További Hardver cikkek
Európában is bemutatta mobiltévés formátumát a Samsung és az LG, de a dél-koreai óriáscégek kemény versenyre számíthatnak, ugyanis a finn Nokia is hasonló technológiával kísérletezik. A mobilos tévézésben érdekelt cégek már a 2006-ban Németországban megrendezett futball világbajnokságon jelentős felhasználói tábort akarnak összehozni, mert kudarc esetén csak két évvel később, a pekingi olimpián lesz ilyen kiváló lehetőségük az új terméktípus bevezetésére.
Tévé a gépben
Adást közölnek
A mobilos tévészolgáltatás persze a világon szinte mindenhol gyerekcipőben jár, például a múlt hónapban már az is nagy eseménynek számított, hogy a Nokia a finn mobilszolgáltatókkal és tévétársaságokkal együttműködve élőben közvetítette az okostelefonjain a Helsinkiben megrendezett atlétikai világbajnokságot - ugyanez a közvetítés a hagyományos tévéken teljesen szokványos.
Dél-Korea valamivel előrébb jár a szolgáltatás bevezetésében: az ország legnagyobb mobilszolgáltatója, az SK Telecom már idén májusban elindította a műholdas műsorszórást. Bár a fizetős szolgáltatás az ország teljes területén elérhető, a készülékek magas ára miatt egyelőre igen kevés az előfizető.
Mást várnak
Kísérletek kimutatták, hogy az emberek teljesen más műsorokat néznének mobilon, mint az otthoni nagy kijelzőn. A BBC-nek nyilatkozó elemzők szerint körülbelül kilencven másodperces rövidfilmekre lenne nagy igény, amely szintén megnehezíti a mobilos tévézés bevezetését, mivel a tévétársaságok már meglévő kínálatában kevés az ilyen rövid műsor. A gyártóknak emellett ügyelniük kell arra, hogy a tévézés ne hátráltassa a telefonálást, bővíteniük kell az akkumulátorok kapacitását, és nem igazán növelhetik meg a készülékek méretét. A felhasználókat ráadásul a két rivális technológia harca is zavarba hozhatja.
Zsebtévé kamerával
A DVB-H legfőbb vetélytársa a koreaiak által kifejlesztett Digital Multimedia Broadcasting (DMB) szabvány, amely a hangsugárzásra kitalált DAB rádiós szabványra épül, de ez a hang mellett már képeket, videókat és adatokat is tud továbbítani. A vezető koreai cégek - a Samsung és az LG - talán azzal kerülhetnek előnyösebb pozícióba, hogy szinte mindenbe tévét raknak, a kamerától kezdve a mobilokon át egészen a laptopokig, és a termékeikkel elárasztják az európai piacokat.
Fizetnek érte
Jelenleg igen vegyes a mobiltévé megítélése: a németek 78 százaléka jó ötletnek tartja, és a támogatók 82 százaléka havonta akár 12,5 eurót is kifizetne a szolgáltatásért, ezzel szemben a finneknek csak a 41 százaléka lelkesedik az ötletért, és ennek a csoportnak is csak a fele fizetne a szolgáltatásért 10 eurós havidíjat, az Egyesült Államokban pedig csak minden nyolcadik ember érdeklődik a mobil tévézés iránt.