További Hardver cikkek
A Stanford Egyetem robotvezérlésű autója átment az alapvető vezetési ismereteket felmérő első KRESZ-vizsgán. A két és fél órás tesztben a megoldandó feladatok között szerepelt U-forduló, egy álló autó kikerülése, és egy kereszteződésen való áthaladás éles forgalomban. Junior, a robotagy irányította VW Passat ezzel megtette az első nagy lépést afelé, hogy elindulhasson a DARPA (új technológiák kutatásával foglalkozó amerikai kormányügynökség, ők építették fel az internet elődjét is anno) következő nagy robotautó-versenyén, ami a 2005-ös sivatagi megmérettetés után idén városi pályán zajlik majd.
A címvédő újonc
Az Urban Grand Challenge-re 53 csapat nevezett be, jellemzően nagy amerikai egyetemek és autógyárak összefogásával született járművekkel. Junior új versenyző, mégis a legnagyobb esélyes, hiszen elődje, Stanley nyerte tavalyelőtt a Mojave sivatagban a DARPA legutóbbi robotautó-versenyét: 6 óra 54 perc alatt vágott át a 211 kilométeres távon, igen nehezen járható terepen. (Az első megmérettetés 2004-ben kudarcba fúlt, egyetlen autó sem ért célba; a másodikat is csak négyen teljesítették.) A verseny fődíjaként kapott kétmillió dollár mellett a Red Bull és a Google is szponzorálta a Stanford csapatát Junior megépítésében.
A részvétel a fontos
A nagy versenyre november 3-án kerül majd sor, egy egyelőre nem megnevezett város utcáin, a szervezők által szimulált forgalomban, ember vezette járművek között. Míg a sivatagi versenyben csak a statikus objektumok érzékelése és kikerülése állította kihívás elé az autókat vezető mesterséges intelligenciákat, most már mozgó akadályokkal is meg kell birkózniuk, és igazi közúti forgalomban megállni a helyüket - cserébe a terep nehézségeivel most nem kell megküzdeniük. A szervezők nem sok jóval bíztatják a versenyzőket: többen meg vannak győződve arról, hogy az első versenyhez hasonlóan most sem akad majd olyan sofőr nélküli autó, ami végigér a pályán.
Száguldás 15 mérfölddel
"Az autóvezetés a szabályokról szól, és arról hogy tudd, mikor szegheted meg a szabályokat" - árulja el a stanfordiak ars poeticáját Mike Montemerlo, a csapat MI-specialistája. Junior hat nagy felbontású videokamerával és nyolc infravörös szenzorral "lát" maga körül 360 fokos szögben, a bejövő adatfolyamot 15 mérföld/óra (kb. 24 km/h) sebességig képes valós időben feldolgozni, és összevetni a gps által szolgáltatott adatokkal. A kombi csomagterében lapul a "sofőr": a két, egyenként négymagos Intel processzorra épülő szerver, kétszer két gigabájt memóriával. Az egyik a bejövő adatok feldolgozását, az akadályok felmérését végzi, a másik pedig a mechanikát vezérli, és az autót navigálja.
25 év múlva meg is vehetjük
Juniornak kemény ellenfelekkel kell majd szembenéznie a versenyen: az MIT, a Berkeley, a Georgia Tech és a Carnegie Mellon egyetemek csapatai szintén a legjobb MI-kutatók vezetésével és nagy autógyárak támogatásával indulnak neki a versenynek, amin harminc induló csaphat majd össze - tehát a jelentkezők közel felét már az előzetes vizsgákon kiszórják. A DARPA jóslata szerint az MI-kutatás 25 éven belül érhet el arra a szintre, hogy kereskedelmi forgalomban is kaphatók legyenek a "robotpilótával" felszerelt autók.