További Cyberia cikkek
"Annak ellenére, hogy a mesterséges intelligencia máshoz alig köthető, ezoterikus témának tűnhet, valójában számos, a technológiától a teológiáig ívelő, rendkívül fontos kérdés ebben az egyetlen tárgykörben kapcsolódik össze" - írja két jeles futurológus, George Gilder és Jay Wesley Richards az előszóban.
Kurzweil az úgynevezett "erős mesterséges intelligencia" elmélet egyik prófétája. Az elmélet lényege: bármely, önátalakításra és önszervezésre képes, megfelelő kapacitású számítógépes rendszer "tudatosságot" eredményezhet. De vajon mi tekinthető tudatosságnak? Magunk is computerek lennénk? Vagy a hús-hardware-be épített szoftverek? Csak materiális összetevőkből állnának a biológiai rendszerek?
Ray Kurzweil |
Kurzweil - a tőle megszokott és az általánosan elfogadott lineáris-intuitív fejlődéssel szemben - a technológiák történetét exponenciális növekedésként fogja fel. Azaz, ha a mai ütemet vesszük normaként (és mivel az exponenciálisnövekedés is exponenciálisan nő), akkor a XXI. században nem száz, hanem húszezer évnyi fejlődés vár ránk. Mindez természetesen nemcsak a hardware-re, hanem a szoftverre szintén vonatkozik. Néhány évtized múlva a transzhumanisták és Hans Moravec jövőképére rímelő világba lépünk: a gépi intelligencia felülmúlja az emberi intelligenciát, ember-gép szimbiózis, tudatfeltöltés, halhatatlan, szoftver-alapú homo sapiensek, nanotechnológiával létrehozott új testek, DNS nélküli evolúció, és így tovább, mindez képletekkel, egyenletekkel, görbékkel, grafikonokkal szemléltetve.
John Searle "Összeházasodtam egy számítógéppel" című tanulmányában Kurzweil egyik kedvenc példáját, Deep Blue Kaszparov feletti győzelmét az elhíresült kínai szoba elmélettel magyarázza, a "kínai szobát" "sakk-szobával" helyettesítve. Deep Blue semmiről, se sakkról, se számokról nem gondolkozott, hanem - a tökéletes hardware és a szoftverek segítségével, gyorsaságukat kihasználva - utasításokat hajtott végre. És ugyanúgy győzött, mint ahogy a legtöbb zsebszámológép is megverné összeadásban, szorzásban az embert. Ettől viszont még nem tekinthető tudatosnak, mindössze formális szimbólumokat dolgoz fel. Azaz, Kurzweil keveri egy jelenség számítógépes szimulációját a jelenség újrateremtésével, megkettőzésével, valamint a világnak a megfigyelőtől független tulajdonságait a tőle függőktől.
Michael Denton |
William Dembski nemcsak Kurzweil gondolatait, de az egyre dominánsabb újmaterialista filozófiákat is bírálja. "A tudatos "spirituális gépek" a valós világ gazdagságát, spiritualitását számítógépes abszurditásokra redukálják" - írja. Az ember egyenlő gép tézis már a Felvilágosodás korában divatozott (Cabanis, De La Mettris, D'Holbach), a jelenkori követők (Churchland, Dennett, Minsky) mindössze annyit módosítottak rajta, hogy a homo sapienset fogaskerék-mechanizmusok, folyadék-áramlások helyett idegrendszerként, számítógépes eszközként képzelik el.
Tom Ray elsősorban a Turing-teszt ("Turing-tévedés", az ő szavaival) mindenhatóságába vetett hite miatt bírálja Kurzweilt: intelligens gépeket nem feltétlenül az emberi agy computerre másolásával hozhatunk létre.
John Searle |
Dembski gép-értelmezése megragadt a XIX. századi automaták szintjén - véli Kurzweil, míg Ray-nek a neurális és neurokémiai folyamatok egyre sikeresebb modellálását hozza fel ellenpélda gyanánt.