További Hardver cikkek
Miközben a plazmatévék piaca folyamatosan szűkül, az lcd-tévék előretörnek, írta meg a Reuters. Szakértők szerint az a jelenség oka, hogy a 40 colosnál nagyobb folyadékkristályos megjelenítők ára csökken, így a plazmákat már saját piacukon, a nagyméretű lapostévék kategóriájában támadja az lcd. A szerkezeti átalakulással a plazma támogatói (Panasonic) meggyengülhetnek, az elsősorban lcd-ben gondolkozó cégek (Sony) viszont megerősödhetnek.
Csökken a különbség
A plazmakijelzők legnagyobb hátránya az, hogy 50 colosnál kisebb felbontásban csak ritkán képesek támogatni a legnagyobb hd-felbontást, az 1920x1080p-t, míg az lcd-knél ez nem jelent problémát. Ugyanakkor a folyadékkristályos készülékek sokkal drágábbak.
„Ez az utolsó éve a plazmának a 42 colos piacon, jövő karácsonykor már az lcd-technológia is elérhető lesz ugyanezen az áron” - mondta a Credit Suisse elemzője. Wanli Wang szerint egy év múlva már elhanyagolható lesz az árkülönbség. Az elemzőcég úgy számol, hogy jövőre 30 százalékkal eshet az lcd-k ára, míg a plazmáknál csak 15-20 százalékról lehet beszélni. Közben viszont megmarad a minőségkülönbség, úgyhogy 2007 végétől az lcd-k teljes hd-felbontást kínálnak, elfogadható áron.
Változás
A DisplaySearch előrejelzése szerint a plazmák piaca 2009 után kezd el zsugorodni, akkora éri el a maximális, 24 milliárd dolláros forgalmat. Az elemzőcég úgy számol, hogy az lcd-k piaca 2008-ra 75 milliárdosra nő, 2010-re azonban már eléri a 93 milliárd dollárt a folyadékkristályos tévék forgalma.
Az ilyen előrejelzések elijesztik a gyártókat, legutóbb például a tajvani Chunghwa Picture Tubes döntött úgy, hogy bezárja a plazmarészleget. A dél-koreai Samsung és LG, valamint a japán Hitachi mindkét technológiát támogatja, ahogy a Panasonic is, igaz, ez utóbbi a plazmát részesíti előnyben. Védik is rendesen: „A nagyobb kijelző, és a rövidebb válaszidő egyre fontosabbá válik, ebben a két kategóriában a plazma még verhetetlen” - mondta el a Panasonic tulajdonosának, a Matsushitának az elnöke, Ocubo Fumio.
Jüngling Gábor, a Panasonic hazai termékmenedzsere szerint az eladott magyar lapostévék 75 százaléka lcd, és 25 százaléka plazma. Az lcd-k a kisebb kijelzők között tarolnak, a jóval értékesebb óriástévék között viszont a plazma a népszerű, úgyhogy bevételeket tekintve egészen mások az arányok.
Ahol jobb
A Panasonic egyelőre még több plazmát értékesít a magyar piacon, de mivel egyre többek tudják megvásárolni az olcsóbb, kisméretű lcd-ket, a folyadékkristályos tévék aránya a japán cég eladásaiban is nő.
Jüngling Gábor szerint a plazma jobb mozgásmegjelenítést, jobb feketereprodukciót, szélesebb nézési szöget és nagyobb kontrasztot kínál. Nagyobb méretben, 94 centiméteres képátló felett ráadásul még olcsóbb is, mint a folyadékkristályos készülékek, ráadásul az említett előnyök ilyen méretben sokkal látványosabbak.
Ugyanakkor elemzők szerint annyi cég dolgozik már az lcd-tökéletesítésén, hogy ezek a különbségek pár éven belül eltűnnek. Jelenleg a világ lapostévéinek 80 százaléka lcd és 20 százaléka plazma a Credit Suisse gyűjtése szerint, az új technológiák megjelenésével azonban a plazma pozíciói romolhatnak. A csökkenő kereslet már most is érezteti hatását, a nagy japán gyártók csökkentették a plazmapiacra vonatkozó növekedési előrejelzéseiket, terméktől függően akár húsz százalékkal.