Ha egy cégért nagy a lelkesedés, az befektetői szempontból kockázatos is lehet, hangzott el néhány nappal a Facebook-részvények kibocsátása előtt a Portfolió klubbon, ahol Faluvégi Balázs, a Bridge Wealth Management befektetési vezetője, és Móró Tamás, a Concorde vezető stratégája tartott előadást a Facebook-részvények esélyeiről.
Móró Tamás arról beszélt, hogy a technológiai szektorban nincsenek bérelt helyek, egy gyorsan változó területről beszélhetünk, amelyben nagyon ritkák a látványos feltámadások, a „turnaround storyk”. Ugyanakkor a Facebookban elméletileg megvan a potenciál, mivel a globális GDP-nek 1 százaléka megy el a közösségi médiában megjelenő reklámokra.
Faluvégi szerint a Facebook előtt álló utat találgatva megpróbálhatunk analógiákat vonni a tőzsdére már bevezetett technológiai cégekkel, de a Facebookot nem nagyon lehet más vállalatokkal összehasonlítani. Két példa is állhat a Facebook előtt, a Google-nek hosszabb távon is sikerült megmaradnia a mérsékelt növekedés állapotában, a Yahoo! viszont sokkal kevésbé nevezhető sikeresnek. A Google a Facebooknál jobban pénzzé tudja tenni a felhasználóit, a Yahoo! viszont nem, mondta Móró. A Facebook növekedése is megtorpant az elmúlt negyedévi jelentés alapján, ezért a részvény sorsát nagyban meghatározza majd a következő negyedéves eredmény.
Kínában növekedni
Az Egyesült Államokban már az emberek 50 százaléka használja a Facebookot, Európában 30 százalék körüli ez az arány, és egyik esetben sem várható már jelentős növekedés. Dél-Amerikában viszonylag gyorsan növekszik a 20 százalék feletti arány, Ázsiában pedig csak 5-6 százalék használja a közösségi oldalt. Az egész világon összességében csak az emberek 10 százaléka van fent a Facebookon, ezért van lehetőség növelni a felhasználók számát, azonban ehhez az ázsiai piacok, és azon belül is Kína lehet a kulcs.
Kínában az emberek több mint fele használ már internetet, azonban a Facebook nem elérhető, részben például az Arab tavasz eseményeiben játszott szerepe miatt is tiltva van, ráadásul fontos helyi konkurenciák is akadnak. Móró Tamás szerint az is egy szempont, hogy Oroszországban is gyengébb a Facebook, ezért vannak még piaci lehetőségei, de nem áll könnyű feladat előtt.
A Facebook-használók körének bővítése mellett az is lehetőség a cég előtt, ha a felhasználónkénti reklámbevételeket tudnák növelni a jelenlegi évi 4,5 dollár/főről. Emellett kulcskérdés lesz, hogy a mobilvonalon tudnak-e majd hatékonyan reklámozni. Faluvégi szerint az is egy út lehet a továbbfejlődésre, ha a cég az erős márkanevet más területeken próbálja valahogy értékesíteni. Ugyanakkor aggasztó jel lehet, hogy az eddigi hasonló kisebb próbálkozások, mint a Facebook deals vagy a Facebook email nem értek el átütő sikert.
A Zynga is beszólhat
A befektetési vezető úgy véli, három lehetséges forgatókönyv is állhat a Facebook előtt, ami meghatározza majd a cég részvényeinek sorsát is:
- A leginkább pozitív verzió esetén a cégnek sikerült betörnie a kínai piacra, emellett jelentősen növelni tudja bevételeit is.
- A mostani ütemben halad tovább a cég, ez a várható számítások szerint gyengébb eredményre predesztinálja, mint amit a Google ért el tíz év alatt.
- A legpesszimistább forgatókönyv esetén a Facebook nemhogy nem tud megújulni, de a Google+ még jelentős számú felhasználót is el tud csábítani. Ebben az esetben a cég növekedése még 3-4 évig tarthat ki.
Fontos figyelembe venni, hogy a mostani részvénykibocsátásnál 90 milliárd dollár a cég értéke, ez most 34-38 dolláros bevezetést jelent. Az első forgatókönyv esetében tíz év alatt 120 milliárd dollárra nőne a Facebook vállalat értéke, a másodiknál viszont már 63 milliárdra, a leginkább pesszimista változatnál pedig 30 milliárdra is visszaeshet.
A cég jövője szempontjából az is kulcskérdés lehet, ha a Facebookon elérhető legnépszerűbb játékokat készítő Zynga cég valamilyen formában külön utakat keresne, illetve ezek népszerűsége visszaesne, mivel a cég bevételeinek 12 százaléka ezekből származik. Móró Tamás szerint a kettős részvénystruktúra is kockázatot jelenthet, az alapító Mark Zuckerberg kezében ugyanis többségi, B-sorozatú részvények vannak, amelyek tízszeres szavazati jogot jelentenek a mostani kibocsátásban elérhető részvényekkel szemben.
Faluvégi szerint várhatóan nem a Facebook lesz az év befektetési lehetősége, de a jegyzésnél, vagy az első nap is érdemes lehet beszállni, elsősorban rövidtávú, spekulatív pozíció által. Akár már az elején, de akár hónapokon belül várható eufória, és az árfolyam akár 80-90 dollárig is felmehet, azonban a lefelé forduló pálya és a visszarendeződés ebben az esetben sem kerülhető el hosszabb távon. Folyamatosan figyelni kell az eredményeket, és a jeleket, hogy melyik forgatókönyvhöz közelít jobban a cég.