További Cyberia cikkek
|
Ember és gép éles szembenállása csak abban az esetben lenne valóság, ha bizonyosságot nyerne a vitalizmus főtétele: az élet nem bonyolult biokémiai folyamatok, hanem az egyedi 'élan vital' következménye. A modern természettudományok nem ezt a tételt illusztrálják; a leginkább elfogadott nézet szerint a gépi részecskék interakciója organikus egészet eredményez. Manuel De Landa és az újmaterialista filozófusok szintén ezeket az elveket vallják, hangsúlyozva, hogy a klasszikus 'organikus' mechanizálódik, és viszont. Kevin Kelly bionikus konvergenciáról, Marvin Minsky, a mesterséges intelligencia-kutatás nagy öregje pedig 'elmék társadalmáról' (Society of Minds) beszél. Az agy ezeknek a pirinyó, önmagukban tudatlan részecskéknek a rendszere ...
Át kell értelmeznünk a belénk nevelt gép-képzetet - a gépek immáron nem csak fém szerkezetek. A robotok humanoidok, de bizonyos állatokhoz is hasonlítanak. A mesterségesélet-programok, vagy a vírusok átalakulnak, fejlődnek, szaporodnak. 'Nem számít, hogy az adott teremtmény, szerv szénalapú organikus anyagból, szilikonból, vagy más, nem organikus matériából áll' - írja More. 'Fontosabb az eredmény komplexitása, hogy a szerkezet képes-e tanulni, változtatni önmagán, dinamikusan reagálni a módosuló inputra.'
Az ember-gép viszony négy magyarázatát különíti el egymástól.
Az első: az ember nem csak gépi részekből tevődik össze, hanem gép. E nézetet Lucretius, majd De La Mettrie és a mechanikus materialisták hirdették, manapság Daniel Dennett vélekedik hasonlóképp. 'Az agy egyfajta számítógép' - állította Dennett egy 1997-es interjúban. More elutasítja, idejétmúltnak (sőt, a társadalom egészére általánosítva - 'az ember, mint eszköz' -, veszélyesnek) tartja az azonosítást. A gazdaságihoz hasonló, központi irányító nélküli (komplex) bionomikus rendszerben gondolkodik. Ugyanakkor rendkívül nehéz cezúrát húznunk komplex rendszer és gép, élet és nem-élet között. Viszont mindaddig, amíg a mechanikusra merevséget, hajlíthatatlanságot, lélektelenséget asszociálunk, helyénvaló az ember-gép megkülönböztetés. Ha változik a közfelfogás, az azonosítás is új értelmet ('elegáns organikus gépek', stb.) nyer. Az evolúció biológiai iránya helyett egyre fontosabb a mindent átalakító memetikus és technológiai: előbb-utóbb megszabadulunk 'biológiai-mechanikus örökségünktől', a humánból a poszthumán állapotba fejlődünk.
|
A harmadik elképzelés szerint az ember, de leginkább az agy nem mechanikus szerkezet, hanem misztikus életerő hajtja. Azaz, mesterséges intelligencia sem hozható létre. E nézetet a XIX. századi vitalisták, ma pedig elsősorban, Erik Davis, Roger Penrose, John Searle, az 'új misztériánusok' képviselik. 'Ha szabadságunk ennek az életerőnek a függvénye, az én és a technológia szimbiózisával, a szintetikus neuronimplantációkkal és a többi beültetéssel el is veszíthetjük' - cáfol More. (Fura kettősség: a Bergson-féle 'élan vital' egyrészt az extrópia szinonimája, az ember-gép viszonyban viszont kifejezetten entrópikus tulajdonságokkal bír.)
A negyedik álláspont az emergencia-elméletből indul ki: a részek mechanikusak, összességük viszont organikus. Nem léteznénk a gépi elemek nélkül; ugyanakkor, ha csak azokat vizsgáljuk, soha nem érthetjük meg az egészet. A neurotechnológiák fejlődése ezt a koncepciót igazolja. (A More által elképzelt jövő is.)