Ervin
14 °C
22 °C

Árvíz, szmog és sötétség: jönnek az okosvárosok

2018.01.09. 09:28
Okosváros.

Ez az egyik legunalmasabb kifejezés, amit a hightech szektor valaha kiizzadt magából, most mégis foglalkozni kell vele, mert ez a Las Vegasban futó CES kütyüshow egyik fő témája. Ez pedig azt jelzi, hogy az évtizedeken át érlelt homályos tervek és ötletek végre elkezdtek kikristályosodni, összeállni valami kézzelfogható jelenséggé, és a projektek közelebb jutnak a fogyasztókhoz.

Lényegében arról van szó, hogy mindenki jó környezetben akar élni, és az okosvárosokban ezt csúcstechnológiás eszközökkel oldják meg.

Az okosváros jövőbiztos, hatékony, jól szervezett, egészséges és egyszerűbben élhető, ezt mondja az átlagember a hétfőn sajtótájékoztatót tartó Bosch szerint.

Hogy ez így legyen, ahhoz sok millió szenzorra, mesterséges intelligenciára és big data elemzésekre van szükség, és az sem elhanyagolható szempont, hogy ezek kiforrott és megfizethető megoldások legyenek.

250 milliárd dolláros üzlet épül

A piackutató Gartner előrejelzése szerint 2020-ra a világ 230 millió lakása lesz internetre kötve, mármint olyan értelemben, hogy ezekben az otthonokban netre csatlakozó füstérzékelők, mérőórák, riasztók és háztartási gépek működnek majd. Addigra ennek a piacnak a forgalma 250 milliárd dollár lesz.

A Bosch elég nagy játékos az okosvárosok piacán, és naponta körülbelül négymillió szenzort gyárt le. A CES-en három olyan terméket mutatott be, ami Magyarországon is érdekes lehet:

  1. A városokban borzasztó a levegő minősége, pedig a légzés létfontosságú. Ennek a kezelése elég összetett feladat, szükség van például tisztább motorokra, és persze mérni is kell a szennyezést. A Bosch mindkét területen aktív, de most a mérést helyezte fókuszba: a Climo egy hátizsák méretű, lámpaoszlopra felszerelhető szennyezésmérő műszer, és állítólag tizedannyiba kerül, mint a konténer méretű időjárás-állomások.

    Ilyenek Climo szenzorokat telepítettek Las Vegasban a CES idejére, de vannak kétségeink azzal kapcsolatban, hogy nyilvánosságra merik-e hozni a kütyüshow ökológiai lábnyomát bizonyító adatokat. A hűvös és száraz levegő, valamint a CES miatt állandósult forgalmi dugók biztosan nem teszik élhetőbbé Las Vegast.
  2. A közlekedés sokféleképpen okosítható, a Bosch pedig a parkolást nézte ki magának, mint megoldandó problémát. A parkolóhely keresése rengeteg stresszel jár, a keresgélés közben elhasznált benzin összköltsége milliárdokban mérhető, és a közben kipufogott mérgező gázok is káros hatásúak.
    Idén 20 amerikai városban elindul az automatizált parkolóhelykeresés, a fedélzeti navigáció megmutatja a szabad helyeket.


    Az igazán nagy előrelépés az lesz, amikor az autók maguktól beállnak majd egy szabad helyre a parkolóházban, és kérésre visszajönnek a beszállóhelyre, de ez még távolabbi jövő. A Boschnál háromezer mérnök dolgozik az önjáró autók technológiáin, hogy ez megvalósuljon. 

  3. Most leplezték le a Bosch automatizált, ultrahangos szenzorokra és kamerákra épülő árvízfigyelő rendszerét, amit nemcsak állami szervezeteknek, hanem magánvállalatoknak is el szeretnének adni. A cél az, hogy az érintettek időben tudjanak reagálni a fenyegető veszélyre. Bár hazánkban is akadnak nagy árvizek, a Boschnak sokkal fontosabb célpiac lesz Dél-Amerika és Ázsia, ahol gyakrabban előfordulnak földcsuszamlások és gyilkos áradások.

Az okosvárosokról szóló anyagok általában világvárosokat emlegetnek, mert közel vagyunk ahhoz, hogy világszerte több mint harminc városnak legyen 10 milliósnál nagyobb lakossága, de a Bosch inkább egy kisvárosi példát hozott a CES-re. A százezres San Leandro magyar fejjel is felfogható méretű, és az utcai közvilágítás is népszerű téma manapság, bár nem egészen úgy, mint itt a CES-en.

Amíg hazánkban a bődületes összegű közbeszerzési kiadásokról szólnak a hírek, a kaliforniai településen a költségcsökkentés a fő üzenet: 15 év alatt nagyjából 8 millió dollárt, azaz nagyjából 2 milliárd forintot tervez megspórolni a felokosított ötezer lámpával, amelyek csak akkor világítsanak, amikor arra valóban szükség van.