További Hardver cikkek
Megunta a telefonja előlapját? Elfogyott az evőeszköz, és nincs kedve mosogatni? Semmi probléma: csak letölti az internetről a megfelelő sémát, kiválasztja a színt, a mintát, és a háromdimenziós nyomtató pillanatok alatt legyártja a kívánt tárgyat. Gagyi jelenetnek tűnik egy B-kategóriás sci-fiből, de a 3D-s printerek gyártói komolyan gondolják, és erősen dolgoznak azon, hogy a gépeik az otthoni felhasználók által is elérhető árkategóriába kerüljenek. Pár éve még százezer dollárba került egy ilyen nyomtató, ma már 15 ezerért kapni, idén kijönnek az első ötezer dolláros modellek, és pár éven belül egy ezres alá csökkenhet az áruk.
Az iparból az otthonokba
3D-s printereket már egy évtizede használ az ipar; többek között autó- és repülőalkatrészek tesztpéldányait gyártják le vele, mielőtt beindulna a tömegtermelés; illetve minden olyan egyszerűbb prototípust, aminek kedvéért nem lenne gazdaságos beindítani a gyártósorokat. "Mint egy könyv esetében, amikor a kéziratot lézerprinterrel nyomtatjuk ki, nem nyomdagépekkel" - magyarázza a térbeli nyomtatókkal foglalkozó egyik úttörő cég, a 3D Systems vezető mérnöke, Abe Reichental. Ahogy az árak csökkenésével a lézernyomtató elterjedt az otthonokban, úgy fog a 3D-s technológiai is - legalábbis a gyártók reményei szerint.
Hogy működik?
A térbeli nyomtatók általában tizedmilliméter vastagságú lapokból állítják össze a kívánt tárgyat. A leggyakoribb működési elv szerint a por állagú alapanyagot egy henger felületére viszik fel, majd ebbe lézer égeti bele a tervrajznak megfelelő ábrát. Ahol a lézer nem érte a felületet, ott a por por marad és könnyen eltávolítható - ahol érte, ott megszilárdul, és így a hengerről a kívánt tárgy egy vékony szelete kerül le, amit már csak össze kell ragasztani a többivel.
Árzuhanás
A 3D-s nyomtatók ára mostanában kezd tízezer dollár alá esni, és ez jelentősen bővíti a potenciális felhasználók körét. Iparművészeti iskolák, fogászati laborok, építészek, lakberendezők kerülnek a célpontok közé, és ha tovább csökken az ár (a Desktop Factory három éven belül kétezer dolláros modellt ígér), jöhetnek a hobbi-modellezők, ajándékboltok, gyűjtők, játékosok.
A 3D-nyomtatók gyártói az internetről pénzért letölthető, majd szabadon módosítható modellekben látják a nyerő üzleti modellt. A Fabjectory nevű cég a játékosokat célozza, a Second Life és a World of Warcraft üzemeltetőivel folytat tárgyalásokat, egy online játékok karaktereiről egyedi "szobrokat" készítő szolgáltatásról. Vetélytársuk, az IdeaLab még tovább vinné ezt a vonalat. "Képzeld el, hogy felmész a Mattel oldalára, letöltesz egy Barbie-modellt, hozzárendeled a lányod fényképét, kiküldöd a nyomtatóra, és máris kész a gyereknek a tökéletes ajándék!" - fantáziál Joe Shenberger, a cég vezető marketingese.