Szétlőttük a falat a Hololens valóságában
További Tech cikkek
- Olyat hibát produkál a Windows, hogy garantáltan mindenki kiugrik a székéből
- Könnyen megeshet, hogy a Google kénytelen lesz eladni a Chrome-ot
- A Huawei hivatalosan is bejelentette, előrendelhető a Mate 70
- Lesöpörheti Elon Musk X-ét a Bluesky, már a Google is relevánsabbnak találja
- Ezek a leggyakrabban használt jelszavak – érdemes változtatni, ha ön is használja valamelyiket
Pár hónapja kapható a Microsoft Hololens kiterjesztettvalóság-sisakja, amely a háromdimenziós grafikát a minket körülvevő világra rajzolja rá, de még nem rohamozhatták meg a vevők a boltokat, hogy beszerezzenek egyet. A most kapható fejlesztői változat ugyanis 3000 dollárba, azaz közel 900 ezer forintba kerül. Nem könnyű hozzájutni, de a bécsi Pioneers fesztiválon sikerült a fejünkre húzni egyet.
A Hololens sisak nagyon könnyű, a súlya alapján alig érzem, hogy hogy a fejemen van. Persze a szemem elé lóg egy áttetsző műanyagból hajlított lemez, mint valami spéci motoros szélvédő, és az előttem lévő falon látom a játék kezelőfelületét, tehát biztos lehetek abban, hogy a kiterjesztett valóságban járok, ahol nem minden az, aminek látszik.
A Microsoft robotvadászós demóját próbálhattam ki, ebben egy csövön át szürke kis robotok érkeznek valahova az engem körülvevő térbe. Kézzel kell levadászni őket, a sisak előtt kell a levegőbe csípni az ujjammal, pontosan ott, ahol a robotokat látom. Izzasztó, mint a Nintendo Wii, de sokkal izgalmasabb, mert nem egy kijelzőre korlátozódik a játéktér.
A virtuális robotok könnyen elbújnak, mert viszonylag szűk a Hololens látótere. Gyakran körbe kell nézni, hogy vajon hová vannak felrajzolva. Nagyon furcsa érzés, és néhány perc kell megszokni, hogy az áttetsző műanyagon át szinte a teljes előttem levő teret látom, de a Hololens ebben csak egy viszonylag szűk területre tud dolgokat rajzolni.
Amikor nem találom el a robotokat, és csak úgy a levegőbe csípek, akkor sajnos a lövés átrobbantja az előttem lévő fehér falat, és az a fal ezután már mindig egészen úgy néz ki, mintha a valóságban is át lenne lőve. Még látható, hogy kamu rajta a sérülés, de világítási és árnyékolási trükkökkel, kicsit kontrolláltabb környezetben (vagyis egy erre kialakított szobában, nem egy nyüzsgő kiállításon) elérhető lesz a várt hatás, hogy a játék és a tér teljesen összemosódjon.
Németországban és Ausztriában ez az egyetlen darab
– mondja Alexader Werlberger, a HoloLight műszaki igazgatója a Hololens sisakjukról. Már egy saját játékot fejlesztenek a spéci megjelenítőre, a klasszikus hídépítős játékot portolják a szobánk terébe, amelyben leszakad az építményünk, ha a rossz konstrukció nem bírja el a rajta áthaladó járműveket. Ebből még nem mutattak demót, de azt mondják, hogy nyár végére elkészül a prototípus, amit az augusztusban Kölnben megrendezésre kerülő GamesCom kiállításon szeretnének is bemutatni a nagyközönségnek.
Werlberger csapatának nagy része az egyetemen találkozott, és korábban kutatóként találkoztak másféle 3D megjelenítőkkel. Összedobták a pénzt a sisakra, és nyitnak a fogyasztói piac felé. Még nem végeztek az egyetemen, de már befektetőket keresnek, hogy többet tudjanak foglalkozni a Hololensre való fejlesztéssel. Bőven van idejük, mert háromezer dollárért ép eszű ember nem fog ilyen sisakot venni, és a végleges, fogyasztóknak szánt változat csak nagyjából másfél év múlva jelenik meg, valószínűleg jóval olcsóbban.
A Hololensre való fejlesztésben az a legnagyobb kihívás, mondta Werlberger, hogy ebben még senkinek nincs tapasztalata. Nincsenek erről szóló fórumok, alaposabb leírások, ezért a más platformra való fejlesztéshez képest elképesztően sok időt emészt fel a hibakeresés és a javítás.
Jelen pillanatban a virtuális valóság sisakokkal - HTC Vive, Oculus Rift - sokkal könnyel elmerülni a játékélményben, mert azoknál a kijelzőt körülveszi egy keret, és nem látjuk a valódi valóságot, csak a virtuálisat, és ezek miatt nincs hiányérzetünk. A Hololens élménye lenyűgöző, és a jövő legjobb játékélménye egyértelműen a virtuális és valós világ összemosása lesz, ehhez azonban meg kell oldani, hogy a teljes látómezőnkben megjelenjenek a virtuális objektumok.