Az Apple közvetlenül a kobaltbányák üzemeltetőivel tárgyal, hogy a következő évekre is biztosítsa az iPhone akkumulátorának e kulcsfontosságú alapanyagát. A Bloomberg szerint azért lehetett sürgős megtenni ezt a lépést, mert az autógyártóknak is elképesztő mennyiségű akkumulátorra lesz szükségük a következő években, ahogy fokozatosan átállnak az elektromos hajtásra.
Természetesen az autógyártók is hasonló lépéseket tettek, a BMW és a Volkswagen ugyanúgy a bányákkal tárgyalnak, hogy több évre biztosítsák maguknak a kobaltszállítmányt.
Egy átlagos mobiltelefonba nagyjából 8 gramm tiszta kobalt kell, egy autóba viszont több mint 8 kilogramm.
Korábban csak az aksigyártók tárgyaltak a bányászati cégekkel, amelyek túlnyomó többsége Afrikában, a Kongói Demoktratikus Köztársaságban van.
Azzal, hogy a technológiai és autóipari cégek közvetlenül is beszállnak a kobaltbizniszbe, még nagyobb figyelem irányul majd a bányák működésére. Ezek a cégek nagyon ügyelnek az imidzsükre, és nyilvánvalóan szeretnék elkerülni, hogy a beszállítóik emberi jogokat sértsenek.
Az Amnesty International 2016-os nyomozásából kiderült, hogy a kongói bányáknál akadnak problémák, akár nyolcéveseket is dolgoztatnak embertelen körülmények közt. Az Apple akkor azt nyilatkozta, hogy a beszállítói hálózatától távol tartja a jogsértő bányákat, ez alapján feltételezhető, hogy a közvetlen üzleti partnereit is hasonló elvek szerint választja ki.