Először kapunk betekintést az Apple autós projektjébe
További Tech cikkek
- Könnyen megeshet, hogy a Google kénytelen lesz eladni a Chrome-ot
- A Huawei hivatalosan is bejelentette, előrendelhető a Mate 70
- Lesöpörheti Elon Musk X-ét a Bluesky, már a Google is relevánsabbnak találja
- Ezek a leggyakrabban használt jelszavak – érdemes változtatni, ha ön is használja valamelyiket
- Azonnal cserélje le, ha ilyen routert használ!
Az Apple szoftveres rendszert fejlesztett önvezető autókhoz, és tréningprogramot akar kidolgozni, hogy alkalmazottak már a hivatalos tesztek előtt kipróbálhassák – írja a Business Insider. A lap közérdekű adatigényléssel hozzájutott a cégnek a fejlesztéssel kapcsolatos dokumentumaihoz, így most először nyerhetünk betekintést az Apple autós terveibe.
Április közepén derült ki, hogy az Apple engedélyt kapott Kalifornia gépjárműügyi hivatalától (DMV), hogy önvezető autókat teszteljenek az állam útjain. Bár évek óta nyílt titok, hogy a cég azon dolgozik, hogy beszállhasson az önvezetőautó-iparba, ez az engedély ennek az első hivatalos lenyomata. A tesztengedély három darab 2015 Lexus RX450h autóra és hat sofőrre szól, utóbbiak főként gépi tanulásra szakosodott kutatók, nem profi sofőrök.
Az Apple hagyományosan nem nagyon szokott érdemben reagálni az autós fejlesztéseikkel kapcsolatos hírekre, de médiaértesülések szerint a cég tavaly ősszel jelentősen visszavett a Project Titan kódnéven ismert autós projektje ambícióiból, és a korábbi tervekkel szemben mégis inkább csak az (önvezető) szoftveres részre fognak koncentrálni, a hardvert, vagyis magát az (elektromos) autót meghagyják az ahhoz értő partnercégeknek.
Mégse fog autót gyártani az Apple
Úgy tűnik, maradnak az önvezető autók szoftverének a fejlesztésénél.
Készül a rendszer, felkészülnek a sofőrök
Az önvezető rendszer egyelőre csak Apple Automated System néven fut. Sok minden persze így se derül ki róla, de legalább megerősíti, hogy a cég tényleg ilyesmin dolgozik. Az iratok szerint a rendszer "hardverrel és szoftverrel monitorozza a környező objektumokat és eseményeket", és "képes elektronikus parancsokat küldeni kormányzásra, gyorsulásra, lassításra, és dinamikus vezetési feladat részleteit is képes lehet elvégezni", amiből egyelőre a Tesla Autopilotjához hasonló, részlegesen önvezető rendszerre lehet következtetni.
A tréningprogram egyik fő célja, hogy az utas szükség esetén vissza tudjon vedleni sofőrré, és magához ragadja az irányítást a szoftvertől – ezt egyébként a DMV elő is írja a tesztek megkezdése előtt. A dokumentumok szerint az alkalmazottak hétköznapi videojátékos felszerelést, például Logitech kormányt és pedálokat használnak a rendszer teszteléséhez. Hét teszten kell átmenniük a tréning teljesítéséhez, mindegyikre két gyakorlókörrel készülhetnek a három éles próbálkozás előtt. A pedálra lépés vagy a kormány megfogása felülírja az automata módot, de gyorsítani a kontroll átvétele nélkül is tud az emberi sofőr.
Az Apple autó rövid és bizonytalan története
Bár a cég sose erősítette meg még csak a projekt létezését se, az utóbbi évek pletykái alapján mégis felvázolható a Project Titan eddigi útja:
- 2015 őszén kiderült, hogy a cég erősen érdeklődik az önvezető autók kaliforniai szabályozása iránt.
- Tavaly januárban már a Tesla-vezér Elon Musk is azt mondta, nyílt titok, hogy az Apple elektromos autót fejleszt.
- Szakmabeliek szerint sokkal többet tudnak az autókról, mint gondolnánk – nem is csoda, hiszen az utóbbi évben egy sor neves autóipari veteránt igazoltak le.
- Tavaly áprilisban az szivárgott ki a projektről, hogy egy titkos berlini laborban folyhat a fejlesztés.
- Tavaly májusban óriási összeget, egymilliárd dollárt fektetett az Apple a Didi Chuxing nevű kínai közösségi taxis cégbe.
- Tavaly júliusban tapasztalt vezetőt, az annak idején az iPad, a MacBook Air vagy az asztali iMac fejlesztését is vezető Bob Mansfieldet kapta meg az állítólag Project Titan kódnéven futó projekt.
- Szeptember elején viszont arról szóltak a hírek, hogy mehet az egész projekt a kukába.
- Ehhez képest szeptember végén még az is felröppent, hogy az Apple megkörnyékezte a McLarent.
- Végül októberben derült ki, hogy mégiscsak lehet önvezető autó, de csak a szoftvert fejleszti maga az Apple.