További Hardver cikkek
Mióta megjelentek az újgenerációs konzolok, a videojáték végképp a szórakoztatóipar teljes jogú tagja lett. A Guitar Heróról South Park epizód készül, a Halo főszereplőjének szobrot állítanak Budapesten, a GTA4 elsöpri az összes mozifilm bevételi rekordjait. Tavaly csak Amerikában 18 milliárd dollárt költöttek videojátékokra (ebből ötmilliárdot hardverre).
A pécés játékok forgalma emellett szerény 911 millió dollárt tett ki. Az év végi konzolos bestsellerlistán 1,8 milliós eladást produkált a top10 utolsó helyezettje, a pécésen 430 ezerrel a dobogóra lehetett kerülni. A világ legnagyobb játékkiállításán, az E3-on nagyítóval kell keresni a pécés játékokat, ahogy a nagy amerikai videojáték-bolthálózatokban is általában az üzlet sarkában porosodnak egy eldugott polcon. A pécés sikerlistákat évek óta ugyanazok a címek uralják, óriási hírveréssel beharangozott játékok buknak meg. A 20. születésnapját ünneplő, betonbiztosan sokmilliós eladási adatokat szállító Madden NFL amerikaifoci-sorozatnak idén már nem lesz pécés verziója, mert jobban megéri inkább a konzolos változatokba fektetni az energiát. Minden jel arra mutat, hogy a pécé, mint játékplatform az utolsókat rúgja.
Vagy mégsem?
A másik oldal
Más szemszögből nézve a pécés játékipar jobban, van mint valaha. Csillagászati számokból itt sincs hiány: a Sims sorozat túl van a százmillió eladott példányon, a World of Warcraft évi egymilliárd dollárt hoz be a havidíjból - többet, mint a pécés játékipar teljes amerikai bolti forgalma. Virágzanak az online terjesztési csatornák, amiket a hivatalos toplisták nem számolnak. A Steam eladási adatairól például semmilyen statisztika nem érhető el (legfeljebb annyi, hogy nincs a napnak olyan pillanata, hogy félmilliónál kevesebben lennének bejelentkezve), de bennfentesek szerint az üzemeltető Valve betegre keresi magát a fizetős játékletöltésekből. Az ingyenes internetes flash-játékok oldalain a hirdetések forgalmát több százmillióra becsülik.
Úgy tűnik tehát, mégiscsak van játékos és pénz is a pécés játékiparban, csak a statisztikák nem mutatják.
Jobb felől üt, nekem fütyül, bal felől üt, nekem fütyül
A pécé a világon mindenre jó, csak játékra nem - nyilatkozta nemrég Tim Sweeney, az Unreal motor vezető programozója. Sweeney szerint a Microsoft és az Intel döntötte romba a pécés játékipart az alaplapra integrált vacak videokártyákkal, a minden erőforrást felzabáló, és a felhasználókat elbizonytalanító operációs rendszerekkel. Képtelenség úgy játékot tervezni, hogy egy csúcskategóriás gép és egy tömegpécé között százszoros teljesítménybeli különbség van - panaszkodik a programozó.
Egy másik híres játékipari guru, Alex St. John (az ő nevéhez főződik a DirectX, a Windows grafikus programmodulja) éppen ellenkező véleményen van: szerinte a pécé a jövő, és a konzolok fognak kihalni. Azt mondja, a Microsoft és a Sony annyi pénzt ölt az Xbox360 és a PS3 kifejlesztésébe és bevezetésébe, hogy örülhetnek, ha a konzolok életciklusának végén kijönnek nullszaldóra. Közben a pécé az online terjesztési csatornákkal, a játékok köré épülő közösségekkel, és ezeken keresztül a kalózkodás eltörlésével tör az élre.
Itthon dúl az optimizmus
Magyarországon is érezhető a konzolok előretörése (bár ez a folyamat is jópár év lemaradásban van a nyugathoz képest), de a magyar szakmabeliek derűlátóak a pécé sorsával kapcsolatban.
"Persze, a pc már vagy tíz éve haldoklik, de a kegyelemdöfést eddig még senki sem tudta bevinni neki. Folyamatosan jönnek ki a legújabb csodakonzolok, de azért a játékosok nagy része titokban még mindig lecseréli a gépét minimum háromévente. Igaz ugyan, hogy a pc mellett ott virít egy PS3 vagy egy X360 is, de ezek meglepően jól megférnek egymással. Hosszútávon a pc és a konzol egyre inkább összeolvad, a Microsoft elég jó úton halad ebbe az irányba" - mondta el kérdésünkre Mocsáry József az egyik vezető magyar játékfejlesztő stúdiótól, a Stormregiontől.
"A pc játékplatform mivolta nincs veszélyben, csak a közönség, és így a játékok változnak meg. A nem megszállott játékosok, a "casual gamerek" mostanában ugyan egyre többen fordulnak a Wii felé, de legnagyobb részük még ma is pc-n játszik flash-játékokkal. A másik réteg, akik mindenképp pc-n maradnak az épp ellenkező oldal: a hardcore játékosoké. Ők azok, akik minden hétvégén Counter-Strike LAN-partikra járnak, több száz napot ölnek bele a World of Warcraftba, milliószám töltik le a Starcraft 2 előzetes videóit, és ők készítenek filmeket a Quake vagy éppen a World of Warcraft környezetét felhasználva" - véli Bényi László, a PC Guru magazin szerkesztője.
"Semmiképpen nem haldoklik a pécé, sőt, a pécés játékosok rétege bizonyos szempontból a legfontosabb: tőlük kapjuk a legtöbb visszajelzést a játékainkkal kapcsolatban. Így részben az ő kritikáik, ötleteik alapján fejlesztjük tovább a sorozatainkat." - teszi hozzá a játékkiadók részéről Kováts Tamás, az Electronic Arts Magyarország PR-menedzsere, aki szerint 2005-2006 volt a fordulópont Magyarországon: azóta már itthon is többet adnak el egy játék konzolos verzióiból, mint a pécésből. Ettől függetlenül az EA szerint jó üzlet a pécés játék - különben nem készülnének olyan szuperprodukciók, mint a Spore, a Red Alert 3 vagy a Dead Space.
Nem vész el, csak átalakul
Mindenki mást mond, és a maga szempontjából alighanem mindenkinek igaza is van. Vannak játékkategóriák, amiket kontrollerrel jobb játszani, vannak, amiket billentyűzettel és egérrel. Van ahol a látvány mindennél fontosabb, és a tévé előtt terpeszkedve kényelmesebb a játék, de van ahol az a jó, ha minél több információt ki tudunk írni a képernyőre - ehhez viszont a monitor az optimális. Nem véletlen, hogy pécén azok a játékok a sikeresek, ahol a játékos egyben tartalmat is gyárt (Sims, online szerepjátékok); ezt nem lehet konzolon megoldani. A játékvilág a legkisebb ellenállás irányába halad, és minden játék azon a platformon lesz sikeres, amin azt a legjobb játszani - ezért pusztulnak ki pécén a verekedős és ugrabugrálós platformjátékok, nem azért, mert maga a gép életképtelen lenne. A jövő az, hogy pécénk is van otthon, és konzolunk is (akár több), és minden játékot az arra specializált platformon játszunk. És nem elhanyagolható módon éppen így fizeti ki a legtöbb pénzt az egyszeri játékos a szórakozásért.