További Hardver cikkek
Aki használt már GPS-t, annak biztosan volt néhány kellemetlen élménye. Elég gyakran előfordul, hogy a rendszer belevezet a gigadugó közepébe, mivel fogalma sincs, mire számíthatunk, mindig a legkényelmesebb útvonalat választja – azt, amit mindenki más is. Például a fővárosban szinte lehetetlen közlekedni anélkül, hogy a GPS rá ne vigyen valahogy a Hungária körútra, pedig azon többnyire áll a forgalom, de biztos, hogy egy tízezres kisvárosban is megtalálja az egyetlen átjárhatatlan útszakaszt.
Megoldás
Ezért jó, hogy elindult nálunk is a TMC szolgáltatás, a Traffic Message Channel. Az a lényege, hogy a GPS állandóan információt kap a forgalmi adatokról, és ennek megfelelően módosíthatjuk az útvonalunkat. Ha a rendszer akadályt lát, felvillan a képernyőn, hogy hány perc késésre számíthatunk. Ekkor kattintunk egy ikonra, és máris kapunk új útvonalat. Egyelőre Magyarországon hivatalosan csak a Garmin nüvi készülékeivel lehet használni a szolgáltatást (nem hivatalosan viszont a többi gyártó TMC-kompatibilis modelljével is), tőlük kértünk tesztelésre két GPS-t, hogy megnézzük, mire képes a rendszer.
Mi az a TMC?
A TMC a Traffic Message Channel kifejezésből kialakult betűszó, ami az analóg FM adások RDS kódjának egy szegmensét kitevő digitális adatátviteli csatornát jelöli. Ezen olyan közlekedési hírek (útlezárások, balesetek, torlódások, határátkelőhelyi várakozási idők) sugározhatók, amiket megértenek a GPS-ek. Magyarán: a navigációs rendszerünk az aktuális forgalmi helyzetnek megfelelően képes irányítani minket, ha a készülékünkben van a TMC-jel vételre alkalmas antenna.(Forrás: Totalcar)
Tervünk az volt, hogy végigmegyünk a városon, és meglátjuk, a hagyományos vagy a TMC-s modellel végzünk hamarabb. A Népligettől indultunk, majd érintettük az Árpád híd pesti hídfőjét, a Mammutot, a MOM parkot, a Szent Imre kórházat, a Roosevelt teret, végül a Nyugati téren át kevertünk vissza a Népligetig. A járművek azonosak voltak, két Volkswagen Passat a 6x6 Taxitól. Az egyetlen különbség a TMC volt: az egyik készüléken bekapcsoltuk a szolgáltatást, a másikon nem.
Kalibrálás
"Most vágnám ki a francba" - mondja egyik sofőrünk, Csaba, miután már hat perce próbáljuk rábírni a GPS-t, hogy találjon valamilyen forgalmi adatot. Ehhez először össze kell kötnünk a Garmint a szivargyújtóval, és az ablakhoz kell rögzíteni a TMC-antennát. Aztán adjunk gyújtást az autóra, különben nem működik a szolgáltatás, végül kapcsoljuk be a készüléket.
Néhány pár agyhalott állapot után felvillannak a forgalmi adatok: a térkép a budai rakpartot pirossal jelöli, mert az le van zárva, a Hungária körutat sárgával, mert ott torlódás van kialakulóban.
"Nézzünk másik útvonalat" - mondom, majd rábökök a dugókerülő gombra, és már jelzi is a készülék az alternatív irányt. A Nagykörútat. Egymásra nézünk Péterrel, az én sofőrömmel, aki nyugodtan közli: "Nem baj, reggel megtankoltam az autót".
Első forduló
Egyszerre kattan a 6x6 Taxi két Passatjának ajtaja, mindkét sofőr tudja a dolgát: nem használhatják a buszsávot, csak a megengedett sebességgel közlekedhetnek, és minden körülmények közt a GPS utasításait kell követniük. Nyolc harminckor gurulunk le a fradipálya parkolójából a Könyves Kálmán körútra a TMC nélküli GPS-szel. Öt perc alatt megfordulunk, kilenc perccel az indulás után magunk mögött hagyjuk a Népligetet. A sofőr arcán mosoly suhan át, én meg nem értem a helyzetet. "Ez hihetetlen. Hol vannak az autók?" – kérdezem tőle, mire felvilágosít, augusztusban megesik, hogy végig lehet repeszteni a városon. "Nyaralni vannak" – mondja.
