![](https://indexadhu.hit.gemius.pl/redot.gif?id=nSCbubuYpDWJZLZs0TssLrbt33Lk5kbipuiZrkg89G3.g7/stparam=skrjjshgja/fastid=eeorncrnbsilkneetelidigetojp/nc=0)
Minden idők legnagyobb online hirdetési csalását buktatták le
![000 HV0OX](http://kep.index.hu/1/0/1431/14316/143164/14316466_89146e24d82eb079929c65cc7b2b1684_wm.jpg)
További Tech cikkek
-
Az Europol elárulta, mennyi áldozata volt napont a kiberbűnözésnek 2023-ban
- A Microsoft elárulta, hány gépet érintett a globális informatikai hiba
- Ismét elérhető a Wizz Air online rendszere
- A szakértő szerint a CrowdStrike-incidens volt a világtörténelem legsúlyosabb IT-katasztrófája
- CrowdStrike-incidens: elmagyarázzuk, hogy állhatott fejre a világ egy szoftverhiba miatt
Orosz kattintáseltérítéses hirdetésicsaló-hálózatot leplezett le egy biztonsági cég. A hekkerek által üzemeltetett botnet úgy viselkedett, mintha hús-vér emberi netező lenne, és szépen végigkattintgatott egy halom hirdetést, az így felpörgetett forgalom után pedig besöpörték a hirdetési bevételeket. Akár 5 millió dollárt (1,5 milliárd forintot) loptak így el. Naponta.
A kattintáseltérítés a hirdetési piac lehúzásának egyik legnépszerűbb módszere. Vagy egy valódi felhasználót térítenek el olyan reklámoldalra, ahová ő nem szándékozott ellátogatni, vagy ő teljesen ki is marad a képletből, és robotok kattintgatják végig vagy töltögetik be a hirdetéseket.
A gép forog, az alkotó kaszál
Az oroszok hálózatát a White Ops nevű biztonsági cég vette észre, akik Methbotnak nevezték el a gépeken futó kártevőt. Az ilyen botnetes hirdetési csalások terén az eddigi rekorder a 2011-ben felszámolt ZeroAccess nevű hálózat volt, a White Ops szerint a Methbot erre többszörösen rávert az általuk generált napi 3-5 millió dolláros bevétellel.
A módszer nagyjából így működött:
- Több százezer kamuoldalt regisztráltak, olyan ismert oldalak megjelenését másolva, mint a New York Times vagy a CNN. A valódi hirdetők valódi hirdetéseit ezeken az oldalakon helyezték el a hirdetési hálózatokon keresztül.
- A dallasi és amszterdami számítógépekből álló botnetük valódi felhasználók viselkedését szimulálva kattintgatott mindenre, amit ért, ami szépen felpörgette a hirdetések megtekintését: a botnet napi 300 millió videóhirdetést nézett meg a kamuoldalakon.
- Ez az aktivitás a hirdetési hálózatoknál valós forgalomként jelent meg, rajtuk keresztül a csalók szépen beszedték a részesedésüket a hirdetőktől a hirdetésnek helyet adó kamuoldalaik után.
A Methbot saját szervereken futott, de a csalók gyakran hétköznapi felhasználók gépeit fertőzik meg és állítják hadrendbe, hogy ezek a zombihálózatok pörgessék a hirdetők számára tökéletesen értéktelen, de annál több pénzt felemésztő forgalmat.
![Methbot-infrastructure](https://kep.cdn.indexvas.hu/1/0/1431/14316/143164/14316422_5aa9e9d2b482715babfbcdd1b63fe77b_wm.jpg)
A legdurvább, hogy ez még mindig csak a jéghegy csúcsa, a becslések szerint minden évben súlyos dollármilliárdok folynak el így a hirdetési piacon. A csalók pedig a kattintáseltérítés mellett több más módszerrel is igyekeznek leakasztani a pénzt a hirdetőkről, az online hirdetéseknek pedig mindössze nagyjából a felét látják igazi emberek. A hirdetési hálózatok üzemeltetői folyamatosan próbálják visszaszorítani a jelenséget, több-kevesebb sikerrel.
Persze nemcsak a hirdetést megjelenítő oldalaknál, hanem a hirdetők között is találni kétes szereplőket. A kamugyanús online hirdetések világába ebben a cikkünkben látogattunk el.
(Borítókép: : AFP /Kirill Kudryavtsev)
![](https://indexadhu.hit.gemius.pl/redot.gif?id=nSCbubuYpDWJZLZs0TssLrbt33Lk5kbipuiZrkg89G3.g7/stparam=skrjjshgja/fastid=eeorncrnbsilkneetelidigetojp/nc=0)