Történelmi csúcsra emelkedett a Facebook részvényárfolyama, kedden magyar idő szerint este, és átlépte az 50 dolláros határt. A közösségi oldal óriási várakozások közepette tavaly tavasszal lépett a tőzsdére, a jegyzési ár 38 dollár volt, de az árfolyam azonnal beszakadt, három hónap alatt a 20 dolláros szint alá esett, vagyis a cég rövid úton elvesztette az értékének nagyjából a felét. Az idei év leginkább arról szólt a Facebook számára, hogy meggyőzze a befektetőket arról, nemcsak simán nyereségesen tud működni, de van még benne bővel növekedési potenciál. Ezt a mobilos hirdetések álomszerű bevételi adataival sikerült is elérnie nagyjából augusztusra. A nyár közepén még 25 dollár körül vegetáló árfolyam azóta száguld, gyakorlatilag három hónap alatt sikerült a duplájára emelni ezzel a cég tőzsdei értékét.
Az Index botcsinálta tőzsdecápái ott voltak a felajzott tömegben az évtized tőzsdei eseményén a kibocsátás napján: két részvényt vettünk (azóta is ereklyeként őrizzük őket), kalandjainkat az Őszinte részvényem blogban lehetett követni velük. Bár voltak pillanatok, amikor már-már magunk is lemondtunk arról, hogy vala a nyereségünket számolgassuk, meghökkentő módon, most éppen ezt tehetjük.
A két részvényt tavaly májusban 38,32 dolláros árfolyamon tudtuk beszerezni, ez az akkori, elég magas dollárárfolyam mellett kerek 18 ezer forintos befektetést jelentett. Most a két papírt egy kerek százasért passzolhatnánk el, ami 21910 forintot jelent. Majdnem négyezer forintot kaszáltunk, hiába alakult ebből a szempontból kedvezőtlenül a dollár árfolyama. A brókerházunk persze az adásvételből levenné a maga 1 százalékos jutalékát (marad 21690), és becsületes állampolgár lévén a 16 százalékos árfolyamnyereség-adót sem csaljuk el - így is marad 3100 forint tiszta hasznunk az üzleten. Szűk másfél év alatt 17 százalék. De mondjuk inkább úgy, hogy három hónap alatt megdupláztuk a befektetésünk értékét, sokkal jobban hangzik.
Persze eszünk ágában sincs eladni, a rekordárfolyam ellenére sem. Egyrészt azért, mert a kísérlet halad tovább, másrészt pedig a pénzpiaci elemzők további emelkedést jósolnak. A következő pénzügyi negyedévtől ugyanis megjelennek az oldal bevételei között az Instagram fotómegosztó reklámbevételei is. Az Instagram eddig gyakorlatilag csak vitte a pénzt és építette a felhasználói bázisát, de egy fillért nem hozott a konyhára. Nemrég azonban bemutatkoztak itt is a hirdetések, 15 másodperces automatikusan elinduló videók formájában - ezek szakértők szerint jövőre 340 millió dollárt fognak majd behozni. Elemzők a 60 dolláros árfolyamot tartják reális célnak.