Judit
3 °C
7 °C

Leleplező videó: így nyerték meg a választást Trumpnak

2018.03.20. 22:01 Módosítva: 2018-03-20 22:06:54

Publikussá vált a Cambridge Analyticát lebuktató Channel 4 leleplező riportjának második része, amelyben a cég kétes hátterű taktikája után azt mutatják be, hogyan segítették Donald Trump választási kampányát.

A videó azzal kezdődik, hogy a CA az úgynevezett mikrotargetálással segítette Trumpot abban, hogy az online felhasználók szokásai és adatai alapján egy olyan elnökjelöltet építsenek fel az interneten és a közösségi oldalakon keresztül, aki megnyerheti az amerikai választást. Erről egyébként korábban mi is írtunk bővebben.

A Channel 4 videójából az is újra megerősítést nyer, hogy Trump korábbi nagy fegyvertársa, a szélsőjobboldali Breitbart főszerkesztője, Steve Bannon is tagja volt a cégnek, illetve a Bannont és Trumpot támogató milliárdos, Robert Mercer támogatta a CA létrehozását. Mint kiderül, Mercer ragaszkodott ahhoz, hogy csak úgy támogatja további pénzekkel Trump kampányát, ha felveszi maga mellé Bannont és vele együtt a Cambridge Analyticát is. Erről korábban csak híreket lehetett hallani, ez az első bizonyíték az ügyben.

Felesleges egy választási kampányban a tényekre hagyatkozni, hiszen az egész csak az érzelmekről szól. A nagy politikai pártok ott követik el a hibát, hogy a vitát tényekkel akarják megnyerni ahelyett, hogy egy adott témának az érzelmi középpontjára fókuszálnának, és direkt ehhez kommunikálnának.

– mondja a rejtett kamerás felvételen a CA egyik vezetője, Mark Turnbull, aki a Channel 4 előző videójában is főszerepet játszott. A nemrég felfüggesztett vezérigazgató, Alexander Nix helyét átmenetileg átvevő Alex Tayler a videón arról is beszél, hogy ugyan a kampánybüdzsé véges, és ezeket főleg mobilizálásra és más legális és etikus eszközökre kell elkölteni, a háttérben kell egy másik, végtelen tőke is, amiből a lejárató kampányokat, negatív reklámokat lehet fizetni. Ennek példájaként a Channel 4 több olyan Hillary Clintonról szóló videót is bemutatott, amelyben az egykori elnökjelöltet járatják le a CA megrendelésére.

Legyőzni a tisztességtelen Hillaryt

– ez volt a Trump-kampány üzenete, amit Turnbull szerint a CA brandként, márkaként épített fel a választások előtt, és direkt két bilincset ábrázolt a crooked (tisztességtelen angolul) szó két ó betűje, hogy az embereknek azt sugallják, rácsok mögé való Clinton. A CA egy rakás, a „márkához" kapcsolódó videóval árasztotta el a Google-t, Youtube-ot és Facebookot, de az emberek nem tudták, hogy ez Trump kampányához kapcsolódik, mert az egész mögött egy Make America Number One nevű cég állt, ezt pedig a Mercer család finanszírozta. A probléma csak annyi, hogy az ilyen szintű közös koordináció az amerikai választási törvény szerint illegális.

Vagyis a Cambridge Analytica kötötte össze a kommunikációt Trump hivatalos kampánya és a háttérben dolgozó propaganda, mint a Make America Number One között. Ez pedig törvénybe ütközik.

Turnbull később arról is beszél, hogy a CA már létező civilszervezeteket és aktivista csoportokat használt fel arra, hogy a saját negatív kampányukkal kapcsolatos tartalmakat terjeszteni kezdjék. Azzal a különbséggel, hogy nem szabad egy olyan ismert márkához kötni ezeket a terjedő negatív tartalmakat, mint mondjuk Donald Trump kampánya.

A Clintont lejárató kampány lényege egyébként nem az volt, hogy a választók Trumpra szavazzanak, hanem hogy elbizonytalanítsák a biztos Clinton-szavazókat, illetve megosszák a baloldalt abban, hogy Clinton helyett nem Bernie Sanders lett a demokraták jelöltje. Hasonló taktikát alkalmaztak egyébként az oroszok is a különböző közösségi felületeken keresztül. Ez később még fontos lesz.

A videóban egyébként megszólal maga Hillary Clinton is, aki arról beszélt, hogy valóban befolyásolta ez a stratégia a szavazóit, hiszen minden felületen, minden honlapon, minden keresőben, minden közösségi oldalon a szavazók ugyanazzal a lejárató propagandával találkoztak és ugyanazokat a folyamatos álhíreket öntötték a fejükbe a háttérből. Azonban Clinton leginkább arra kíváncsi a videóban, hogy a már bizonyítottan Oroszországból származó választási és politikai hirdetések honnan tudták, hogy pontosan kikre kell becélozni az online hirdetéseket olyan államokban mondjuk, mint Michigan, Wisconsin vagy Pennsylvania. És itt jön képbe a Cambridge Analytica.

Az FBI régóta követeli a brit céget, hogy adja ki minden adatát és információját az orosz befolyás miatti nyomozás ügyében, azonban a cég ezt a kérést folyamatosan megtagadta, és közben azt is tagadták, hogy bármi közük lenne az oroszokhoz. A Channel 4 videójából az is kiderül, hogy a CA a képviselőház hírszerzési bizottsága előtt is volt meghallgatáson, amikor a bizottság az esetleges orosz befolyást vizsgálta. Nix szerint a republikánusok nem is igazán foglalkoztak a CA-val, öt perc alatt lezavarták a kérdéseket, miközben a demokraták két órán át faggatták őket. Érdekesség még egyébként, hogy Nix szájából konkrétan elhangzik az a mondat, hogy az elnökjelölt soha sincs tisztában a háttérrel, mindig azt csinálja, amit a kampánycsapata mond neki.

- Szóval az elnökjelölt csak egy báb?

- Mindig.

– hallható a párbeszéd Nix és a beépített újságíró között. Nix egyébként arról is beszél, hogy többször találkozott Trumppal a kampány során. Szintén érdekesség, hogy Nix szerint a CA direkt figyel a diszkrécióra, és olyan emailrendszert (ProtonMail) használnak, amely két órán után törli a levelezést. Így semmit nem lehet visszavezeti a céghez.

A riport zárszava nem túl optimista: a készítők szerint a CA-botrány nemcsak a legutóbbi választással kapcsolatban fogalmaz meg kételyeket, hanem az elkövetkezőknél is.

Köszönjük, hogy minket olvasol minden nap!

Ha szeretnél még sokáig sok ilyen, vagy még jobb cikket olvasni az Indexen, ha szeretnéd, ha még lenne független, nagy elérésű sajtó Magyarországon, amit vidéken és a határon túl is olvasnak, akkor támogasd az Indexet!

Tudj meg többet az Index támogatói kampányáról!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?