Most az online szolgáltatások – például a Microsoft webes levelezője, a Hotmail – regisztrációkor arra szólítják fel az új felhasználókat, hogy másoljanak be néhány betűt, melyeket eltorzítva mutatnak nekik egy képen. Ezzel tudják ugyanis bebizonyítani, hogy hús-vér ember ül a gép előtt. A módszer eleinte roppant hatékony volt, a technológia bevezetése utáni napon húsz százalékkal csökkent a napi regisztrációk száma, miközben egyáltalán nem lett több reklamáló, mondta a microsoftos Kevin Larson a TypeCon 2007 konferencián.
Ez arra utalt, hogy a bonyolult karakterek ügyesen hárították a spamelők által használt automata programokat, amelyek ezrével gyártották a postafiókokat a reklámlevelek kiküldéséhez. Csakhogy a spamelők azóta továbbfejlesztették szoftvereiket, hogy jobban felismerjék a torzított betűket.
Hotmail helyett Catmail?
Összetettebb képekkel, például ha egy macskát kell felismerni, megint blokkolhatók lesznek a spamelők. Larson kutatócsoportja a többféleképpen is megpróbálta eltorzítani a felismerendő szövegeket úgy, hogy az emberek még biztosan felismerjék a betűket, és végül rájöttek, hogy fotókkal is könnyen megoldható a helyzet.
Kidolgoztak egy rendszert, amelyben tizenhat vagy több képet kell azonosítani. Először arra gondoltak, hogy különféle kutyák és macskák szerepelnek majd a képeken, így viszont elég nagy képadatbázisra lett volna szükségük, mert ha kevés a kép, a spamelők hamar ki tudják cselezni az új védelmet. Larson előadása közben a hallgatóság sok érdekes ötlettel előállt, például hogy a Microsoft folyamatosan készítsen képeket egy szobában ugrándozó macskáról, így ugyanis sohasem lesz képhiány. Valaki pedig azt javasolta, hogy ne képet, hanem rövid videókat használjon a Microsoft. Ez a megoldás biztosan működne, viszont drágább.
Bár Kevin Larson megjegyezte, hogy talán a macskák biztosíthatják a webes levelezés jövőjét, csoportjával a hagyományos betűkön alapuló megoldást is továbbfejleszti. Próbálkoztak szép kalligrafikus karakterekkel, de nem tudták igazán jól átverni a számítógépet. Egy biztos: a csoportnak sürgősen elő kell állnia egy hatékony megoldással, mert naponta 90 milliárd reklámlevelet küldenek szét a spamelők, és ha ezt nem tudják megakadályozni, akkor a spamküldéshez használt erőforrásokat továbbra is e cégeknek kell fenntartaniuk.