A kaliforniai nonprofit szervezet pályázatára készült el a SpaceShipOne, az első privát űrhajó, amely 2004-ben elnyerte a tízmillió dolláros (1,6 milliárd forint) Ansari X Prize díjat. Tavaly az alapítvány és a Google közösen meghirdette a Lunar X Prize versenyt. A húszmillió dolláros fődíjat az a magáncég kapja, amely elsőként juttat pilóta nélküli járművet a Holdra. Most elindult az Automotive X Prize. A feladat sorozatgyártásra alkalmas olyan gépkocsi kifejlesztése, amely legalább 100 mérföldet képes megtenni egy gallonnak megfelelő üzemanyaggal (minimum 160,9 kilométert 4,54 liter hagyományos üzemanyaggal, vagy ezzel megegyező teljesítményt biztosító alternatív energiaforrással). A kocsi károsanyag-kibocsátása szén-dioxidban számolva mérföldenként maximum 200 gramm, azaz kilométerenként 125 gramm lehet. A főnyeremény tízmillió dollár.
"Nem tanulmányautókat várunk, hanem kész modelleket, amelyeket rögtön be lehet vezetni a piacra" - mondta Peter Diamandis, az X Prize Alapítvány vezérigazgatója csütörtökön a New York-i nemzetközi autókiállításon, amelyen útjára indították a pályázatot. Jelentkezőből nincs hiány: már kilenc országból hatvan csoport jelezte, hogy indul a díjért. Vannak, akik már a kész pályaművön érkeztek az autószalonra, mint például egy csapat középiskolás, akik a Hybrid Attack elnevezésű hibridautóval jöttek Pennsylvania államból.
Egy másik pályamunka, a Tesla Roadster sorozatgyártása már el is kezdődött. A New York-i Cornell Egyetem és a Tesla Motors közös fejlesztése az első teljesen elektromos meghajtású luxus sportkocsi a világon. Négy másodperc alatt gyorsul óránkénti 60 mérföldes (96,5 kilométeres) sebességre és egy feltöltéssel 245 mérföldet tud megtenni. 98 ezer dollárba kerül és a héten gurul le az első a gyártósorról. A versenyt a Progressive Corp biztosítótársaság szponzorálja. A részletes pályázatokat júniustól lehet beadni. Az elméleti rész után, 2009 második felében indul a gyakorlati szakasz, egy valódi autóverseny keresztül-kasul Amerikán. Ennek során a legkülönbözőbb időjárási, földrajzi és közlekedési körülmények között kell majd bizonyítani a kocsiknak, hogy mire képesek.