Gyöngyi
6 °C
13 °C

Néha úgy érzed, mintha két valóság létezne?

Több infó

Támogasd a független újságírást, támogasd az Indexet!

Nincs másik olyan, nagy elérésű online közéleti médiatermék, mint az Index, amely független, kiegyensúlyozott hírszolgáltatásra és a valóság minél sokoldalúbb bemutatására törekszik. Ha azt szeretnéd, hogy még sokáig veled legyünk, akkor támogass minket!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Magyar leány repülte, magyar legény lelőtte

GettyImages-1853515
2018.01.24. 17:20

A katonai repülés iránt érdeklődők számára a nyolcvanas-kilencvenes évek fordulóján a legnagyobb szenzáció kétségkívül az amerikai lopakodó repülőgép megjelenése és bevetése volt. A Lockheed F-117A Nighthawk (Estifecske) volt a világ első sorozatban gyártott és hadrendbe állított lopakodó gépe, ami 1981 júniusában repült először, rá két évre állt szolgálatba, de a világ csak 1988-ban szerzett tudomást létezéséről. A Nighthawkok hamar, már 1991-ben, az Öböl-háborúban elévülhetetlen érdemeket szereztek, amikor éjszakai csapásmérő bevetéseik során sikerrel iktatták ki az iraki vezetési pontok és a légvédelem fontosabb részeit, hogy aztán a szövetségesek légiereje nappal szinte veszteség nélkül juthasson teljes légi fölényhez.

A különleges, sokszögekkel határolt, gyémánthoz hasonlatos formája, hajtóműveit és földi célok elleni bombáit elrejtő törzse, radarhullámokat részben elnyelő speciális koromfekete festése minden korábban épült repülőgéptől kirívóan különbözővé tette az F-117-est, és nem túlzás azt mondani, hogy azóta sem raktak össze hasonlóan extrém repülőgépet sehol a világon – talán csak a B-2 Spirit csupaszárny lopakodó bombázó mérhető hozzá e tekintetben.

Ha évfordulós dátumokkal szeretnénk bűvészkedni, akkor nyugodtan mondhatjuk, hogy a lopakodó december elsején ünnepelte negyvenedik születésnapját, 1977-ben ugyanis e napon repült először a Lockheed Skunk Works fejlesztőműhelyében megépített két Have Blue lopakodó prototípus közül az első. A radarok számára nehezen detektálható csapásmérő (nb: nem vadász-) repülőgépből összesen 64 darab épült a Lockheed gyárában, és az elmúlt négy évtizedben több nagy háborús konfliktusból is kivették a részüket: az Öböl-háború után a Jugoszlávia elleni 1999-es NATO-hadjáratban kaptak szerepet, majd a kétezres években az Irak elleni invázióban bombáztak parancsnoki bunkereket.

A lopakodó veszteségei visszafogottnak mondhatók, baleset következtében hat zuhant le, bevetés közben pedig egyetlen egy veszett oda. Idén áprilisban lesz tíz éve, hogy az F-117 hivatalosan nyugdíjba vonult, azaz kivonták a szolgálatból. A megmaradt 57 gépből öt múzeumba, közterületre került kiállítási tárgyként, az 52 repülésre alkalmas gépet pedig 2017-től kezdve vonják ki végleg az állományból, évente négyet leselejtezve. A folyamat végéig még légibemutatókon, gyakorlatokon, kiképzőrepülések során láthatóak lesznek a legendás fekete ékek. Alábbi nagyképes válogatásunk áttekinti a típus történetét, sok ritkán látható archív képpel és két magyar vonatkozású mozzanattal.