Salamon
12 °C
13 °C

Néha úgy érzed, mintha két valóság létezne?

Több infó

Támogasd a független újságírást, támogasd az Indexet!

Nincs másik olyan, nagy elérésű online közéleti médiatermék, mint az Index, amely független, kiegyensúlyozott hírszolgáltatásra és a valóság minél sokoldalúbb bemutatására törekszik. Ha azt szeretnéd, hogy még sokáig veled legyünk, akkor támogass minket!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Lámpaoszlopról tankolhatnak a robogók

2002.02.27. 09:45
A közlekedési káoszban fuldokló német fővárosban egyre többen választják a dugóban is haladékony robogókat és motorkerékpárokat - a belsőégésű motorokkal felszerelt kétkerekűek azonban zajosak és tovább szennyezik az amúgy sem tiszta levegőt. Egy berlini cég most arra vállalkozott, hogy elektromos töltőállomásokat alakít ki a lámpaoszlopokon a csendes és tiszta villanymotoros robogók számára.
A SolarMove nevű új német vállalat szerint azért használják kevesen az egyébként már kapható villanymotoros robogókat a városi közlekedésben, mert azok hamar lemerülnek, és az akkumulátorok utántöltése a város számos pontján nem megoldható.

Az emeleti lakók - és ők vannak többen - ráadásul nem biztos hogy le tudnak lógatni egy hosszabbítót a hatodikról az udvarban tárolt motorig. A cég szerint ezen úgy lehet segíteni, ha "e-töltőállomásokat" alakítanak ki a lámpaoszlopokon, amelyekről új erőre kaphatnak a robogók. A SolarMove 2003-ig 200 lámpaoszlop átalakítására vállalkozott, a folytatást a program fogadtatása dönti el.

Chipkártyás e-Tankstelle

Villamos
Az előzetes tervezés során azonban a SolarMove nem várt akadályokba ütközött: kiderült, hogy Kelet-Berlin elaggott lámpaoszlopaiban csak akkor van kakaó, ha központilag felkapcsolják őket - vagyis csak éjszaka. Néhány városatyát az aggaszt, hogy ki fizeti majd a villanyszámlát - erre chipkártyás fizetési rendszert dolgozott ki a vállalat.

Az elképzelések szerint négy konnektor és a kártyaelfogadó automata kapna helyet a kijelölt oszlopokban: a villanyrobogók akkumulátorainak teljes feltöltése mintegy két órát vesz igénybe, ennyi elektronnal városi forgalomban mintegy 30 mérföldet (48 kilométert) tehetnek meg a robogók.

Drágák a villanymotorok

A SolarMove további kritériumként azt is megszabta magának, hogy a robogók töltésére szánt energia túlnyomó részének megújuló energiaforrásokból - víz és napenergiából - kell származnia. Ha mindez teljesül, a program megvalósulása előtt immár csak egyetlen akadály tornyosul: a villanyrobogók jóval drágábbak a benzineseknél: átlagosan 3500 dollárba kerülnek 1800 helyett.

A SolarMove mégsem akar megállni Berlinben: a rendkívül szigorú kaliforniai légszennyezési törvények 2003-tól jelentősen megélénkíthetik az effajta megoldások iránt jelentkező keresletet a keleti part nagyvárosaiban is.

Ráadásul Dean Kamen nagy durranásnak ígérkező, önegyensúlyozó városi rollere, az idén piacra kerülő Ginger/Segway is villamos.