Drónkáosz a Balaton fölött
További Tech cikkek
- Fontos változás jön a Google keresőjében, érdemes résen lenni
- Beperelték a YouTube-ot, súlyos vádakat fogalmaztak meg
- Háborognak a játékosok, órákra leállt a PlayStation szolgáltatása
- A YouTube egy új eszközzel segítene a feltörekvő tartalomgyártóknak
- Lehet, hogy mégis van mit rejtegetnie a Telegram letartóztatott vezérének?
"Egy kedves ember lefedte a Balaton jelentős részét július 26-28-ra a teljes kékszalag idejére. Ez a kedves ember utána beslattyogott a Vitorlás szövetséghez és 500 000 Ft hozzájárulást kért ahhoz, hogy az engedély birtokában majd ő lekoordinálja a drónosokat" – többek között ez áll a "DJI Phantom tulajdonos" nevű, csaknem háromezer tagot számláló zárt Facebook-csoport egyik posztjában. A dolog nagy vihart kavart drónos körökben, az Indexhez is eljutott információk szerint az élelmes drónos három napra szóló eseti légtérkérelme miatt az 50. Kékszalag Erste nagydíj egyik látványos programpontja, Besenyei Péter műrepülőpilóta bemutatója is elmarad.
A kiadott drónos (és egyéb, kisrepülőgépes, ejtőernyős stb) légtérhasználati kérelmeket a Légtér térképén lehet nyomon követni, a terkep.legter.hu-n így néz ki a szóban forgó, A2385/18 azonosítójú, 2018. július 26. – 2018. július 28. közötti időszakra kiadott "Repülés pilóta nélküli légijárművel" eseti légtér:
Csütörtökön érdeklődtünk a Magyar Vitorlás Szövetségnél a helyzetről, annak hátteréről. Rápolthy Edit Kommunikációs vezető nem kívánt részletekbe menően beszámolni a kialakult szituációról, de egy hivatalos állásfoglalást eljuttatott hozzánk, amiben a következők állnak:
- A Magyar Vitorlás Szövetség (MVSz) nem kért és így nem is kapott eseti légtér engedélyt a Kékszalag idejére.
- A szövetség figyelemmel kíséri a drónok és a különféle repülési eszközök használatát, és indokolt esetben megteszi a szükséges jogi lépéseket, ha ezen eszközök használata a verseny sikeres megrendezését vagy aversenyzők biztonságát veszélyezteti.
- Kékszalag szóösszetétel védjegyoltalom alatt áll a távközlés tekintetében is, amibe az internetes közvetítés és képkészítés is beletartozik. Ezek engedély nélküli kereskedelmi célú hasznosítása ellen a szövetség jogi úton is fel kíván lépni.
Beszéltünk az esettel kapcsolatban a Drónpilóták Országos Egyesületének elnökével is, egyrészt a konkrét eset visszásságairól, másrészt a hazai drónszabályozás gyerekbetegségeiről. Tuzson Gergely elmagyarázta, hogy a jelenlegi jogszabályi környezetben legfeljebb hatvan, de legalább harminc nappal a tervezett repülés előtt be kell nyújtani a hatósághoz (a Honvédelmi Minisztérium Állami Légügyi Főosztályához) a kiszemelt légtér ideiglenes használatára vonatkozó kérelmet. Mivel az eseti légtérhasználati területek nem lehetnek egymással átfedésben - azaz el kell kerülni a különféle légijárművek összeütközésének lehetőségét - ezért hatóság a kérelmek beérkezési sorrendjében dönt, és adja ki a leghamarabb befutó kérelmezőnek az engedélyt. Azt a hatóság nem mérlegeli, hogy ki, milyen célból, milyen eszközzel, mekkora területen, mennyi ideig akar repülni. Így szerezhetett eseti légtérhasználati engedélyt a Balaton fölötti légtér jókora részére, a Kékszalag teljes idejére az élelmes drónos.
Egy átlagos eseménymentes napon nincs is ezzel semmi gond, de a nagy érdeklődére számot tartó rendezvények, események - mint pl. a Kékszalag - idején ütközhetnek a drónpilóták légtérhasználati igényei, mondta Tuzson Gergely, aki szerint lett volna rá mód, hogy koordináltan adjanak be kérelmet a drónpilóták. A konkrét eset bizonyos szemszögből tisztességtelen haszonszerzésnek, a jogszabályok nem rendeltetésszerű alkalmazásának tűnhet, értett egyet Tuzson a drónosok körében elterjedt vélekedésnek. A fő gond Tuzson szerint azonban nem az, hogy valaki pénzt kérne az eseményről felvételeket készíteni akaró drónosoktól a berepülésért, hanem nagy valószínűséggel nincs rá felkészülve, hogy a légiforgalmat megszervezze. "Képzeljük el, hogy bejelentkezik hozzá húsz drónos. Hogyan koordinálja őket, hogy ne legyen fennakadás, baleset a repülésükből? Rádióforgalmazásra, kommunikációs infrastruktúrára, összehangolt repüléstervekre lenne szükség."
Tuzson Gergely szerint a mostani eset is felhívja a rendszer hibáira a figyelmet. Ez a kérelem például nemcsak a többi drónost, de gyakorlatilag minden repülést leblokkolt a környéken, így Besenyei Péter tervezett bemutató műrepülését is. "A hatóságokat feleslegesen túlterheli a jelenlegi rendszer, irreálisan nagy az engedélyezésnél a várakozási idő, ráadásul eseti légterekkel teletűzdeljük az országot, amik ha aktívak, kész akadálypályává teszik az országot a többi repülni szándékozó számára."
A kékszalagos drónbotrányról hírt adott csütörtökön a 444 is, a cikkük megjelenése után jelentkezett náluk a drónpilóta, aki lefoglalta a Balaton fölötti légteret. A drónos saját állítása szerint még szerdán levelet írt a honvédelmi minisztérium illetékeseinek, és lemondott a légtérhasználati engedélyéről. A lemondást úgy indokolta a 444-nek, nem látta biztosítottnak, hogy egy időben ötvennél több légijármű biztonságosan tevékenykedhetne a Kékszalag közben, miközben a teljes jogi felelősség őt terhelte volna a nem általa okozott balesetek esetében is.
A terkep.legter.hu-n mindenesetre még mindig aktív az A2385/18 eseti légtérfoglalás, és mint egy drónpilótától megtudtuk ennek oka az, hogy elég faramuci helyzet állt elő: a jelenlegi szabályozás szerint ugyanis a hatóság nem vonhatja vissza az eseti légtér kijelöléséről szóló határozatot az igénylő kérésére. Azaz most az van, hogy az igénylő, aki lefoglalta a légteret, hiába nem akarja használni azt, visszamondani nem tudja. Ha ez így marad, akkor a 2018-as Kékszalag idején senki nem fog repülni semmivel a Balaton jó része fölött.
A Kékszalagra készülve egy drónpilóta szinte a teljes légteret lefoglalta a tó fölött. A béna szabályozást mutatja meg az eset.
393 · Jul 20, 2018 10:09am Tovább a kommentekhez