8:42-kor érünk a Hős utcához. Lassulunk, kezdeti lendületünk alább hagy. Felhívom a versenytársat, hol járnak, és örömujjongásban törünk ki, mikor megtudom a helyzetüket: Üllői út, döcögő forgalom. Sofőröm, Csaba rálép a gázpedálra, amikor picit besűrűsödik a forgalom, a mi sávunk akkor is jól halad. "Jó kapusnak szerencséje is van", mondja. 8:52-kor felhígul a dugószerű tömörülés, amit a másik autóban dolgozó TMC-s GPS előre jelzett, a Kacsóh Pongrácz útnál megint meglendülünk. Laptomomat az ölembe szorítom, a sebesség mámorában látom, hogy az Árpád híd száguld felénk. A figyelmünket egy pillanatra eltereli egy gyönyörű replika, az előttünk levő Volkswagen egy laza mozdulattal bevág a villamossínekre, és port ver az arcunkba. "Nyilván terhes nőt szállít" – állapítjuk meg. Pontosan kilenc órakor érkezünk a célhoz.
Fél kilenckor indulunk a Fradi-pálya elől a TMC-s GPS-szel. Sofőröm, Péter homloka kissé gyöngyözni kezd, majd megjegyzi, hogy valószínűleg nem csak ketten leszünk a Nagykörúton. Igaza van: az Üllői úton már beáll a forgalom, aztán a Ferenc körútnál jobbra fordulva végleg elveszünk. Felhívom a másik autót, kiderül, hogy ők már lassan célba érnek a "bedugult" Hungárián, én meg nézem a készüléket: jelzi, hogy az utunk tiszta, száguldjunk végig a belvároson. Ebben a pillanatban lehagy minket egy bottal sétáló öreg néni. Negyed tízkor érkezünk meg az Árpád híd pesti hídfőjéhez, 45 percnyi autózás után. 12 percet vesztettünk azzal, hogy elkerültük a dugót, nem úgy, mint a másik autó, ami már Budán jár, útban a Mammut felé.
Irány Buda!
9 órakor indultunk az Árpád hídtól, és megkaptuk az új célpontot, a Széna téri bevásárlóközpontot. Ráfordultunk a Váci útra, szegény hülye, TMC-nélküli GPS-ünk szerint ez a jó irány. "Én inkább mennék a Bajza - Visegrádi - Szent István útvonalon, onnantól meg a buszsávon" – mondja Csaba. Felhívom a versenytársakat, ők valahol a Blahán bénáznak, ami új erőt ad a további megpróbáltatásokhoz. Csabát ismét le kell beszélnem a csalásról: "Nincs buszsáv" – mondom. Félelmeink ellenére a Dózsa György utat három perc alatt elérjük. A GPS egyszer még óránkénti 63 kilométert is mutat, amit természetesen elhallgatok a versenytársak elől: nem akarom tovább frusztrálni őket.
Kilenc óra hétkor kanyarodtunk rá a Nagykörútra és 9 óra 15-re érkezünk a Mammuthoz. Új célunk a Csörsz utca és az Alkotás utca kereszteződése. A Déli pályaudvar mellett halad a kijelölt út, nincs is értelme másfelé próbálkozni. 9 óra 24-re elérjük a MOM parkot.
