Valér
4 °C
8 °C

Virtuális valóságban hoztuk el a Mikulást

2016.12.06. 10:33
Elmentünk a sarkkörre, hogy kipróbáljuk a 360 fokos fotózást és videózást, és megtanuljunk pár trükköt. Az biztos, hogy az élményeket sokkal könnyebb átadni, ha bárki körül tud nézni a helyszínen egy vr-sisakba bújva.

Kedd reggel mindenkihez megérkezett a Mikulás, pedig a finnek szerint a puttonyos öregúr náluk, az északi sarkkörnél elterülő Rovaniemi városka mellett él, és Joulupukkinak hívják. Persze a helyzet ennél is sokkal bonyolultabb, mert a magyarul Mikulásfalvának nevezhető helyen – aminek a központja az alábbi, 360 fokos gömbpanorámán látható – több Mikulással találkozhatunk.

Az egérmutatóval próbálja elforgatni az alábbi képet!

A finnek Joulupukkija abban is rendhagyó, hogy nem éppen az ajándékosztásról híres, mint a mesében. Inkább úgy működik, mint a plázákban elhelyezett automaták: pénzért odaülhetünk mellé fotózkodni. Mi valóban fotózni mentünk Finnországba, de nem a Mikulás miatt, hanem hogy kipróbáljuk, miként lehet a Samsung Gear 360 kamerával alapanyagot gyártani a virtuális valósághoz.

A fenti fotót például egészen más nézetben is meg lehet jeleníteni a kamerát kezelő mobilon, de ha már kimásoltuk onnan a fájlt, akkor nehezen tudunk így trükközni.

Mindegyik technológiai cég rákattant a 360 fokos gömbpanorámákra, mert így tudják felhasználói tartalommal kiszolgálni a virtuális valóság megjelenítőket. A Samsungnak is a Gear VR-hoz kellenek ezek a fotók. Idehaza alig tudtuk kirobbantani a rokonokat a VR-sisakból, hogy adják már át a lehetőséget másnak is, hogy mindenki végig tudja nézni a fotókat. Kicsit időigényesebb a vr-alapú történetmesélés, mint amikor a tévén játsszuk le a gyűjteményt.  

Csakhogy nem is olyan könnyű eljutni ide, hogy legyen sok-sok használható képünk. Nagyobb alapfelszerelésre van szükség, mint amikor csak előkapjuk a zsebünkből a mobilt, hogy fotózzunk egyet-egyet.

Kell egy állvány, vagy legalább egy szelfibot, hogy kamera a kezünktől és a testünktől, minél távolabb kerüljön.

A fent képeken is látszik, hogy a fotós van középen, de csak felülről látszik a sapkája. Ennek az oka, hogy szelfibottal magasra emelt kamerával készült a kép. A Gear 360 ugyanis az elöl és hátul lévő 180-180 fokos kameráival fotóz, és a két lencse közti, körülbelül 4 centiméteres sáv miatt van egy holttér, ez a rész nem jelenik meg a képeken.

Ha a kezünkben van a kamera, és kivágott részbe beleesik a testünk, akkor bizarrul torz módon fogunk megjelenni a képen. Ezért is érdemes mindig magunk felé fordítani az egyik lencsét, mert a legrosszabb az, amikor az orrunk és a testünk közepe tűnik el a holttérben.

Ez is elforgatható kép!

Csúcsgépre vár

A Gear 360 igencsak erőforrásigényes, mert 4K felbontású videófájlt rögzít, és egy alig ötperces videó egy gigabájt körüli tárhelyet igényel. A fotók is 30 megapixelesek, darabonként 8-11 megabájtos mérettel, szóval elég nagy méretű memóriakártyákra van szükség. Még a fotók kezelése a legegyszerűbb, főleg ha automatikusan feltöltjük mindet a Google Fotókra az androidos mobilról. Az ugyanis elvégzi a szükséges átalakításokat. 

Ha csak kivennénk a memóriakártyát a Gear 360-ból, és onnan mentenénk ki a fájlokat, akkor ilyen képeket kapnánk:

Ha viszont a Gear 360 alkalmazásából osztjuk meg a fájlt, akkor az tartalmazni fogja az összefűzéshez szükséges adatokat, és ilyen lesz a kép:

Az utóbbiból tudnak az appok körbeforgatható gömbpanorámát készíteni. Ezt a képet vagy feltöltjük a Facebookra, vagy ha egy weboldalra akarjuk beágyazni, akkor a Google VR View szolgáltatást kell használni. Az egyszerűség kedvéért idemásolom az ebből generált kódot:

http://storage.googleapis.com/vrview/2.0/index.html?image=https://IDE_JON_A_KEP_PONTOS_NEVE_ES_CIME.jpg&is_stereo=false

A fentibe kell beilleszteni a saját 360 fokos képünket, és ezt már külön lapon meg tudjuk nyitni. Ahhoz, hogy beágyazzuk egy weboldalra, html címkék közé kell tenni, pont mint a Youtube beágyazós kódjait.

"http://storage.googleapis.com/vrview/2.0/index.html?image=https://IDE_JON_A_KEP_PONTOS_NEVE_ES_CIME.jpg&is_stereo=false"

Elég jó minőségűek a Gear 360 fotói, de a videóknál még bőven van lehetőség a képminőség javítására. Egyelőre mégis érdemes megbarátkozni a 4K felvételekkel, mert ezek vágásához is brutális erejű számítógép kell, nagyobb felbontással már szenvedés lenne a videók kezelése. A Samsung ad egy szoftvert a kamerához, hogy vágni tudjunk, ez csak Windowson fut, a többplatformos Adobe Premire Pro viszont jóval drágább. Egyszerűbb feltölteni a videókat a Youtube-ra, és onnan visszanézni.

A Gear 360 lenyűgöző módon rögzíti a valóságot, és a 120 ezer forintos ára nem is akkora túlzás, ha azt nézzük, hogy egy cseppálló 4K kamera van a csomagban, amivel 360 fokos vagy 180 fokos képek rögzíthetünk. Viszont a kiegészítő kizárólag a Samsung telefonjaival működik, azök közül is csak a Galaxy S6 vagy S7 modellekkel, ami egy kicsit szűkíti a lehetséges felhasználók körét.