Diána
10 °C
17 °C
Index - In English In English Eng

Véget ért a netbookláz

2010.10.26. 14:41
Az elmúlt negyedévben 25 százalékkal kevesebb netbookot vásároltak a nyugat-európai fogyasztók, mint egy évvel ezelőtt. A 2007 végén a tajvani Asus által megteremtett, majd rövid idő alatt rendkívül népszerűvé váló mininotesz iránti érdeklődés már jó ideje apad, az új táblagépek megjelenése pedig csak ráerősített erre a trendre – mondja az IDC piackutató cég.

A piackutató a múlt hét végén tette közzé az Európát, a Közel-Keletet és Afrikát magában foglaló EMEA-régió harmadik negyedéves pc-forgalmi statisztikáját. Eszerint Nyugat-Európában a teljes pc-piac mindössze 0,5 százalékos növekedést produkált ebben az időszakban, míg Kelet-Közép-Európában 43,2 százalékos, a Közel-Keleten és Afrikában pedig 12,4 százalékos volt a bővülés. Összességében a teljes régióban 10,5 százalékkal, 27,8 millió darabra nőtt az értékesített számítógépek száma.

A nyugat-európai piacon két trend volt markáns: egyrészt a netbookforgalom 25 százalékos visszaesése, másrészt a notebookeladások 10,1 százalékos növekedése. Morvay Eszter, az IDC felelős elemzője szerint a mininotebookok iránti kereslet már az első félévben is lassult, erre erősített rá a médiatabletek bejelentése és az azokat övező egyre erősödő felhajtás. A felhasználók egy része már vásárolt iPadet, sokan pedig várakozó állásponton vannak, mivel egyre több termék válik elérhetővé a karácsony közeledtével.

Kelet-Közép-Európában rendkívül erős volt a bővülés mind az asztali, mind a notebookszegmensben. A négy legnagyobb piac (Oroszország, Lengyelország, Ukrajna és Csehország) mindegyikében jelentős volt a darabszám szerinti forgalomnövekedés, ami főként az alacsonyabb árkategóriájú termékeknek köszönhető. A fogyasztói piac nő a leggyorsabban, itt egyáltalán nem látszanak lassulás jelei, de a közszférában és a vállalati szférában is egyértelműek a fellendülés bizonyítékai – mondta Stefania Lorenz, az IDC szakértője.

netbookz

Ami az egyes pécégyártók rangsorát illeti: ismét a tajvani Acer az EMEA-régió legnagyobb forgalmú piaci szereplője, de a vállalat növekedési ütemén látható nyomokat hagyott a netbookszegmens gyengülése. A második helyre szorult HP a nyugat-európai piacon nem brillírozott, Kelet-Európában viszont 45 százalékkal növelte forgalmát. A legdinamikusabb bővülést az ötödik helyen álló Lenovo tudta felmutatni.