A magyar TMC
A szolgáltatást a TrafficNav Kft. kínálja ingyen, a jelet a Magyar Rádió sugározza, főleg a Fővinform és az Útinform információi alapján: Budapesten 800 csomópontot és eseményt figyelnek, országosan 2300-at. A szolgáltatás csak augusztus 20. után érhető el mindenhol, addig csak a fővárosban. A forgalomfigyelést ötezer, GPS-szel felszerelt autó is segíti.Az Árpád híd után rögtön indulunk is tovább a Mammuthoz. A GPS nem jelez forgalmat, én meg csak nevetek: a Margit hídi forgalom Budára ilyenkor mindig araszol, ami azért furcsa, mert elvileg Pest felé kellene beállnia, arra jönnek többen dolgozni. Péter sem bizakodó. "Nem baj - mondja, amikor megkapjuk a koordinátákat -, hoztam két szendvicset." Ehhez képest nincs dugó, a nüvi nem cifrázza, elvisz a Vácin a körútig, ott jobbra, át a Margit hídon, egésze a bevásárlóközpontig. Végig harminccal-negyvennel tudunk jönni, csak néhány lámpánál kell megállni. Tizenöt perc alatt oda is érünk a Mammuthoz, onnan tíz perc alatt, 9 óra 37-re jutunk el a MOM parkhoz. "Majd a Szent Imre-kórházzal összezavarjuk a szerkezetet" – mondja Péter, és mosolyog.
Kinél van a dugófigyelő?
9 óra 30-kor már a Szent Imre-kórháznál vagyunk, végighasítottunk a Karolina úton. A GPS megfordít minket a kórház parkolójában, a Roosevelt tér felé a Bartók útra küld minket, majd az Erzsébet hídon visz az utunk. "Úristen, ezt nem így kéne, a Lánchíd lenne a jó irány" – mondja Csaba, aztán hirtelen megnémul. Lefoglalja a száguldás, merthogy nagyon jól lehet haladni. Laptopom egy bukkanónál fejbever. Megpillantjuk az Erzsébet hidat, szinte üres. Egymásra nézünk: "Nem nálunk van a dugófigyelő kütyü?" – kérdezi mosolyogva Csaba.
Az összezavarásról a Szent Imre-kórháznak kellett volna gondoskodnia, mivel onnantól sok úton lehet eljutni a következő helyszínre, a Roosevelt térre: van, ami lassabban halad, van, ami hosszabb, de dinamikusabb, ráadásul a budai oldalon a rakpart és a Szabadság híd is le van zárva, amit viszont a másik GPS nem tud. A mienk viszont okos, piros csíkokkal jelöli a környéket, tudja, hogy merre kell mennünk. 9 óra 46 perckor érkezünk meg a Szent Imre-kórházhoz, és már megyünk is a Roosevelt tér felé, hogy megalázzuk a hagyományos GPS-szel felszerelt, és ezért az útlezárások miatt bukásra ítélt autót.
Vissza Pestre
9 óra 43-kor érkezünk meg a Roosevelt térre, sima út után. A budai oldalon elviselhető volt a forgalom, a Roosevelttől a József Attila úton vezet ki minket a GPS a Bajcsy-Zsilinszky út felé. "Teljesen zora, én az Akadémia utca, Arany János útvonalon mennék" – mondja a sofőröm.
Mint kés a vajon, úgy hatolunk át a városon. Utunk eseménytelen, mint egy Tarr Béla-film, viszont annál sokkal rövidebb: alig 10 perc alatt átérünk a Roosevelt térre. Menet közben izgalmas kitérőre kényszerít a szerkezet: ahelyett, hogy egyenesen átmennénk a Döbrentei utcán, elküld minket balra, az Attila útra, ott rövid egyenes, aztán jobbra, mégiscsak rá a Döbrenteire: csináltunk egy kis kitérőt, amit nem indokoltak a forgalmi viszonyok, sem akadályok, ilyenek ugyanis nem voltak. Biztos csak világot akart látni a nüvi.
Tíz óra előtt hat perccel érkezünk a Roosevelt térre, ahol nincs ingyen wifi. A József Attila utca felé kis forgalmi akadályt jelez a készülék, amin belelkesedünk, de el is keseredünk: az indulás óta most másodszor használjuk valamire a TMC-t, de amikor utoljára tanácsot kértünk tőle, belevitt minket a város legnagyobb dugójába. Tíz előtt öt perccel hagyjuk el a teret, már csak 12 perc a hátrányunk.
Újabb akadály
9 óra 47-kor már elérjük a következő célt, a Nyugati pályaudvarnál vagyunk. Itt hirtelen elvesznek az é betűk a GPS érintőképernyős billentyűzetéről, mert kisbetűs módban nincs ilyen, pedig a Népligethez kellene. Háromperces pötyögés következik, majd a kütyü megfordít minket. Utolsó állomás: Népliget.
