
A szuperszonikus kémrepülőgép, amivel saját drónja végzett

Ha van repülőgép, amiről rajongással csordultig telt szívvel, kizárólag szuperlatívuszokban fogalmaz szinte kivétel nélkül az összes repülésrajongó, akkor az a Lockheed Blackbird kémrepülőgép. (Így tett három évvel ezelőtt az Index szerzője is, az SR-71 első repülésének ötvenéves évfordulóján – érdemes feleleveníteni a történeti összefoglalót.)
50 éve verhetetlen
Az SR-71 Blackbird repülési rekordjai még ma is megdönthetetlenek. Lelőni sem tudta senki, pedig a hidegháború alatt sokan próbálkoztak. 50 éve repült először az aviatika csúcsa.
Azt érdemes itt az elején tisztázni, hogy a nagy hatótávolságú amerikai lopakodó tulajdonképp egy egész felderítőgép-családot takar, merthogy több egymásra épülő, de jelentős részletekben, funkciókban eltérő verzióról van szó: a CIA 12 db A-12-es kémrepülője, a légierő 3 db YF-12 kódjelű elfogó vadász prototípusa, az ugyancsak a központi hírszerzés számára épült két M-21-es drónhordozógép és a légierő 32 darab SR-71-es felderítője alkotja a legendás feketerigó-flottát.
Az 1962 és 1968 között összesen épült 49 darab Lockheed Blackbird közül 19 semmisült meg különböző okok miatt (de sosem ellenséges támadásban), a megmaradt harminc gép többsége amerikai múzeumokban pihen, egy kivételével: az 17962-es számú SR-71A Angliában, a duxfordi Imperial War Museum kiállításán látható, tehát hozzánk relatíve közel. Egy biztos: akárhol is legyen kiállítva, a Lockheed gyár utánozhatatlan terméke mindenütt ellenállhatatlanul vonzza a tekinteteket, ellopva a show-t a körülötte lévő repülőgépektől.
Így van ez a seattle-i Museum Of Flight nagy kiállítócsarnokában is, ahová ha belépünk, a karzatról lenézve rögtön egy Blackbird mered ránk, uralva a központi teret. A légierő ohiói múzeumától kölcsönkapott repülőt alaposan körbe lehet járni és több emeleti szintről is remek kilátás nyílik rá. Ráadásul, mivel futóművei bakokon állnak, alulról is van mód szemrevételezni, így igazán testközeli az élmény.
Nem túlzás, akár órákat el lehet tölteni a gép csodálatával. A még mai is futurisztikus hatást keltő alak, a titánból készült test egzotikus zegzugai, a fém textúrák sokfélesége, a szegecselés ritmusa hosszú időre képes lekötni a látogatót. Nézzék csak:



Az 1963-ban épült 06940-es számú gépet viszonylag keveset használták, mindössze nyolcvanszor repült és alig 124 órát töltött levegőben, de így is izgalmas darabkája a hidegháborús kémhistóriának. Hogy miért? Bizonyára feltűnik a képeket nézve, hogy ez a Blackbird valami fura repülőgépszerű szerkezetet “visel” a hátán, ami mintha egy kicsinyített Blackbird, de legalábbis egy harmadik hajtómű lenne. Nos, amit látunk, az a repüléstörténet első relatíve sikeres, sorozatban gyártott drónrepülőgépe, a Lockheed D-21, amiből összesen 38 épült 1962 és 1971 között.
A pilóta nélküli kémrepülőgép
A D-21-et eredetileg úgy terveztek, hogy egy módosított Lockheed A-12-es hátáról indulva repüljön be a Szovjetunió területe fölé, hogy felderítő feladatokat végezzen. Erre azért volt szükség, mert az A-12-esek kifejlesztése után lőtték le az oroszok Gary Power U-2-es kémrepülőgépét, és az Egyesült Államok olyan kölcsönös megállapodást volt kénytelen kötni a Szovjetunióval, ami szerint a jövőben nem repülnek pilóta vezetett kémrepülőgépek egymás légterébe. Ennek kijátszására volt alkalmas a pilóta nélküli D-21, amit a kezdetek kezdetén két M-21 kódjelű A-12 variáns vitt a hátán.

