Az elég elképesztően hangzó 70 millió körüli szám május-júniusra vonatkozik, vagyis a Twitter napi jó egymillió fiókot törölt. A törlőkampány leginkább az automata botok seregei, kisebb mértékben pedig a trollok ellen irányul. Mellékesen töröltek 142 ezer alkalmazást is, melyek összesen 130 millió ócska tweettel árasztották el a rendszert.
A keményebb fellépésre sokak szerint már rég szükség lett volna, a Twitter azonban jó ideig nem tett sokat a rengeteg bot kiszűrésére. Ez a Facebookhoz hasonlóan akkor lett igazán sürgető a cégnek, amikor a botok már az egész szolgáltatás megbízhatóságát kezdték kikezdeni – vagyis leginkább a 2016-os, jelentős részben a közösségi hálózatokban megvívott választási és népszavazási kampányok után.
A Twitter múlt hónapban felvásárolta a spamszűrésre és más online visszaélésekre specializálódott Smyte-ot, de a várakozások szerint így is csak egyre nehezebb dolga lesz. A BBC-nek nyilatkozó Juan Guzman, a UCL kutatója macska-egér játékhoz hasonlította a botfejlesztők és a közösségi platformok közötti reménytelen küzdelmet, amiben a fejlesztők folyamatosan újabb technikákkal lépnek fel, a mesterséges intelligenciának köszönhetően pedig a botok egyre nehezebben lesznek felismerhetők, vagyis a hús-vér emberektől megkülönböztethetők.
A mostani irtó hadművelet miatt hosszú idő után először fordult elő, hogy a Twitteren csökkent a felhasználók száma az előző hónaphoz képest. Bár ez elvileg javítja a szolgáltatás színvonalát, a Twitter ezzel összefüggésben veszített a tőzsdén: a kevesebb felhasználó (akkor is, ha köztük több a valódi személy) kevesebb reklámbevételt jelent, valószínűleg ez az oka annak, hogy a részvényárfolyamuk 8,5 százalékot esett három hónap alatt – ez is példa nélküli a vállalat történetében.