|
SME-lemezjátszó
|
De mi is az a High End? Elsősorban a zenei hang tökéletes reprodukcióját jelenti, túl a HiFi-n, ahol már csak a hang van és a hallgató, rajtuk kívül semmi más. Nincs cirkalmas hangszín-szabályzó (magyarul: equalizer), nincsenek villogó gombtengerek, haszontalan távrángatók. Vannak viszont az elektronika hőskorát idéző, hangulatosan duruzsoló "csöves" erősítők, vagy az RCA Victor-borítókról ismert gramofon formájú tölcséres hangsugárzók.
Manufakturális istállók
High End manufaktúrák
| |
A Söund Arts, Dynaudio, Restek, Goldring, Kondo elnevezések talán nem csengenek annyira ismerősen, mint HiFi-piac kommerciálisabb szereplőinek nevei. Ezek a kisüzemek Dánia, Olaszország, Anglia, Japán egy-egy településéről látják el az egész világot High End felszereléseikkel. A berendezések egy része még mindig kézi gyártású, az elektronikai modulokat viszont komputerizált célszerszámok készítik. Az üzemek nagy része kizárólag analóg, ,,csöves" készülékeket gyárt, ám ebben az iparban is erősödik a digitalizáció.
|
|
|
Nyolc éve már, hogy a csúcsminőségű hangtechnikát árusító boltok képviselői összeálltak és megrendezték az első budapesti High-End Show-t. A magukat inkább audiofileknek (hangszerető) nevező közösség egyik legfőbb itthoni motorja, a Merlin Audio tulajdonosa, Csontos István kísér bennünket végig a Margit-szigeti Grand Hotel szobáin.
A lakosztályok mindegyikében egy-egy High End manufaktúra képviselője rendezkedett be a hétvégére, rendszerint az általuk kínált legkedvesebb "gépkompozícióval" a központban. A látogató helyet foglal a kényelmes - és rendszerint szintén minőségi - kanapékon, aztán átadja magát a zenének. Mindegyik "istállótulajdonos" másra esküszik, ennek megfelelően az egyik helyen bakelit lemezről játszott jazz-el, míg a másikban dobdialógust rögzítő CD-vel mutatják be, hogy mit tud a kiszerelésük. Tényleg nem kell vájt fülűnek lenni ahhoz, hogy halljuk, érezzük a minőségi különbséget. A dobok már a szobában vannak.
Esztétika-filozófia vs. úri sznobizmus?
|
Audio
Innovations Alto CD-Tuner-végfok [320.000 Ft.]
|
Csontos szerint a High End elsősorban esztétikai-filozófiai fogalom, és nem anyagi - ahogy azt sokan gondolják. Bár a Merlin Audioban árult ,,kézműves" berendezések között van 22 milliós végerősítő is, a vásárlók többsége nem a dúsgazdagok közül kerülnek ki. ,,Legtöbb betérőnk komoly zenei múlttal rendelkező értelmiségi, akiknek előbb lesz High End felszerelésük, mint autójuk" - mondja Pázsit László, az Auditórium alapítója, aki maga is inkább egy filozófusnak néz ki, mint az első magyarországi High End üzlet alapítójának.
Az aktív vásárlók körét itthon 30 ezerre becslik, ez akár a 100 ezres tömeget is elérheti egyszer - nyilatkozta még korábban Csontos. S bár éves forgalmát egyik üzlettulajdonos sem volt hajlandó megosztani velünk, egy korábbi becslés szerint a hazai High End üzletek egyéves forgalma megközelíti az 1 milliárd forintos összeget.
Lassan végigszédelgünk az összes szobán. A hallottak hamar meggyőznek, egyetlen kérdésem maradt csupán: mikor lesz annyi pénzem, hogy füleimet milliós nagyságrendű összegért kényeztethessem.
A Compact Disc
| |
Amikor az első CD lemezek megjelentek a 80-as évek elején, egy olyan új világot teremtettek, mely az eddig soha nem tapasztalt kényelmet ötvözte a nagyszerű digitális hanggal. A felvételek rögzítéséhez az akkor legfejlettebb technológiai megoldást vetették be, és a kompaktlemez új mércét állított fel a hangrögzítés terén. A CD-n tárolt digitális formátumot az emberi halláshoz igazították, azonban az így rögzített hangok a felvétel során elhangzó zörejeknek csak kis töredékét jelenti.
Az audiofil zenekedvelők az elveszett hangzásba sosem nyugodtak bele. Ahogy a tranzisztoros erősítők fémes hangzását felülmúlják a hagyományos rádiócsöves rendszerek, úgy az analóg zeneforrás - legtöbbször lemezjátszó - jobb eséllyel idézi fel a koncertterem hangulatát. A felvétel életre kelő atmoszférája a zene szerelmeseinek minden pénzt megér, így találhatnak gazdára a több tíz- vagy százezer forintos összekötő kábelek, hangfalak, és a milliós áron kínált lemezjátszók illetve erősítők. A felesleges zörejeket, a készülékek önrezgését amennyire lehet ki kell iktatni, ennek érdekében ránézésre is 50 kilogrammos erősítőállványt, szőnyegbe mélyedő hegyes tüskelábat, más megoldások szerint pedig többszázezer forintos légpárnás hangszóróalátéteket alkalmaznak. A levegőn keresztül így is érik rezgések a készüléket - biztosította a helyszínen néhány hozzáértő az Index tudósítóját.
Az erősítők kapcsolási rajzai, az alkalmazott anyagok, a forrasztási megoldások a gyártók titkai. Léteznek versenyképes árú és minőségű magyar gyártók, de a nagy márkák teszi ki a hazai audiofil forgalom túlnyomó részét. A készülékek építésénél annyira el kell merülni a részletekben, hogy az sem mindegy, milyen hengerlésű lágyvasból vannak a transzformátorok lemezei. A rádiócsöveket kínai vagy orosz forrásból kell beszerezni, mert az ilyen nyugati gyárakat szinte már maradéktalanul bezárták. Tucatnyi csőből így is csak egy-két darab felel meg a kifinomult igényeknek.
Állítólag az erre nem képzett fül is meghallja a különféle összekötő kábelek közti különbséget. A vezeték ránézésre csak három elektrofizikai jellemzővel rendelkezik (kapacitás, ellenállás, induktivitás), mégis különbséget jelent, milyen hőkezeléssel bolondították meg a réz kristályrácsát. A vezetékek zenei jellemzőit is komoly kutatások során derítik fel.
A High End Show bemutatóit már nyolcadik éve garzonméretű hotelszobákban összeállított rendszereken tartják, a hangszórók előtt helyett foglaló, alkalmasint csukott szemmel fülelő hallgatóság előtt. A helyszínnek a legmesszebbmenőkig követnie kell az otthoni környezetet, vagyis a sarokban állólámpa nincs útban, mitöbb szükséges, csakúgy mint a bejárat melletti alacsony szekrény, vagy az ablak előtt összehúzott súlyos függöny.
|
|
Megint 150 vadonatúj, izgalmas téma ismét meglepő válaszokkal
MEGVESZEM
Kövesse az Indexet Facebookon is!
Követem!