Az M-21-es az együléses A-12-esekkel szemben kétüléses volt, a pilóta mögött ült a tíztonnás ramjet meghajtású drón röptetésért felelős repülőtiszt, és a dizájn természetesen eltért a gép törzsének hátsó részére épített pilon miatt is. Összesen két M-21-es épült, a 06941-es azonban megsemmisült a negyedik tesztrepülés során, a baleset miatt pedig azonnal leállították a D-21 és M-21 közös projektjét. Az 1964-os katasztrófát az okozta, hogy leválása után a drón belerepült az anyagép által keltett lökéshullámba, irányíthatatlanná vált, és nekivágódott a hordozó törzs hátsó részének – ami a hangsebesség háromszorosánál végzetesnek bizonyult. A két pilóta túlélte az ütközést, azonban egyikük belefulladt a tengerbe, mielőtt még kimenthették volna.
A drónt ezután áttervezték, hogy biztonságosabban, B-52-es bombázók szárnya alól lehessen indítani. Összesen négy éles küldetésben vett részt a Kínai Népköztársaság légterében (ez volt az Operation Senior Bowl), de mind a négyszer sikertelenül. Mivel alapvetően nem működött megbízhatóan, a szuperszonikus kémdrón 1971-ben befejezte pályafutását.
A megmaradt – jelenleg tehát a seattle-i múzeumban látható – M-21-es Blackbird többször is repült D-21-es drónnal a hátán, de tesztindításban egyszer sem vett részt, azok során mint kísérőgép repült a 06941-es számú társa mellett. A végzetes balesetet megmutató drámai filmfelvétel is ennek a fedélzetéről készült.
(Seattle-be a Microsoft jóvoltából jutottunk ki – a cég utaztatott ki az Imagine Cup startupversenyre.)

Az oldalról ajánljuk
- Külföld
Keményen lecsap a rapperekre a líbiai rezsim
Egyre veszélyesebb a helyzet a széteső országban.
február 16., 09:20
- Külföld
Kényszerleszállást kellett végrehajtania egy tenerifei járatnak, de az utas mégis meghalt
Egy hetvenes éveiben járó férfi váratlanul rosszul lett.
február 16., 09:20
- Múlt-kép
Nő a bevetés árnyékában
Megáll a férjem ágya mellett, nézi a fekvő alakot, aztán hozzám lép és megcsókolja az arcom.
február 16., 09:48
- Kultúr
Álomnyaralásnak indult, de végül agyoncsapta őket az áram a jakuzziban
Rózsa magát okolja emiatt a Mákfagyiban.
február 16., 10:15
- Belföld
Pottyondy Edina a kegyelmi botrány évfordulóján: Novák Katalinnak ötmilliós luxusnyugdíjjal fogják be a száját
A humorista szerint akár további kegyelmi ügyek is lehetnek.
február 16., 08:59
- Sport
Trump fiának sokkoló bejelentése: pénzeli a doppingolimpiát
Szerinte a világelit és a sportot irányító körök egy évszázadon keresztül semmibe vették az innovációt.
február 16., 10:04
- Brand and Content
Tudja, mi lesz február 22-én?
