Önfeltöltő motorral mennek majd a szemeteskocsik az USA-ban
A szemetesautó nem egy kellemes dolog. Az még hagyján, hogy hajnalok hajnalán felkelt, de az utána maradó dízelbűz teszi be végképp a kaput, arról nem is beszélve, hogy még a környezetet is szennyezi. Ian Wright, a Tesla Motors egyik alapítója ezért úgy döntött, megreformálja a szemeteskocsikat.
Wright kifejlesztett egy olyan elektromos hajtást, ami újratölti magát. Amikor az akkumulátor töltöttsége alacsony, akkor indul be egy turbina (ami hasonló a repülőkben használtakhoz), és feltölti az aksit. A turbinamotorban az üzemanyag égéstermékeit levegővel keverik, a gázok meghajtják a turbinát, ami így áramot termel. A hibrid rendszer lényege, hogy magát az autót a villanymotor hajtja, a gázturbina csak arra kell, hogy az aksit töltse hozzá. Ezzel egyébként korábban autóknál is kísérleteztek.
Persze ettől még a 30 tonnás szemeteskocsik nem bírnak repeszteni, de 70 százalékkal csökken az üzemanyag-fogyasztásuk, az elektromos motor pedig 400 lóerőre képes, miközben a fékezési energia egy részét is eltárolja. A rendszer mindössze 110 kilós, azaz tizedannyit nyom, mint egy hagyományos motor, miközben ugyanakkora erőkifejtésre képes. Ráadásul a villanymotornak hála a kocsi többnyire csendes, a turbinák gyakorlatilag bármilyen éghető folyadékkal jól működnek, emiatt pedig nagyon környezetbarát tud lenni. Elvileg 200 ezer dollár körül mozog egy ilyen cucc és tízezer órát bír futni két szerviz között. Ez azt jelenti, hogy aktuális benzináraknál körülbelül tíz év alatt térülne meg egy Wright-féle turbinamotor.