További Hardver cikkek
Az persze csak az évek múlva derül ki, hogy hoz-e változást az oktatásban a Classmate, és főleg milyen irányban. Wagner Éva szerint a diákok mindenképp motiváltabbak lettek a laptopok bevezetése óta, szívesebben vesznek részt a közös munkában, és a problémamegoldó képességük is sokat javult.
Gyakran olyan feladatot kapnak, amihez a netről kell beszerezni az információt, ilyen volt például, amikor a háztartások fogyasztását kellett kiszámolniuk. A tanárnő megadta egy kilowattóra felhasznált energia árát, a diákoknak viszont maguknak kellett összegyűjteniük a netről, hogy egy-egy háztartási eszköz mennyit fogyaszt. A keresés során nemcsak a feladatra kaptak választ, de megtanulták jobban kiismerni magukat a neten és a magyar oktatásból gyakran hiányzó önálló gondolkozásra is rá lettek kényszerítve.
Fél évig vizsgálták
Hasonlók voltak a tapasztalatok a Jövő Házában is, ahol a magyar kormány megbízására vizsgálták, hogy milyen előnyökre számíthatnak a diákok, ha laptopokkal dolgoznak, és a benyomások alapvetően jók voltak.
Niedermüller Anna, a projekt egyik vezetője pár nappal a Deák Diákban tett látogatásom után mondta el, hogy összesen fél éven keresztül gyűjtöttek tapasztalatokat a gépről. Az alapelveket az elején lefektették: manapság már nem jelent előnyt, ha valaki ért az informatikához, inkább csak az a hátrány, ha nem. Éppen ezért a felhasználás módszeres oktatása az iskolában önmagában létszükséglet. Nagy különbség van ugyanis aközött, amikor a diákok csak a számítástechnika órán találkoznak a gépekkel, vagy ha a különböző órákra, különböző feladatokra kell azt és az internetet használniuk. Ekkor válik ugyanis cél helyett eszközzé az informatika.
Rövid idő alatt kiderült, hogy a Classmate használata mellett nőtt a tanulók motivációja. Szívesebben használták a számítógépet, mint a könyvet és a tollat, már az örömet okozott nekik, hogy nem nyomtatott formában érkezett az információ. Ez az érzés szorosan összefügg azzal, hogy a diákok ingergazdag környezethez szoktak, így a mozgó, megszólaló tananyag jobban leköti őket, mint egy statikus kép. Előnyös továbbá, hogy az online beszerezhető információk sokrétűbbek, mint a tankönyveké, így a diákok hamar megtanulnak polarizálni és megértik, hogy nemcsak egyetlen igazság létezik.
Felkészülni nehéz
A kísérlet során a diákok megismerték, hogyan kell az internet segítségével önállóan beszerezniük az információt, majd rendszerezniük azt, ezek pontosan azok a kulcsmomentumok, amikben komoly a lemaradás a hazai oktatásban. Mindez azonban csak akkor működik, ha a tanár kellően felkészült és ráépíti a tananyagot az informatikai háttérre, amit óráról órára biztosítani majdnem lehetetlen, áll a Jövő Háza vaskos tanulmányában.
Hogy mi lesz a projekt sorsa, az a jó tapasztalatok ellenére még kérdéses. Az Intel és a magyar kormány még 2007. októberében írt alá szándéknyilatkozatot arról, hogy ellátják a laptoppal a magyar diákokat. Miltényi Gábor, az Oktatási Hivatal elnökhelyettese elmondta, hogy a Miniszterelnöki hivatal, az Oktatási és Kulturális Minisztérium, a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium, valamint a Nemzeti Fejlesztési ügynökség már 2007. októbere óta foglalkozik a Classmate bevezetésének kérdésével. A Deák Diákban és a Jövő Házában végzett pilot projekt célja is az volt, hogy felmérjék, jár-e kézzelfogható előnyökkel a laptop hazai bevezetése, és ha igen, melyek ezek.
Mint azt Miltényi elmondta, a tapasztalatok jók: javult a tanulói aktivitás, a laptopokkal növelhető az oktatás hatékonysága és megkönnyítik az ellenőrzést és az értékelést. A tapasztalatok feldolgozása szeptemberben kezdődött, és az még tavaly év végén is tartott.
Ugyanakkor úgy tudjuk, hogy rövidesen előrelépés várható az ügyben, bár ezt sem az érintett minisztériumok, sem az Intel nem kívánta megerősíteni, összesen annyi derült ki, hogy a II. Nemzeti Fejlesztési Terv függvénye, lesz-e folytatás, lesz-e vásárlás. Egyelőre tehát azt sem lehet tudni, hogy egy esetleges pozitív döntés után pályázatot írnak-e ki arra, hogy a diákokat laptopokkal szereljék fel, vagy az Intel egyetlen versenyzőként mindent visz.
Verekedésre nem jó
"Ebben milyen processzor van?" - kérdezi a kicsöngetés után az egyik tanuló a Deák Diákban, a körém gyűlő hatfős társaság nem hagy békén, amíg fel nem sorolom a konfiguráció fontosabb alkatrészeit. Ha a tankönyvük legújabb kiadásával érkeztem volna az órára, biztos nem érdekelte volna őket, hogy milyen változtatások kerültek a tananyagba.
Próbálom megtudni tőlük, hogy milyen érzés a Classmate-en dolgozni, és meglehetősen pontos leírást kapok. Túl azon, hogy szeretik a laptopot, elmondják, hogy az ékezetes karakterek elég fura helyre kerültek, hogy a hétcolos kijelző mindenképp kevés, meg hogy még mindig idegenkednek egy kicsit a digitális dolgozatírástól.
"A papírhoz jobban hozzá vagyunk szokva" - mondja az egyikőjük, de ő is bevallja, hogy most már nem szívesen válna meg a Classmate-től. Aztán amikor arra kérdezek rá, hogy mi a legnagyobb különbség a laptopos és a hagyományos oktatás között, a társaság legkisebb tagja nevetve közli: "vonalzóval könnyebb volt verekedni".