További Hardver cikkek
Az idei show a 3D-s tévék körül forog, minden nagyobb cég háromdimenziós mozgóképekkel nyomul, van ahol már az idei karácsonyi szezonra ígérik a kereskedelmi forgalomba kerülést, de általában inkább 2010-et tűzték ki a technológia nagy áttörésének éveként.
A technológia hasonló a már régóta alkalmazott, vörös-zöld szemüveggel nézhető 3D-s filmekéhez, annyiban, hogy itt is kölön-külön képet generálnak a két szemünk számára, és ebből állítja össze az agyunk a térhatású látványt. A két fél képet nagy frekvencián, felváltva mutatja a tévé, és egy napszemüvegre emlékeztető szemüveg gondoskodik arról, hogy a két szemünkhöz csak az adott fél-fél kép jusson el. Szemüveg nélkül a kép kétdimenziós, elmosódott, és szédülést, hányingert okoz egy idő után.
A Sony és a Panasonic illetékesei szinte szó szerint ugyanazt mondják: a technológia tulajdonképpen már működik, elérhető, csak tartalom nincs hozzá, márpedig ki venne 3D-s tévét 3D-s filmek, tévéműsorok és videojátékok nélkül? A két cég közösen dolgozik a 3D-s mozgóképet tároló új szabvány kidolgozásán, ami a blu-ray technológiájára épülne. Úgy tűnik, a japánok tanultak a blu-ray és a hd-dvd közti formátumháborúból, aminek csak vesztesei voltak. Egyetlen közös szabvány lesz, amit az összes gyártó lejátszóin és tévéin meg lehet majd nézni – mondta a Sony szóvivője, Satsuki Shinnaka. A Sony egyébként a 3D-s tartalomgyártásban is az egyik legfontosabb szereplő, hiszen a cég tulajdonában van az egyik legnagyobb filmstúdió, egy sor tévécsatorna, és a Playstation révén a videojátékok világában is meghatározó szereplő.
A Sharp kivárásra játszik, bemutatta ugyan a maga 3D-s tévéjét, de csak 2010-ben dobja piacra, míg a Toshiba még idén kijön a 11 ezer dolláros 3D-tévéjével, amiben a Playstation 3-ban is használt, IBM-mel közös fejlesztésű szuperprocesszor, a Cell dolgozik, és hagyományos tévéadást is képes háromdimenziós képpé alakítani (bár az ilyen trükközött 3D-s kép sosem lesz olyan minőségű, mint amit direkt annak készítettek). A Samsung és a Hyundai már a piacra is lépett a maga 3D-s tévéivel, bár egyelőre nem sok tartalmat tudnak rajta nézni a vásárlók néhány kísérleti japán tévéadón kívül, ahol néha 3D-s klipeket adnak.
A Panasonic elnöke Fumio Ohtsubo a kiállítást megnyitó beszédben elmondta, hogy a 2010-es év lehet a 3D-technológia bemutatkozásáé és elterjedéséé a legfejlettebb piacokon (elsősorban Japánban), míg a világ többi részén egyelőre a lapos képernyős, hd-felbontásra képes, de az eddigieknél kisebb méretű, és ami a legfontosabb, olcsó tévéké lesz a főszerep, és ezen a területen várják a legnagyobb keresletnövekedést.