További Hardver cikkek
3D-s filmek már a múlt század ötvenes éveiben is készültek, de ma egy ágazat épül arra, hogy a térhatás megteremtésével gazdagítsa a megszokott szórakoztatást. A legújabb laposképernyők például képesek olyan gyors képkockaváltásra, hogy lehetségessé vált, hogy a speciális szemüveget viselő néző bal és jobb szemébe más-más kép vetüljön. Az idegrendszer ezt sztereó-, azaz térhatású képként érzékeli.
A Panasonic HDTV minőségben mutatott be három dimenzióban olimpiai felvételeket és animációkat. A nézők elemmel működő szemüvegének egyik vagy másik lencséje észrevétlenül elsötétül minden első vagy második képkockánál. A japán televíziógyártó konkurensei, a Samsung, a Sony és az LG is hasonló újításokat mutattak be. Szakértők szerint azért, mert véget ért a méretverseny: a lapostévék nagysága elérte azt a maximumot, ami még kell az embereknek. A gyártók pedig – hogy mégis fenntartsák az érdeklődést az újítások iránt – csak a 3D irányába menekülhettek.
Figyelemreméltó azonban, hogy a bemutatott készülékek mindegyike olyan prototípus, amelyek sorozatgyártása még nem indult meg, mi több, ennek idejét sem jelentették be a cégek. A bemutató tanulsága: nem túl nehéz háromdimenziós felvételeket készíteni, és nem túl nehéz otthon ezeket megjeleníteni, de egyelőre a technika még nincsen benne a köztudatban. Vagyis nincs ilyen televíziós sugárzás és dvd- vagy bluray-lemez, ezért nincs mire építeni a terjesztést. Ezt a problémát csak a Panasonic igyekszik megoldani, elkészítették ugyanis a sugárzás és a felvételek szabványait. Ennek alapján a lemez valószínűleg a blu-ray módosított változata lesz. A cél, hogy a jövő évben már ilyen termékekkel jelenhessenek meg a világpiacon.
A kiállításon Jeffrey Katzenberg, a DreamWorks Animation SKG Inc. főnöke megismételte, amit a filmvállalat már korábban is bejelentett: a következő évben minden DreamWorks-film három dimenziós technikával készül. Katzenberg szerint ez a fekete-fehérről színes filmre való átállással egyenértékű forradalom. A stúdió azonban egyelőre nem elsősorban a házimozizókat veszi célba. Sőt, remélik, hogy az újszerű élmény ismét olyan népszerűvé teszi a mozit, mint a hőskorban volt.
3D-hatás szemüveg nélkül
A televíziók és nagy monitorok 3D-élménye egyelőre speciális szemüveggel élvezhető. A 3M és a Toshiba Matsushita közös fejlesztése azonban ennél többet kínál a kis kijelzők terén. A technológia lényege egy, a 3M által kifejlesztett vékony film, amely speciális módon hol a bal, hol a jobb szembe irányítja a fénysugarakat, ezért szemüveg nélküli térhatású képet kínál. A térhatás ki- és bekapcsolható az ilyen rendszerű mobilok kijelzőjén. A készülék egyébként nagyban emlékeztet az iPhone-ra. A 3M szerint a filmek már nagyüzemben készülnek ebben az évben, így akár már idén karácsonykor adhatunk 3D-s mobilt ajándékba.
A kijelzők területén érzékelhető enyhe piaci tapogatózás a számítógépes játékok terén egyáltalán nem tapasztalható, mivel a legújabb videojátékok már mind 3D-s technológiával készülnek, így aztán már csak a megfelelő kijelző kell, és máris élvezhetők térben is. Így talán nem elbizakodott Andrew Fearnek, az nVidia Corp. hardvercég termékigazgatójának véleménye, amely szerint talán éppen a számítástechnikai ipar lehet a 3D-ipar motorja.
Az nVidia mint az egyik legnagyobb videokártya-gyártó be is mutatta új GeForce kártyáját, amely 199 dollárért háromdimenzióssá varázsolhatja a monitort a mellékelt szemüveg segítségével. Így aztán szinte kézbe vehetjük alkotásainkat a Spore-ban, vagy menekülhetünk a Left 4 Dead térhatású zombijai elől - és még további 350 játék élményét alakíthatjuk át, többek között a World of Warcraftét is.
A kiállítás legmókásabb 3D-s terméke a mindössze 90 dollárba kerülő Minoru 3 webkamera, amelynek két lencséjét olyan módon helyezték el, mint ahogyan az ember két szeme elhelyezkedik. A kamerához kapott szoftver kombinálja a két lencséből érkező képeket, és képes hagyományos videokonferenciára vagy Skype-ra vagy Windows Live Messengerre térhatású képeket küldeni. Fogadóoldalon persze nem úszható meg a szemüveg.