További Hardver cikkek
Az informatikai eszközök esetében nagyon fontos a felhasználói helyzetnek és magának az alkalmazásnak a leginkább megfelelő input és output eszközök kiválasztása. A legtöbb esetben billentyűzet vagy egér segítségével kommunikálunk az adott programmal. Ha foglalt a kezünk pl. vezetés közben, akkor beszédfelismerés segítségével vezérelhetjük mobiltelefonunkat. De mi tévők legyünk, ha a kezünk is foglalt és nem is szólalhatunk meg? Háborúban közelharc esetén hiába rendelkeznek a katonák különböző technológiai eszközökkel, nehezen, vagy egyáltalán nem tudják őket használni, hisz nem tehetik le fegyverüket és sokszor fontos, hogy helyzetüket se fedjék fel azzal, hogy hangokat adnak ki.
Erre a problémára több kutatóintézetben is keresik a megoldást. Sok helyen a kéz finom manipulációs képességét kihasználva egy kesztyű ujjaiba helyezett szenzorokat hívnak segítségül az interakcióban. A viselhető számítástechnika (wearable computers) területéhez tarozó fejlesztések mégsem terjedtek el eddig. Ugyan több nagy cég, mint a Sony vagy a Microsoft is próbálkozott már gesztus alapon vezérelhető mobil eszközökkel, de megbízatóan működő rendszereket egyikük sem tudott létrehozni. A fejlesztések sikertelenségének okát sokan abban látják, hogy nem egy jól behatárolt felhasználási területre, előre meghatározott alkalmazások vezérlésére próbáltak hardvert tervezni, hanem az egérhez és a billentyűzethez hasonlóan általános input eszközök megalkotására törekedtek.
A viselhető számítógépek esetén a szituációtól függően testünk más és más részeit foglalják le az egyéb cselekvések. A katonai alkalmazásoknál a ravaszra helyezett mutatóujj utolsó két ujjperce, illetve az ellentámasztó hüvelykujj például teljesen foglalt. A középsőujj illetve a kisujj ugyanakkor teljes mértékben használható, és némi tanulással finom mozdulatok kivitelezésére is képes.
Ezt ismerték fel a RallyPoint fejlesztői, akik kesztyűjükbe négy érzékelőt illesztettek a megfelelő helyekre. A középsőujj ujjbegyéhez egy nyomásérzékelőt helyeztek, mely egy miniatűr tapipadként funkcionál. Ha a katona egy kemény felületre (fegyverére vagy egy falra) helyezi az ujját, mozgatni tudja a sisakjába épített monitoron megjelenített szoftverfelület egérmutatóját a nyomás irányát változtatva. A kisujj, gyűrűsujj, illetve a mutatóujj alsó ujjpercéhez is érzékelőket építettek, melyekkel bizonyos kommunikációs illetve navigációs alkalmazások között válthatnak a katonák, valamint az adott program felületét használhatják. A kesztyű kar felé eső részébe szerelt gyorsulásmérő segítségével a harctéren megszokott kéz és karmozdulatok is detektálja a rendszer. Így a katona gesztusait lefordítva továbbítani tudja az üzeneteket társai felé.