![](https://indexadhu.hit.gemius.pl/redot.gif?id=nSCbubuYpDWJZLZs0TssLrbt33Lk5kbipuiZrkg89G3.g7/stparam=skrjjshgja/fastid=eeorncrnbsilkneetelidigetojp/nc=0)
Bemutatták a kínai alagútbusz prototípusát
Először májusban tűntek fel a képek az úgynevezett túlnyúló buszról, a kínai tömegközlekedés fejlettségének technikai demójáról. A koncepciója annyira hihetetlennek tűnt, hogy sokan átverésre gyanakodtak, pedig nem: Kína tényleg megépített egy hipermodern alagútnak látszó buszt.
A TEB–1 Model Bus nevű jármű leginkább egy mágnesvasútra emlékeztet, csak nem mágneses, hanem hagyományos síneken halad. A különlegessége, hogy a síneket nem az útra építették, hanem az útpadkák helyére. A busz ezeken támaszkodik meg, az utastér az út fölött nyúlik el.
![2016-08-03T080139Z 286113208 S1BETTGUULAA RTRMADP 3 CHINA-ODDLY](https://kep.cdn.indexvas.hu/1/0/1239/12393/123931/12393107_b2bd02866ef6f7ce58f5cab967cc1492_wm.jpg)
A TEB–1 nem érintkezik a forgalmi sávokkal, hanem alagutat képez fölöttük és az úton haladó autók fölött. A jármű előnye, hogy nem akadhat el a dugóban, hanem elsuhan a kocsisorok fölött. A kínai nagyvárosokban gyakran bedugul a közlekedés, így a TEB–1 igen jó szolgálatot tehet.
A busz fejlesztése már régóta zajlik, de az első prototípust még csak most avatták föl. A hivatalos bemutatón a busz 300 métert tett meg, 10 kilométeres óránkénti sebességgel.
Az első videókon a járművet még nem láthatjuk a teljes pompájában. Bár a szélessége ugyanakkora, mint a végleges modellé (7,8 méter), a prototípus még csak 22 méter hosszú, nem 60. A külön csatlakoztatható modulban – vagy kocsiban, ha úgy tetszik – 18 ülőhely és temérdek állóhely van. A prototípus 300 utast szállíthat, de a forgalomba kerülő jármű már 1400-at is, 65 kilométeres óránkénti sebességgel.
![](https://indexadhu.hit.gemius.pl/redot.gif?id=nSCbubuYpDWJZLZs0TssLrbt33Lk5kbipuiZrkg89G3.g7/stparam=skrjjshgja/fastid=eeorncrnbsilkneetelidigetojp/nc=0)