Tiszta izgalom és kaland, szinte megrészegedünk attól az előnytől, amihez jutottunk a TMC-nek hála: a József Attila utcába benézve valóban némi tömődést láttunk, a nüvi egy perc előnyt ígért, ha rá hallgatunk, és jól tettük. Elmentünk az Arany János utcáig, azon jobbra, majd a Bajcsyra ráfordulva a Nyugatihoz értünk, és átéltünk a haladás mámorító érzését: négy perc alatt tettünk meg másfél kilométert. Ez 23 kilométer per órás átlagsebességet jelent, körülbelül ilyesmit érezhetett Schumacher, amikor háromszázzal bevette a sikánt.
Irány a cél, és tovább
9 óra 53-kor a Múzeum körút elején tartunk, ahol az építkezés miatt kisebb dugó alakul ki. Egy madár leszarja a szélvédőt. Sofőröm vágyakozó szemekkel néz a buszsávra, de nyugalomra intem. Erős a versenyszellem Csabában, meg kell zabolázni időnként. 10 órakor már az Üllői úton hasítunk, három perc múlva beparkolunk a Fradi-pálya elé. Megérkeztünk.
Kellékek a TMC-hez
A TMC azonnal, térítés nélkül használható egy kompatibilis készülékekkel, ezekből viszont nincs sok. Egyelőre hivatalosan csak a Garmin nüvik ismerik fel nálunk a az FM-adást (nem hivatalosan meg a többi gyártó készüléke is), ezek közül mi a 860-as modellt tettük próbára. A későbbiekben a konkurens gyártók kínálatában is megjelennek hivatalosan a TMC-kompatibilis készülékek, és akkor sem kell csüggedni, ha már van egy GPS-ünk: sok gyártó készít utólag felszerelhető TMC-antennát, ezek 15-20 ezer forintba kerülnek.A Nyugatitól 9 óra 59 perckor indulunk tovább, a következő irány a starthelyszín, egyben a végcél is. A GPS megint a Nagykörút felé visz minket, ahol visszafelé már nem ütközünk ellenállásba, és 10 óra 14 perckor megérkezünk a Népligethez. Összesen 1 óra 44 percet utaztunk, és 32,2 kilométert tettünk meg, ami 19 kilométer per órás átlagsebességet jelent, hátrányunk a hagyományos GPS-hez képest 13 perc, ami 13 százalékos mínuszt jelent.
Működik, de még nem jó
Az összesítést hamar elvégezzük: a TMC kétszer szólt bele az utazásunkba, de sokkal többször nem is lett volna módja, mert a város meglepően üres volt, mintha egy neutronbomba-támadás után várta volna, hogy ellepjék az orkok. Egyszer jó tanácsot adott, egyszer nem: hiába terelt el az akadozó Hungáriáról, ha bevitt minket a beállt Nagykörútra. Az útakadályokat, lezárásokat ügyesen megmutatta a szerkezet, és ez jó, de forgalmi szempontokból még van hova fejlődni: hiába tudja, hogy az egyik út bedugult, ha ráküld egy olyanra, amin sokkal rosszabb a helyzet. A főbb útvonalaktól látványosan nem hajlandó eltérni a szerkezet, pedig csúcsforgalomban az lenne a legjobb, ha megtalálná a párhuzamos kis utcákat, amiket a rutinos vezetők és a taxisok kívülről ismernek. Ilyen viszont egyelőre nem tud a Garmin kütyüje.
:Bejárt út TMC nélkül | |
:Bejárt út TMC-vel |
Valószínűleg okosabb tervezéssel és több mérővel jobbá tehető a rendszer, és az is fontos lenne, hogy a Fővinform és az Útinform adatai ne órára, hanem percre pontosak legyenek, követve a forgalom változását. Ingyen persze nem drága a TMC, és az is biztos, hogy hosszú távon jobban járunk vele, mint nélküle. Legfeljebb a Nagykörúton megyünk, az úgyis szebb, mint a Hungária.