Erzsébet
1 °C
4 °C

Bemutatták a Blackbird utódját

2018.01.15. 16:25

A Boeing múlt héten bemutatta egy kísérleti repülőgép-modelljük első terveit, ami méltó utódja lehet a Lockheed Martin több mint ötvenéves kémrepülőgépének, az SR–71-nek. A koncepció szerint a végleges modell 5 Mach-val, vagyis a hangsebesség ötszörösével repülne. A Boeing a tervek szerint a turbinák és a kettős torlósugár-hajtómű (ramjet) műszaki megoldásait ötvözné.

boing-hypersonic2

A hiperszonikus gép gyártásával nemcsak a Boeing foglalkozik, hanem a Lockheed Martin is, akik a Blackbird néven elhíresült SR–71-et tervezték. A repülőgépipar szereplői egymás sarkát taposva igyekeznek előállni egy csapásmérésre és felderítésre is alkalmas, hiperszonikus sebességgel haladó repülőgéppel, ami komoly riválisa lehetne a Blackbirdnek.

A most bemutatott modell még csak egy korai koncepció, a Boeing sem hagyta jóvá a gyártását. A vállalat hiperszonikus részlegének vezető kutatója, Kevin Bowcutt azt mondta, hogy ha elfogadják a terveket, a deltaszárnyas gépből először egy F–16-os méretű, egy hajtóműves prototípus készül; ezen tesztelnék a rendszer működőképességét. Csak ezután készülhetne el a két hajtóműves, végleges modell, ami nagyjából ugyanakkora lenne, mint a harminc méter hosszú Blackbird.

A Boeing a kutatás-fejlesztés során felhasználja az X–43 és az X–51 Waverider fejlesztése közben szerzett tapasztalatait is. Az X–51 volt az a gép, ami2013 májusában, 5,1 Mach-s csúcssebességet elérve megdöntötte a hiperszonikus repülés rekordját. Három és fél percen át repült, mielőtt kifogyott belőle az üzemanyag, és a Csendes-óceánba zuhant.

Csakhogy a Waverider inkább emlékeztet egy rakétára, mint egy repülőgépre. A tesztelés során a Waveridert egy B–52 Stratofortressről indították, rakéta-hajtóművel gyorsult 4,8 Mach sebességre, majd a rakétamotor leoldása után torlósugár-hajtóművel gyorsult 5 Mach-ra. Ezzel szemben az SR–71 utódjának saját erőből kell felszállnia, felgyorsulnia, majd visszalassulnia és landolnia – és ez jóval bonyolultabb folyamat, mint szabadesésben száguldani.

Az sem biztos, hogy a Boeing lesz az, akinek először sikerül előrukkolnia egy hiperszonikus kémrepülőgéppel. Sajtóértesülések szerint a Skunk Works – a Lockheed Martin kutatás-fejlesztési részlege, az eredeti Blackbirdöt fejlesztő divízió – már teszteli a saját hiperszonikus repülőgépét.

(Popular Mechanics | Boeing | Aviation Week Aerospace Daily)

Köszönjük, hogy minket olvasol minden nap!

Ha szeretnél még sokáig sok ilyen, vagy még jobb cikket olvasni az Indexen, ha szeretnéd, ha még lenne független, nagy elérésű sajtó Magyarországon, amit vidéken és a határon túl is olvasnak, akkor támogasd az Indexet!

Tudj meg többet az Index támogatói kampányáról!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?