Minden mindennel össze van kötve
További CES 2016 cikkek
A szinte minden újdonságra rámozduló korai felhasználók már körbevették magukat okos termékekkel, a nagy tömegek azonban még nem találták meg a jó indokot arra, hogy miért is vegyenek ilyen termékeket. A legújabb kutatások azt mutatják, hogy pont az egyik központi elem, az Internet of Things, a Dolgok Internete az, ami leginkább riasztja a felhasználókat.
A legtöbben attól félnek, hogy az eszközök könnyen meghekkelhetők, mások attól tartanak, hogy maguk a gyártók kapnak túl sok információt a felhasználók életéről, szokásairól. Egy 28 országot átfogó, 28 ezer felhasználót megkérdező kutatás szerint a válaszadók 47 százalékának biztonsági- és személyiségi adat-problémái vannak az ilyen technológiákkal. Olyanok is vannak, akik már használtak okosterméket, de később biztonsági okok miatt meggondolták magukat.
A cégek azonban nem adják fel, tavaly még csak a kezdő lépéseit láthattuk annak az őrületnek, amely az idei CES-t uralja. Lehet, nekik van igazuk, mert egy másik kutatás szerint az aggodalmak ellenére az amerikai piac 21 százalékkal fog nőni idén, dollármilliárdokat mozgatva meg.
A legnépszerűbb kategóriák a lámpák, biztonsági kamerák, garázsnyitók és ajtózárak, mosógépek, okoshűtők és okossütők. De olyan extrém őrültségeket is láthattunk, mint az élelmiszeri terméket a hangja alapján felismerő alkalmazást, vagy a hűtőbe tehető kamerát, amely megmutatja mi van a hűtőben az ajtó kinyitása nélkül. Biztos jópofa, de azért erős túlzás egy ilyet betenni a tojások mellé. Elmondhatjuk tehát, hogy ma már
De ez cseppet sem zavarja a CES-en kiállító gyártókat, ugyanis a nagyobb cégek mindegyike rámozdult a témára. Vannak olyan cégek, amelyek a háttérrendszereket szolgáltatják. Azért fontosak ezek, mert egyrészt ismert cégekről van szó, akikben bíznak a felhasználók és egységes, biztonságos rendszert tudnak ajánlani. Az Intel kutatása szerint a megkérdezettek 82 százaléka szeretné egyetlen egy, biztonságosnak mondható eszközön keresztül irányítani okoseszközeit.
Több nagy rivális cég, például az Apple, a Google, a Samsung, az Intel itt is összecsap, több teljesen különböző rendszert ajánlva a gyártóknak. Az Apple HomeKit rendszere már működik egy ideje, vannak is olyan termékek, amelyek működnek vele, sőt olyanok is vannak, amelyeket kifejezetten erre a rendszerre fejlesztettek, csak iOS-en működnek, androidos mobillal használhatatlanok. A FirstAlert egy termosztátot és egy környezetet figyelő érzékelőt, a Kwikset ajtózárat, a Hunter pedig mobilról is irányítható ventilátort mutatott be.
A Google idén tavasszal mutatta be a Brillo rendszerét és a CES az első nagyobb kiállítás, ahol kifejezetten erre a rendszerre tervezett termékeket láthattunk. Az LG egyenesen stratégiai partnerséget kötött a Google-lel, a két cég okoseszközök tucatjait szeretné a jövőben kifejleszteni. Addig is a kisebbek közül az Asus olyan eszközt mutatott be, amellyel már meglévő okoseszközeik könnyebben kapcsolódhatnak az Androidhoz. Az előbb említett Kwikset a Google rendszerével is kompatibilissé tette mobilról irányítható ajtózárjait.
Harmadik nagy szereplőként talán a Samsungot említhetnénk, amely a saját SmartThings termékcsaládjával próbál betörni a világpiacra (itthon egyáltalán nem elérhetőek ezek a termékek). A Samsung tavaly lett meghatározó szereplője az okoseszközök piacának, miután felvásárolta a SmartThings startupot. Tucatnyi internethez kapcsolódó eszközük van, idén még a televízióikat is IoT-képessé tették, vagyis tévéről, távirányítóval lehet kapcsolgatni például a lámpákat vagy rácsatlakozni a gyerekszobába helyezett kamerára. Az okostévék tovább okosítása amúgy trend lehet a gyártók között, hasonló IoT-képes tévéket jelentett be az LG is a héten.
Okosodjon a háztartás is
Eddig főleg szórakoztató elektronikáról, világításról és biztonsági kamerákról esett szó, amikor okoseszközökről beszéltünk. A gyártók azonban minden háztartási gépet az internetre szeretnének kötni, teljesen mindegy, hogy az kicsi vagy nagy.
A leglátványosabb ilyen gép a Samsung óriáskijelzős hűtője volt, amely talán az idei CES-nek is lehetne a logója, annyira jól jellemzi mindazt, amiről ezek az eszközök szólnak, vagy inkább szeretnének szólni. A hűtőbe beleépítettek egy 21,5 hüvelykes HD-kijelzőt, amelyen még zenét is lehet hallgatni (vagy nézni, végül is miért ne). A hűtőben internetre csatlakoztatott kamerák vannak, hogy megnézhessük, mi van benne anélkül, hogy kinyitnánk az ajtaját, (vagy time-laps videót készítsünk egy éppen elrohadó almáról). Ennél hasznosabb, hogy folyamatosan tudja, hogy mi van a hűtőben és szól, ha például fogy a tej. A funkció elérhető, de egyelőre csak Dél-Koreában, ahol egyébként arról is szól a hűtő, ha éppen akciós valamilyen kedvenc termékünk. Ez már tényleg a jövő.
Okoshűtőt mutatott be az LG is, az óriáskijelző koncepcióját kissé továbbgondolva, Knock-On-Door névvel. Ennek lényege, hogy ha rákoppintunk a hűtő ajtajára, akkor átlátszóvá válik az, így az ajtó kinyitása nélkül is körülnézhetünk, mit honnan szeretnénk kivenni. Önműködő ajtót is lehet a hűtőbe szerelni, amely magától kinyílik, ha hozzáérintjük a lábunkat. Igazán hasznos ez, ha épp tele van mindkét kezem egy jókora lábassal, jól jöhet.
A lehetőségek, mint látjuk, határtalanok. De még nem is ezek a legnagyobb szabású ötletek. A Panasonic például nem ad a kicsire, ők egy egész várost szeretnének okossá tenni idén. Denverre esett a választásuk, mindenféle eszközt biztosítanak annak érdekében, hogy a város energiát takarítson meg és jobban kezelje erőforrásait. A városi közlekedés fejlesztése, biztonsági kamerarendszer kiépítése és még egy kisebb naperőmű felépítése is a projekt része.