Nemrég lendületesen beindult a One Laptop Per Child (OLPC) projekt, amely célul tűzte ki, hogy a világ legszegényebb országaiban élő gyermekeket igen olcsó laptoppal látja el, mert így csökken a fejlődő országok digitális lemaradása. A New York Times cikke szerint azonban a kormányfők bátorító kézfogásaiból ritkán lettek tollal aláírt szerződések, ezért Nicholas Negroponte, a nonprofit projekt vezetője kissé csalódott. Az MIT Media Labs első embere ugyanakkor úgy véli, hogy a probléma átmeneti, és végül a technológia eljut majd a szegény országok gyermekeihez.
Előbb azonban szükség van még egy kis marketingre, ezért Negroponte kitalálta, hogy a gazdag országok lakosainak segítségét is igénybe veszi. Az adj egyet és szerezz egyet néven futó akcióban amerikai és kanadai állampolgárok négyszáz dollárért vehetnek maguknak két laptopot, amelynek egyébként már csak a köztudatba beépült neve százdolláros; a készüléket listaára 188-205 dollár, mert nagyjából ennyiért tudják legyártani. A két laptopból az egyik egy fejlődő országban élő gyermeké lesz, a másikat pedig karácsonykor kipostázzák az ajándékozónak.
Az akció november 12 és 26 között tart, a szociálisan érzékeny gazdagok ezután nem juthatnak hozzá a laptophoz. Most még persze az is kérdéses, hogy az amerikaiak mihez kezdenek majd vele. Az akcióban megvett laptopok egy része biztosan amerikai gyermekekhez kerül, de biztosan sok kerül majd fel az aukciós portálokra, hátha vannak olyan elvetemültek, akik még több pénzt kifizetnének a különleges kialakítású készülékért.
Bár a hivatalosan XO néven bemutatott laptop teljesítménye messze elmarad egy szokványos laptopétól, és nem is olyan dizájnos, mint egy Macbook, több vonzó tulajdonsága van: burkolatát úgy alakították ki, hogy kibírja az elhagyatott falvak mostoha körülményeit, emellett nagyon hatékony: tizedannyit fogyaszt, mint egy szokványos laptop. Ugyanakkor van benne wifi, digitális kamera, nagyfelbontású kijelző, és Linux operációs rendszer fut rajta, amelyet a hackerek könnyen átalakíthatnak.
Az OLPC projekt munkatársai eleinte aggódtak amiatt, hogy nem lesz sikeres az akció, de a 7-11 éves célcsoportban elvégzett felmérés szerint a készülék tetszik a fiataloknak. Ha lenne százezer ajándékozó, spekulált Negroponte, akkor húsz országban szét lehetne osztani ötezer gépet, a gyermekek elkezdenének kísérletezni velük, és így talán könnyebb lenne rávenni az országok vezetőit, hogy rendeljenek belőle.