Nem fogja elhinni, mi ellen hirdetett háborút a Facebook!!!
A Facebook néha gyűlölt, néha értetlenséggel övezett, de mindig rejtélyes posztválogató algoritmusa elég sok változáson ment már át (bár az örök kérdés maradt, hogy "ez most mi a bánatért került fel a feedemre?"). Most a techóriás megint teker egyet a Csodaalgoritmuson, bejelentette, hogy száműzi a clickbaiteket – vagyis a kattintásvadász, a felhasználót bepalizó vagy csak kattintásra kényszerítő címeket. Valószínűleg mindenki tudja, miről van szó, de azért a Facebook említ pár példát, angolból fordítva ezeket:
- Amikor a kanapépárna alá nézett, és meglátta AZT... KIBORULTAM!
- Fokhagymát tett a cipőjébe alvás előtt, és nem fogja kitalálni, mi történt ezután!
- A kézbesítő elképesztően reagált, amikor a kutya megugatta őt
- Soha nem hinné el, ki botlott meg és esett el a vörös szőnyegen...
- Az almák tényleg ártanak önnek?!
A clickbaitszűrés nagyjából úgy működik, ahogy a Gmail szűri a spameket: az algoritmus jellemző szavak, nyelvi struktúrák alapján sorolja hátra a pofátlanul klikkvadász megosztásokat, amik szándékosan kihagynak valamilyen fontos információt vagy szándékosan félrevezetnek, kattintásra kényszerítve a júzert. A Facebook egyébként korábban is próbálta már szűrni a clickbaiteket, de akkor azt vette figyelembe, hogy a felhasználók egy-egy linkre kattintás után milyen gyorsan térnek vissza a feedjükhöz. A mostani módszer kifinomultabbnak tűnik. Az oldal nem egyedi eseteket fog büntetni, hanem a rendszerességet.
Azt nem tudni egyelőre, hogy az angol mellett más nyelven is működik-e majd a szűrés, de józan paraszti ésszel végiggondolva valószínűnek tűnik, hogy a sok ember által beszélt nyelveknél is megtanítják előbb-utóbb az algoritmust a fenti említett nyelvi struktúrákra, míg például a magyar nyelvnél ez kevésbé esélyes.