Elindult az Indamedia média és marketing-kommunikációs kiadványa.
További szakmai tartalmakért kattints és kövess bennünket!
MEGNÉZEMKiadós cikkben számolt be szerdán az USA Today az álhíroldalak elleni amerikai harc állásáról, megszólaltatva Paul Hornert, aki egy tucatnyi ilyen oldalt – többek között a ABCNews.com.co-t, a CNN.com.de-t, és a St. George Gazette-t – működtet. (Horner az egyik legismertebb álhírterjesztő, havonta tízezer dollárt keres ezzel a tevékenységével.)
Az üzleti modell az ő esetében is ugyanaz, mint az ismert magyar álhíroldalaknál: szenzációhajhász, klikkvadász címekkel látogatókat terel a Facebookról az oldalára, hogy az ott megjelent kamu hírek melletti Google AdSense hirdetések termeljék neki a bevételt. A Facebookon futótűzként képesek terjedni a meghökkentő tartalmak, egy-egy veretesebb kamuhír több százezres látogatottságot tud generálni, ami a sok kicsi sokra megy elven működő automata hirdetési rendszerekben igencsak jól jövedelmez.
Az utóbbi időben azonban nem megy olyan jól a bolt, köszönhetően annak, hogy a Google és a Facebook is álhírellenes lépéseket foganatosított. “Kétségkívül hatalmas, drámai a változás” - mondta az arizonai férfi az USA Today kérdésére. “Megérzi a pénztárcám azt, hogy sokkal nehezebb most virálissá tenni valamit, és hogy sokkal gyorsabban szúrják ki és jelentik az emberek az álhíreket.”
A Facebook ugyanis figyelmeztető szöveget helyez el minden olyan megosztott link alá, amelyikről a Snopes.com, a FactCheck.org vagy a Facebookkal együttműködő két másik álhír- és hoaxvadász szervezet bizonyíthatóan kimutatta, hogy kamu. Ebben segít az is, hogy egyre aktívabbak a felhasználók az egyes tartalmak jelentésében, álhírként való megjelölésében.
Horner elárulta, hogy manapság csaknem az összes felkapott sztoriját kamunak bélyegzi a Facebook, és hogy korábban népszerű oldalai a spam kategóriába kerültek. Súlyosbítja a helyzetét, hogy három oldalát a Google kitiltotta a hirdetési hálózatából. Azt, hogy pontosan mekkora veszteségek érték ezek miatt, nem árulta el, csak annyit, hogy enyhén csökkentek bevételei.
Az USA Today összegzése szerint másokra is rájár a rúd, az elnökválasztás óta eltelt hónapokban egy sor álhíroldal húzta le teljesen a rolót, így megszűntek az álhírkirály Jestin Coler igencsak népszerű NationalReport.net és Denver Guardian nevű oldalai is, ő maga pedig teljesen visszavonult az álhírbiznisztől.
Az álhírellenes háborúban azonban egyelőre nem állnak teljesen vesztésre a kamuhírek terjesztői, mivel a tények ellenőrzése sok időt vesz igénybe, a Facebookkal szerződött négy szervezet naponta 2-3 sztorit tud csak megbízhatóan csekkolni, miközben ennél nagyságrendekkel több álhír születik az interneten. És ha egy álhíroldalt sikerül is ellehetetleníteni, gyorsan jön másik a helyére. A Facebook és a Google a közösségi jelentés, a független tényellenőrző szervezetekkel való együttműködés mellett különféle algoritmusokkal, mesterséges intelligenciákkal is próbálkozik az álhírek kordában tartása érdekében, de persze a szólásszabadság és a cenzúra között is egyensúlyozniuk kell mindeközben. Szomorú!
Elindult az Indamedia média és marketing-kommunikációs kiadványa.
További szakmai tartalmakért kattints és kövess bennünket!
MEGNÉZEM