Egy valódi közösségi élményben lehet része, ha kilátogat a Városligetbe. A nem hétköznapi télűző eseményre a szervezők idegenvezetéssel egybekötött sétával, mancskirakó flashmobbal és még ajándékfánkokkal is készülnek. A program ingyenes!
február 16., 09:48
- Sport
Távol-keleti világrekorddal indult a vasárnap reggel
Tíz éve fennálló csúcsot adtak át a múltnak.
február 16., 10:56
- Belföld
Évek óta nem volt példa olyan dermesztő hidegre, ami jövő hétre várható
Súlyos mínuszok köszöntenek ránk.
február 16., 05:57
- Külföld
The Guardian: a hétfői párizsi csúcson Ukrajna automatikus NATO-tagságáról tárgyalnak majd
február 16., 05:56
- FOMO
11 évesen drogozott, felnőttként rendőrre támadt, mégis milliók imádják
Ma ünnepli 35. születésnapját The Weeknd, akit egy róla készült kvízzel köszöntünk.
február 16., 05:55
- Vélemény
Az egyetemi rangsorok megítélésének dilemmája
A felsőoktatási ranglisták nem határozzák meg egyértelműen, melyik a legkiválóbb, mégis van értelme – Szakos Enikő írása.
február 16., 10:19
- FOMO
Kötögetni akartak, sztriptízt kaptak az idősek otthona lakói
A műsor annyira tetszett nekik, hogy a következő hétre is várják a táncost.
február 16., 10:56
- Gazdaság
Rég látott lépésre készül a forint, jöhet a nagy áttörés
Ostromhoz gyűjt erőt a magyar valuta.
február 16., 08:20
- Külföld
Halálra taposták egymást a zarándokok Újdelhiben, legalább tizennyolcan meghaltak
Az óriási tömeg egyetlen vasúti szerelvényre próbált felkapaszkodni.
február 16., 07:22
- Belföld
Magyarok tízezreit érinti a betegség, amelyben Julius Caesar, Napóleon és Isaac Newton is szenvedett
Ha valaki rohamot kap mellettünk, nem szabad azt megállítani.
február 16., 05:59
- Kultúr
A nő kiléte továbbra is rejtély, barát vagy szerető lehetett
A párizsi éjszakában örökítették meg.
február 16., 06:08
- Kultúr
Kakas Márton alaposan helyre tette Jókai Mórt
Elérhető az író sajátos önéletrajza.
február 16., 06:08
- Külföld
Több tízezren tüntettek a szerb kormány ellen
Az országban a novemberi újvidéki tragédia óta folyamatosak a tiltakozások.
február 16., 06:38
- Futball
Felháborodás Madridban: Nem ért angolul a bíró, ezért állította ki Bellinghamet
Ami a La Ligában történik, táptalajt ad az összeesküvés-elméleteknek.
február 16., 06:49
- Külföld
Magyar és cseh neonácik is részt vettek egy drezdai felvonuláson
A rendőrség nagy erőkkel készült az eseményre, antifasiszta blokádot is feloszlattak.
február 16., 07:02
- FOMO
Akkor van igazán nagy baj, ha valakit nemzetközi vizeken harap meg egy cápa
Tavaly egy német turista emiatt vesztette életét egy cápatámadást követően.
február 16., 06:06
- Belföld
Orbán Viktor: A magyarok már tudják, a jövő nem ott van, ahol ők laknak
A miniszterelnök interjút adott dubaji útja után.
február 16., 07:56
- Külföld
Meggyilkolták a világ első nyíltan meleg imámját Dél-Afrikában
Egy nemzetközi szervezet szerint a férfi gyűlölet-bűncselekmény áldozata lett.
február 16., 10:05
- Külföld
Többen meghaltak a Libanont ért izraeli légicsapásban
Az ország déli részét érte támadás.
február 16., 08:37
- Külföld
Szamarakat festettek át zebrára egy kínai állatkertben, hogy odacsalogassák a látogatókat
A béna csíkozás még abban is gyanút kelthet, aki életében nem látott zebrát.
február 16., 10:26
- Külföld
Újabb tragédia történt a világ legszegényebb régiójában, ahol az életük árán is aranyat bányásznak az emberek
Ezúttal 48-an vesztették életüket Maliban.
február 16., 08:16