A nyomtatott könyv az új bakelit
Az legújabb adatok alapján levonható az a következtetés, hogy a vásárlók egyre inkább visszatérnek a nyomtatott könyvek felé. Az ekönyvek eladása az Egyesült Királyságban 17 százalékkal esett, ugyanebben az időszakban 7 százalékkal nőtt a nyomtatott könyvek eladása. A gyerekkönyvek még népszerűbbek lettek, 16 százalékkal adtak el többet tavaly, mint tavalyelőtt.
Ugyanez a trend figyelhető meg az Egyesült Államokban, ahol az ekönyvek eladása 18,7 százalékkal esett 2016 első kilenc hónapjában. A kiadók szövetségének adatai szerint a puhafedelű nyomtatott könyvek eladása 7,5 százalékkal, a keményfedelűeké 4,1 százalékkal nőtt.
A PwC egyik vezetője, Phil Stokes ezt azzal magyarázza, hogy a nyomtatott változat sokaknak vonzó. Vannak olyan műfajok, amelyeknek kifejzetten jól áll a nyomtatás, a kiadók ezekkel próbálják meg növelni a nyomtatott könyvek eladását.
A gyerekkönyvek például mindig is nyomtatott változatban voltak a népszerűbbek. A nyomtatott könyvek előretörésében szerepe van a színezők népszerűvé válásának, és annak, hogy digitális könyvet ajándékozni kevésbé hatásos.
A szakértők szerint sokan próbálják korlátok közé szorítani a képernyő előtt töltött időt és ha nem epapíron olvasnak, hanem például tableten vagy mobilon, akkor az megerőltető lehet a szemnek. A felnőttek harmada próbálta leszoktatni magát a túlzott képernyőhasználatról, az erre alkotott kifejezéssel élve, kipróbálta a digitális detoxot.
A digitális könyvek visszaesése a gyártókat is érinti, 2011-2016 között 40 százalékkal kevesebb olvasót adtak el. Az egykor ígéretes eszközökből 2011-ben adtak el a legtöbbet.