![](https://indexadhu.hit.gemius.pl/redot.gif?id=nSCbubuYpDWJZLZs0TssLrbt33Lk5kbipuiZrkg89G3.g7/stparam=skrjjshgja/fastid=eeorncrnbsilkneetelidigetojp/nc=0)
3d nyomtatással készül a Boeing új 787 Dreamlinere
A Boeing 3d nyomtatással gyártatja le a 787 Dreamliner titán strukturális elemeit – írja a Reuters. A gyártással a norvég Norsk Titanium nevű céget bízták meg, amely szerint a nyomtatással gépenként 2-3 millió dollárt spórolhat a Boeing a hagyományos gyártási eljárásokhoz képest.
![000 Par7224825](https://kep.cdn.indexvas.hu/1/0/1667/16679/166797/16679782_75e0344abe53038c942255c3860d9b16_wm.jpg)
A megállapodás egyszerre jelzi a Boeing törekvését, hogy jövedelmezőbbé tegye a 787 gyártását, illetve a trendet, hogy egyre nagyobb az elfogadottsága a 3d-nyomtatotással készülő fémelemeknek a repülőiparban is.
A Reuters iparági forrásai szerint a 787-eseknél használt titánötvözet hétszer drágább az alumíniumnál, és a gép 265 millió dolláros teljes költségéből 17 milliót tesz ki, mert a karbonszálas géptörzs és szárnyak miatt nagyobb mennyiségre is van belőle szükség, mint más modelleknél. A Boeing egy átlagos évben 144 darab Dreamlinert gyárt, így a Norsk Titanium 2-3 milliós becslésével már jelentős összeget spórolhat a cég.
A két cég több mint egy évig dolgozott együtt a 787-es négy nyomtatható elemének tervezésén és a hatósági engedélyeztetésükön. A Norsk Titanium szerint az amerikai Szövetségi Repülési Hivatal (FAA) még idén jóváhagyhatja a gyártási folyamatot, ami után további több ezer alkatrészt gyárthatnak majd külön engedélyeztetés nélkül, és megkezdődhet a sorozatgyártás.
![](https://indexadhu.hit.gemius.pl/redot.gif?id=nSCbubuYpDWJZLZs0TssLrbt33Lk5kbipuiZrkg89G3.g7/stparam=skrjjshgja/fastid=eeorncrnbsilkneetelidigetojp/nc=0)