További Cyberia cikkek
Egyre több tudós és művész gondolja, hogy mindez, túl a jól bevált keresőprogramokon, Google-ön és a többin, grafikusan, térkép formájában is megjeleníthető. A könnyebb tájékozódás, az átláthatóság céljából, vagy pusztán a szemet kápráztatva, a használókat, új, poszt-posztmodern Magellánokként, mappa mundikkal, a hálózat világtérképeivel szeretnék megajándékozni. Ugyanakkor, meglehetősen ingoványos, alig ismert területeken tapogatóznak. Milyen módszerekkel dolgozzanak? Mik legyenek a kiindulási pontok? Mely szempontokat kövessenek?
Földrajzi párhuzamok, metaforák egyébként a hálózat rövid, de mozgalmas történetében már korábban is felmerültek: a kezdeti években a "digitális Vadnyugat", a "pionírszellem" ugyancsak divatos kifejezéseknek számítottak.
"Fizikai" megjelenítések
Legegyértelműbb megoldásnak a számítógépek, a kábelek és a kapcsolódások elrendezésének katalogizálása, egyfajta jegyzékbe vételük, s az alapján a valós térképek elkészítése tűnik, mint az összes hongkongi internetes kapcsolatot ábrázoló Cybermap.
A következő forrásokat használták fel: szolgáltatók körkérdéseire adott válaszokat, hirdetéseket, a tengerentúlra irányuló adatforgalmat, a hongkongi telekommunikációs hatóság és több hivatalos, szakmai központ, helyi és nemzetközi nyilvántartók publikus adatait. (Egyébként más városokra - például London központjára - szintén dolgoztak ki hasonló térképeket.)
Izgalmasabbnak, és vizuálisan is mutatósabbnak tűnik a berlini Art + Com RG "Ride the Byte" projektje. Elsősorban az információcserére, a különböző pontok közötti adatátvitelre koncentrálva, a hálót úgynevezett "meteorológiai kártyák" formájában jelenítik meg.
Mind a Cybermapről, mind a Ride the Byte-ról elmondható: annak ellenére, hogy érdekes és előremutató vállalkozások, azért elsősorban a technikusok, és nem az átlagos felhasználók veszik hasznukat.
Tartalom-alapú megközelítések
Ellen Isaacs ContactMapje arra a kérdésre igyekszik választ adni, hogy milyen rendezőelvek szükségesek az információs és kommunikációs szolgáltatásokat egyetlen, integrált rendszerbe szervező felhasználói interfészek tervezésére és fejlesztésére. A kommunikációs patternekre vonatkozó kutatásai elsősorban az egyén társadalmi hálózatrendszerét igyekeznek modellálni, mivel a kollégákkal, ismerősökkel, barátokkal formált hálórendszerek a munkának és az információnak egyaránt fontos szervezőelvei. A ContactMap program vizualizálni próbálja mindezt.
Ugyanezen a "nyomvonalon", csak még inkább a tartalomra összpontosítva halad két brit akadémikus, Martin Dodge és Rob Kitchen 2001-es "Cybertér atlasza." A könyv a net infrastruktúráját, közlekedési formáit, a webet, a honlapokat, a társadalmi interakciót (hírcsoportok, e-mail) elemzi, s mindezeket - bevonva a különböző művészetek cybertér-ábrázolásait - látványos térképeken jeleníti meg. A végleges, mindenre jó atlasz mibenlétét megkérdőjelező Dodge a publikációt megelőző öt évet hasonló jellegű térképek gyűjtésével töltötte.
Művészi ábrázolások
Az egyik legszebb, legizgalmasabb (talán kevésbé aprólékos) hálózat-megjelenítés az Infome programmal létrehozott Mapping the Web San Francisco-i net-art kiállítás anyaga. A szoftver "web-csúszómászókat" (web crawlers), a honlapokhoz hozzáférő, majd onnan adatokat begyűjtő folyamatokat generál, utána pedig képi formában, illetve térképekként jeleníti meg az információt. A crawler speciálisan, vagy véletlenszerűen kiválasztott oldalon egyaránt kezdheti ténykedését. Kétféleképpen mozog: vagy követi az összes linket, az összes oldalt, vagy egy meghatározott pattern körül mozog.
A projektben Marc Bohlen, Jan Ekenberg, Ron Goldin, Lisa Jevbratt, Arijana Kajfes, Lev Manovich, Kevin és Jennifer McCoy, Giuseppe Prisco, Brett Stalbaum, Kazunori Takahashi, Geri Wittig vettek részt.