Tekintettel irányított játékok jöhetnek
További Hardver cikkek
Egyre több ilyen interfész jelenik meg, melyek teljesen új lehetőségeket ígérnek a számítógépünk irányításához: nem kell egér, érintőképernyő, hatalmas fejünkre vett sisak, elég csupán egy monitor, melyre a felszerelt érzékelők figyelik a szemünk, tekintetünk mozgását.
A „gaze tracking” (tekintetfigyelés) technológiája nem új, hiszen évek óta foglalkoznak ezzel hobbi- vagy a professzionális fejlesztők. Kezdetben hatalmas, kamerákkal felszerelt sisakokat kellett hordaniuk a vállalkozó szellemű tesztelőknek, azonban a technológia az idők folyamán letisztult.
A 90-es évektől jelentek meg azok az eszközök, melyek teljesen lebénult, csupán a szemüket mozgatni képes embereknek segítettek a külvilággal kommunikálni, használva a szemmozgást figyelő szenzorokat és a képernyőn megjelenített virtuális billentyűzetet.
A legújabb törekvések túlmutatnak ezen, a hétköznapi használatba szeretnék bevinni a technológiát, sőt kifejezetten a számítógépes játékosokat célozzák meg. John Paulin Hansen, a Koppenhágai Egyetem professzora által elvégzett tesztek szerint a tekintetünk átlagban 350 milliszekundum alatt vitte a kurzort a célra, ami 50 milliszekundummal volt gyorsabb a kézzel irányított egérnél.
A cél észlelése egyenlő a becélzással
A jövő tehát a játékirányítás, a célzás pontosságának fejlesztése, a tesztek szerint a módszer működik, kérdés, hogy a játékokban mennyire használható a tekintetkövetés.
Az angol De Montfort Egyetem kutatói is ezt vizsgálták tesztjükben. Egy általuk kifejlesztett szemérzékelős rendszer segítségével irányították a World of Warcraft online szerepjátékot. A videó szerint problémamentes az irányítás, sőt az elmúlt hetekben 12 tapasztalt WoW-játékos is arról számolt be, hogy könnyedén hozzászoktak a rendszerhez.
A technológia és a játékipar egyértelmű közös jövőjére felfigyelt a legnagyobb gaze tracking cég is. „Több vonalon is végzünk fejlesztéseket, érdemes a játékok világára figyelnünk. Sajnos a fejlesztések és az eszközök igen drágák, ezért a vállalatnak szüksége lenne a játékiparból érkező partnerre is, hogy egy ilyen rendszer a boltok piacára kerülhessen” –mondta a Tobii nevű vállalat sajtósa.
A bírálók szerint a rendszer gyenge pontja a nehezen megoldható gombnyomás lehet, nem beszélve az olyan játékokról, ahol több gombot is használnunk kell. Tehát az még egyelőre terv marad, hogy csupán a szemünkkel irányítjuk a számítógépünket. Addig is itt tréningezhetjük szemünk gyorsaságát és egyéb képességeit.