Bemutatkozott Magyarországon a világ egyik legmodernebb utasszállítója
További Tech cikkek
- Olyat hibát produkál a Windows, hogy garantáltan mindenki kiugrik a székéből
- Könnyen megeshet, hogy a Google kénytelen lesz eladni a Chrome-ot
- A Huawei hivatalosan is bejelentette, előrendelhető a Mate 70
- Lesöpörheti Elon Musk X-ét a Bluesky, már a Google is relevánsabbnak találja
- Ezek a leggyakrabban használt jelszavak – érdemes változtatni, ha ön is használja valamelyiket
Hajlamos róla elfeledkezni az ember, de nemcsak a két nagy repülőgépgyártó uralja az egeket: az Airbus és a Boeing mellett más gyártók is jelen vannak piacon. Erre emlékeztetett az, hogy majdnem ünnepélyes körülmények közt Budapestre érkezett szerda reggel fél kilenckor a világ egyik legkorszerűbb közepes hatótávolságú sugárhajtású utasszállító repülőgépe.
Azért csak majdnem ünnepélyes, mert a tervezett reggeli időpontban a kezdeti napsütés után olyan hűvös köd lepte meg a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőteret keletről, hogy a repülőgép üdvözlésére összegyűltek sajnos csak jóval a landolás után, parkolás előtt nem sokkal pillanthatták meg először a szóban forgó repülőt, az airBaltic Bombardier CS300-asát. A hirtelen lehűlt levegő miatt az ilyenkor szokásos tűzoltókocsis, vízsugaras köszöntésről is le kellett mondani, így a kanadai fejlesztésű repülőgép a ködpaplanból kibontakozva nemes egyszerűséggel begurult a többi repülőgép közé a ferihegyi beton felfestését követve.
Bár a hivatalos ünnepi meghívó szerint most először érkezett az airBaltic CS300-asa Budapestre, a jól értesültek elpletykálták, hogy már megfordult párszor a lett és a magyar főváros közt a kecses utasszállító. Erre utalt egyébként az is, hogy a gép már meglehetősen bejáratottnak tűnt, érkeztek is vele, meg várakoztak is beszállásra utasok.*
A lett légitársaság nyolc éve működteti Riga-Budapest járatait. Az, hogy mostantól hivatalosan is 145 ülőhelyes Bombardier CS300-as gépekkel szolgálja ki hetente háromszor a két főváros közti forgalmat, éves szinten 13 000 plusz ülőhelyet jelent. (Az airBaltic korábban legfeljebb 78 fő szállítására képes, légcsavaros-gázturbinás Bombardier Dash-8 Q400-asokat közlekedtetett a két főváros között.)
A korábbi menetrendhez hasonlóan szerdán, csütörtökön és szombaton teljesítik a Riga-Budapest-Riga útvonalat. A lett légitársaság CS300-asai helyi idő szerint reggel 7:15-kor indulnak és 8:10-kor érkeznek Budapestre, majd 40 perces fordulóidőt követően 8:50-kor indulnak vissza és 11:45-kor érkeznek meg Rigábad. (Az airBaltic egyébként a Bombardier C Series 300 bevezető légitársasága, náluk állt először menetrendszerű forgalomba az új típus.)
Amennyire a villámgyors bejárás alapján meg lehetett ítélni, a CS300-nak a hasonló kategóriájú közepes utasszállítókhoz képest kényelmesebb, utasbarátabb a fedélzeti kialakítása: valamelyest nagyobb ülésenként a lábtér, van hangulatvilágítás, az ülések fölötti monitorokon a repülési adatokat és a kapcsolódó információkat lehet követni, a fej fölötti tárolókban elég sok hely van a kézipoggyászok elhelyezésére, az ablakok pedig nagyobbak, jobb kilátást biztosítanak. Be lehetett nézni egy pillanatra a pilótafülkébe is: a manapság már alapnak számító LCD kijelzők uralják a letisztult és nem túl zsúfolt műszerfalat.
Az először 2013-ban repült géptípus jelenleg két Pratt & Whitney PW1500G típusú GTF (Geared Turbofan) hajtóművel repül. A legkorszerűbbek közt számontartott, új generációs, turbóventilátoros gázturbinás hajtóművek halkabbak és kevésbé légszennyezőek, mint elődeik (a gyártó szerint 20 százalékkal kevesebb szén-dioxidot és 50 százalékkal kevesebb nitrogén-oxidot bocsájtanak ki). Mivel maga a gép jobb aerodinamikai jellemzőkkel bír, ráadásul néhány tonnával könnyebb is, mint a hasonló méretű utasszállítók, üzemanyag-fogyasztása is kedvezőbb. Érdemes megemlíteni azt is, hogy a CS300-asok futóművei elektromos fékrendszerrel vannak fölszerelve, ezért landolás után hatékonyabb a fékezés, jóval kisebb a kopás, öszességében simábban lassul a repülőgép a betonon.
Főbb technikai adatok:
Utasok száma: 145
Maximális felszálló tömeg: 67,6 tonna
Maximális teher: 16,7 tonna
Hossz: 38,7 méter
Szárny fesztáv: 35,1 méter
Utazósebesség: 870 km/óra
Hatótáv: 4575 km
Üzemanyagfogyasztás: 2200 l/óra
A Riga és Budapest közt ingázó repülő a nyolcadik CS300-as a lett légitársaságnál, a tervek szerint jövő év végéig még egy tucatot vesz belőle az airBaltic, amivel 20-ra bővül a lettek korszerű Bombardier-flottája.
*Olvasói kiegészítés: "a Swiss légitársaság 2016 óta működtet Bombardier C-Series 300-asokat, ráadásul az elsőt pont a Zürich-Budapest vonalon helyezték üzembe. Ezt onnan tudom, mert hathetente ingázom a két város között két éve már és nagyrészt ezzel a géptípussal."**
**Olvasói kiegészítés no.2: "A Swiss Cs100-at üzemeltet, ebben ők voltak az elsők és tényleg a pesti járattal, a Cs300-at viszont az AirBaltic vezeti be először." ***
***Szerzői kiegészítés: Aki dokumentumokkal alátámasztva, hitelt érdemlően meg tudja mutatni, hogy mikor, mely légitársaság Bombardier CS300-as gépe járt először Budapesten, annak egyéves Index előfizetést ajándékozunk.****
****Olvasói kiegészítés no. 3: Svájc nyert: 2017. júniusában már járt Budapesten a Swiss egyik CS300-asa, le is fényképezték.