További Hardver cikkek
Botkormány az utasnál
A General Motors például tavaly mutatta be a Hy-wire névre keresztelt tanulmányautót, amelyben a hagyományos kormány és a pedálok videojátékszerű botkormánnyal és gombokkal is helyettesíthetőek. Így a sofőrök akár át is adhatják az anyósülésen ülő utasnak az irányítást, ha már unják a vezetést. Bár mindez jelenleg ez csupán egy merész előrejelzés, a következő nyolc-tíz évben ennek igen sok részlete megvalósulhat, írta a BusinessWeek.
Az autóalkatrészeket gyártó német Bosch vezetője, Bernd Bohn úgy véli: a Hy-wire hidrogénalapú üzemanyagcellás erőműve egy jó ideig nem terjed el, és 2015-ben az autók 95 százalékát, 2025-ben az autók 85 százalékát hagyományos belsőégésű motor hajtja meg. A mechanikus alkatrészek helyét azonban szinte mindenhol átveszik az elektronikus vezérlők, és már a középkategóriás modellekben is lesznek érzékelők, kamerák, digitális kijelzők és Wi-Fi hálózati eszközök. Jól mutatja a változásokat, hogy a Bosch az utóbbi két évben háromszorosára növelte a vezetést segítő IT-rendszereket fejlesztő mérnökeinek a számát.
A légzsákokon alapuló passzív biztonsági rendszert felváltó megoldás radarral és kamerákkal figyeli a környezetet, és a központi számítógép az adatok elemzése után vagy figyelmezteti a sofőrt a veszélyre, vagy önállóan közbelép. Persze a légzsákok is megmaradnak sőt, várhatóan még több lesz belőlük. Az elektronikus belépőkártyával indítható autók már megjelentek, de a következő három évben legalább negyven új modellben alkalmazzák ezt a megoldást.
GPS és tenyérszámítógép
Természetesen az autók műszerfaláról eltűnnek a mechanikus mutatók, és digitális kijelző kerülnek a helyükre, amely nemcsak a szokványos adatokat, például a sebességet és az olajszintet fogja mutatni, hanem a globális műholdas helymeghatározó rendszer és a fedélzeti DVD olvasóba helyezett adatlemez segítségével különböző térképeket és az útirányokat is, illetve de igény esetén elvezeti a sofőrt a legközelebbi hotelhez, étteremhez vagy kórházhoz.
Az autó központi kijelzőjén emellett a hálózatba kötött eszközök, például a tenyérszámítógépek és mobiltelefonok kezelőfelülete is megjelenhet, mondta Thilo Koslowski, a Gartner G2 pénzügyi tanácsadó cég autóiparral foglalkozó munkatársa. Szerinte egyébként mindegyik autóban lesz Wi-Fi rádiós hálózat, amely a töltőállomások és éttermek közelében kialakított internetelérési pontoknál automatikusan letölti az időjárási információkat és híreket.
Személyre szabható
Valószínűleg általánosan elterjed a hangutasításokkal való irányítás, így a sofőrnek nem kell az index, az ablaktörlő vagy a reflektor kapcsolója után nyúlkálnia. A pedálok és a motor között nem lesz közvetlen fizikai kapcsolat, a pedálok ugyanis csak elektronikus jeleket küldenek majd. Az autók kezelése személyre szabható lesz, tehát a sofőr kényelmes vagy sportos üzemeltetési módot is választhat, mondta Chris Gerdes, a Stanford Egyetem professzora.
Mivel az autók felépítése egyre bonyolultabb lesz, a központi számítógép egyre több adatot gyűjt az alkatrészek állapotáról, és az információt lerobbanás esetén megoszthatják a szerelővel, így a helyszínre érkező szerelő már eleve azokkal a felszerelésekkel indulhat el, amelyek a probléma megoldásához szükségesek.