Japánban minden nap több millió ember jut el a munkahelyére vasúton, és nem is akármilyen szerelvényeken. Az East Japan Railway társaság a napokban mutatta be a világ leggyorsabb vonatját, és bejelentette, hogy júliusban elindul az első üzemanyagcellás mozdony tesztje.
Gyorsasági kategóriában a Fastech 360Z kódnevű vonat indulhat, amely hat kocsiból áll, és átlagosan 360 kilométer per órával száguldozik. Bár ezután is a TGV lesz a sebességrekorder, hiszen 515 km/órás sebességre is képes, a francia szupervonat azonban csupán 300 km/órás sebességgel szállít utasokat. Ebben a versenyben - az eltérő technológia miatt - nem szerepelnek mágneses lebegtetéses vonatok, noha az East Japan Railway éppen a leggyorsabb kifejlesztésén dolgozik: a JR-Maglev MLX01 tesztvonat 2003 decemberében elérte az 581 km/órás sebességet. (Az egyetlen kereskedelmi maglev vonat Sanghajban száguldozik 430 km/órával.)
"A Fastech akár 400 kilométer per órás sebességnél is biztonságos, de az 500 kilométeres tartományt nem tervezzük megközelíteni" - mondta el a vállalat szóvivője a Dominican Times című lapnak. A vonatot csak két év múlva állítják forgalomba.
Vizes pálya
Az üzemanyagcellás mozdonyról csak annyit lehet tudni, hogy hidrogén elégetésével állít elő energiát, azaz csak víz keletkezik, így a pályák környékén jelentősen csökkenthető a környezetszennyezés, és akkor is közlekedhetnek a vonatok, ha valami gond van az áramszolgáltatással. Ezek a vonatok csak 100 kilométer per órás sebességgel közlekednek, és a fejlesztő most olyan változaton dolgozik, amely egyetlen feltöltéssel nagyobb utat tud megtenni.