További Hardver cikkek
Nem könnyű a világ legnagyobb pc-gyártójának lenni. Lássuk be, nem a különleges megoldások, a meglepő formai elemek tesznek naggyá egy informatikai vállalatot: ha mégis, azt a kategóriát már lefoglalta az Apple. Nem, a legnagyobbak, a HP, az Acer vagy a Dell többnyire unalmas gépeket gyártanak, mert a tízmilliók arra várnak: egy olcsó, használható modellre.
A HP idén Berlinben tartotta a termékbemutató rendezvényét, ami meglehetősen unalmasnak ígérkezett. Most őszintén, kit izgat fel, hogy bemutatnak egy újabb Presariót? Az ilyeneket megveszik, aztán használják az emberek, nem álmodoznak róla. Szerencsére a gyártó gondoskodott a showról, és most nemcsak Cherno Jobateyre, a híres német négerre gondolok, aki a műsorvezetők Will Smitheként képes volt ébren tartani az érdeklődésünket, hanem olyan termékekre is, amik valóban izgalmasak. Amikről van mit írni.
Persze az első fél óra azzal telt, hogy meggyőzzék az újságírókat a HP erejéről, de a megdolgozásunk már hétfőn elkezdődött: remek hotelekben szállásoltak el minket, korrupciós ajándékokkal próbáltak a kedvünkre tenni, ráadásul vacsorára nem volt krumpli, csak rizs: a nagy rizshiány közepette ennek egyértelmű üzenete van, a HP olyan gazdag, hogy képes csak rizst adni.
Személyes szlogen
Kedden aztán kiderült, hogy a HP a világ legnagyobb számítógépgyártója, ennek ellenére nem ül a babérjain: évente 3,5 milliárd dollárt költ kutatásfejlesztésre, és a feladat az, hogy minden elköltött cent meglátszódjék a gépeken. Nem állítom, hogy egy 150 ezer forintos laptopon érződik a mögötte álló gépezet, de a fejlődés egyértelmű. Bemutatták a már ismert laptopcsaládok legújabb generációit, ezek a legkevésbé érdekesek gépek, mégis ezek adjak a bevétel jelentős részét, tehát muszáj róluk beszélni. Akit tehát érdekel: a Pavilion új bevonatot, jobb kijelzőt kap, kisebb ráncfelvarráson átesik a Presario is, a HP EliteBook meg azt ígéri, hogy az üzlet nem lesz többé unalmas. Mindezt egy divatos fémes burkolattal kívánja elérni a gép, majd kiderül, mennyire dobja fel a hétköznapokat a csiszolt laptop.
Todd Bradley, a vállalat vezetője ismertette a szlogent is: Legyen a pc személyes megint.
Azt hiszem, ezzel nehéz lenne vitatkozni, és tudom, hogy az Apple sikere éppen abban áll, hogy képes a hétköznapi felhasználóval megszerettetni a számítógépet. A kérdés persze az, hogy mit tud a Vista keretei közé szorított HP nyújtani, de egy órával később kiderül, hogy azért van némi mozgástere a világ legnagyobb gyártójának.
Komoly lehetőség van például a Voodoo-üzletágban. A gyártót pár éve vette meg a HP, azóta ez a részleg foglalkozik a vállalat játékosoknak szánt termékeivel. Rahul Sood, a részleg vezetője bemutatja az ENVY133-at, ami egy elegáns, 1,8 centi vékony fekete laptop. Cherno Jobatey nézegeti, forgatja a gépet, majd megjegyzi, hogy szerinte vékonyabb, mint a levegő (Air). Sood viccel üti el az ENVY pár milliméteres hátrányát (bár akad, ahol a Macbook Air 1,94 centi kövér), és megnyugtat mindenkit, hogy "elég vékony, az biztos". A laptopból kiszedhető az elem, és ethernet is köthető bele, pedig a ház vékonysága ezt nem engedné meg: a tápban van a bemenet. A gép 2099 dollárba kerül majd, 1,8 gigahertzes processzor, 2 gigabájt memória és X3100-as grafikus mag van benne. Bemutatják az OMEN névre hallgató vízhűtéses, piros és nagy, döbbenetes mennyiségű (4) grafikus maggal és még több processzormaggal (8) telepakolt erőgépet is, ilyet se lehet majd kapni Magyarországon, az biztos.
Jeff Wood a Personal Workstation-üzeltágának vezetője elmeséli, hogy pár hónapja felhívta Jeffry Katzenberg, a Dreamworks animációs főnöke, és egy elfogadható árú, de színkorrekt kijelzőt kért tőle. Ebből is látszik, hogy még a három Shrek sikere után sem lehet pazarló a cég, ezért a HP elkészítette a Dreamcolort, ami a szokásos 22 ezer dollár negyedébe fog kerülni, és amitől a "macintoshos fiúk meg fognak őrülni". A beszólás nyilván annak szól, hogy néhány Mac kijelzőjéről kiderült, közel sem tud annyi színt megjeleníteni, mint amennyit az Apple ígért.
Óriási iPhone
Aztán megérkezik a rendezvény sztárja, és ellopja a showt. Ez a gép a Touchsmart 2, ami tulajdonképpen egy számítógép-méretűre fújt iPhone, és ennél pontosabb leírást egyszerűen képtelenség adni. Az érintőkijelzős médiaközponttal lehet képeket és videót nézegetni, zenét hallgatni, böngészni, de nincs szükségünk az amúgy szépre sikerült billentyűzetre, elég az ujjunkat használni. A gép tényleg jól néz ki, erős reklámot is készítettek mellé, de mindez nem érne semmit az egyedi grafikus interfész nélkül. Márpedig a Touchsmart kapott ilyet is, amit egyértelműen az iPhone meg az Apple TV ihletett, de mindez kit érdekel, ha a forrás jó, a végeredmény jó, ráadásul egyedi is: ilyet ugyanis eddig még nem láttunk. Persze volt már egy Touchsmart a HP-től, de az a második generációhoz képest olyan, mint egy napelemes számológép egy csúcskategóriás szerverrel összehasonlítva. Mostanra ért be a koncepció.
A rendezvény után odaerőszakolom magam a Touchsmarthoz és kipróbálom: a kijelző burkolata jó, nem akad rajta meg az ujjam. A kezelés ugyanolyan, mint az Apple telefonjánál, és hiába a nagyobb kijelző, a több pixel, majdnem olyan gördülékeny a munka. Mondjuk viszonylag erős hardver is került bele, a 22 colos kijelző mögött 2,16 gigahertzes Core 2 Duo, 9300-as Geforce és 500 gigabájtos merevlemez dolgozik, a gép 1300 dollártól, 210 ezer forinttól lesz megvásárolható.
Ahogy az ujjammal odébb lököm az egyes menüpontokat, a gép úgy követi le a mozdulataimat, némi szaggatás, némi késés, de alapvetően jól működik a rendszer. Ráadásul nemcsak gyors, pontos is: a képek nagyítását, a képkivágások készítését is az ujjainkkal irányíthatjuk, és a Touchsmart azt és úgy csinálja, ahogy én akarom. Csak a kétujjas nagyítás nem megy neki, hiába próbálkozik az iPhone-nal fotózó brit kolléga, de hát azt már levédte az Apple, meg különben is, ekkora nyúlást a HP sem engedhet meg magának. A Touchsmart 11-én jelenik meg, a magyar startról még nincs hír, de megpróbáljuk kideríteni, hogy mire érdemes számítani.