Nem a robotpilóta ölte meg a Tesla-sofőrt
Tavaly májusban halálos baleset történt egy Tesla Model S-sel az Egyesült Államokban. A közlekedésbiztonsági felügyelet, a National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) vizsgálatot indított az ügyben; azt tudni lehetett, hogy a baleset idején be volt kapcsolva a jármű vezetéssegítő rendszere, az Autopilot.
Az ügy komoly figyelmet kapott az autógyártók részéről, mivel az eredményeknek komoly hatása lehet az önvezető autók fejlesztésére. Az NHTSA-t az érdekelte, hogy az Autopilot hibája okozhatta-e a balesetet, de a vizsgálat során erre nem találtak bizonyítékot – írja az IT Café.
A jelentés szerint a balesetért elsősorban a sofőr, Joshua Brown volt a felelős, így a Teslának nem kell járműveket visszahívnia. Az ütközés előtt Brown nem hajtott végre semmilyen akciót. A féket sem használta. Az utolsó lépése az volt, hogy két perccel a baleset előtt beállította a tempomatot 74 mérföldes (nagyjából 120 kilométeres) óránkénti sebességre.
Az NHTSA szakértője szerint Brownnak mindenképpen kellett volna valamit tennie, hogy elkerülje az ütközést: fékeznie kellett volna vagy eltekernie a kormányt. A sofőrnek a becsapódás előtt legalább hét másodperccel meg kellett látnia azt a teherautót, aminek a pótkocsijába fékezés nélkül beleszállt.
Kettős felelősség
A jelentés szerint az is elképzelhető, hogy egy ilyen rendszernél a felhasználó nincs teljesen tisztában annak működésével, így bizonyos helyzetekben elbizonytalanodhat, hogy be kell-e avatkoznia. Ez viszont vezethet balesetekhez.
Az NHTSA vezetője közölte, hogy az automatizált rendszerek használata során kettős a felelősség. A gyártóknak világosan el kell magyarázniuk az ügyfeleiknek, hogy a rendszer mire képes és mire nem, a vezetőknek pedig pontosan be kell tartaniuk az utasításokat, hogy soha ne veszítsék el az autó fölötti kontrollt.
A jelentést kommentáló szakértők szerint ez nem jelenti azt, hogy az autógyártók mentesülnének a felelősségre vonás alól, ha a vezetéssegítő rendszer hibájából következik be egy baleset.
A Tesla vezetője, Elon Musk üdvözölte a döntést a Twitteren.
Az elhunyt sofőr családjának ügyvédje közölte, hogy alaposan áttanulmányozza az NHTSA jelentését, mielőtt eldöntik, hogy tesznek-e további jogi lépéseket.
Ebben a cikkben a téma érzékenysége miatt nem tartjuk etikusnak reklámok elhelyezését.
Részletes tájékoztatást az Indamedia Csoport márkabiztonsági nyilatkozatában talál.