További Hardver cikkek
"Az első pár pillanatban bizonytalanságot érez az ember, mintha nem volna talaj a lába alatt, de a kezdeti átmenetiséget áthidalva elhatalmasodik a szabadság érzése, az ember eggyé válik a joystickkel, a joystick lesz maga, és soha több nem akarja az egyedfejlődés során kialakult, természetes járószerveit használni" - mondta a techrovat munkatársa, Vera, miután kipróbálta a Segwayt, az amerikai milliomos geekek kedvelt közlekedési eszközét.
"Az eszköz testtudatos működtetést igényel, de ha az ember ráérez (és meglepően hamar, pár másodperc alatt ráérez), akkor rettenetesen jól gyorsul és pillanat törtrésze alatt áll meg. Szabadságnak nevezném, ha én adhattam volna neki nevet."
A roller, amit patchelni kellett
A komputer és giroszkópok által irányított Segwayt, Dean Kamen találmányát 2001-ben mutatták be az ABC csatorna Good Morning America című műsorában, és azóta úgy 30 000 darabot adtak el belőle világszerte, ami közlekedési eszköztől nem példátlan, méregdrága játékszertől viszont igen.
Történelmi érdekesség: a Segway volt a világ első elektromos rollere, amelyet szoftverhiba miatt visszahívtak. 2006-ban 23 500 jármű esett át a szoftverfrissítésen, miután kiderült, hogy extrém körülmények között ledobhatja magáról a sofőrt.
Az elektromos meghajtású Segwayt a testsúly áthelyezésével lehet irányítani: ha a sofőr előredől, előre megy, ha hátra, akkor lassul, illetve megáll. A csúcssebesség 20 km/h óra körül alakul, a Segwayjel közlekedni tehát a gyaloglásnál jóval gyorsabb, nagyjából a komótos biciklizés tempójának megfelelő.
Nem is túl olcsó, Amerikában modelltől függően 5000-6000 dollárba kerül. Magyarországon is árulják, a legolcsóbb modell, az i2 6000 euró plusz áfa, az itthoni legdrágább egyelőre az x2 Golf, ami nettó 6790 euróba kerül. Használt példányok 700 000 forintért kaphatók.
A KRESZ-be nem fér bele
A Segway elterjedésének az ár mellett a jogi szabályozatlanság is gátat szab, mert az egyes országok közlekedési hatóságainak fogalmuk sincs, hová sorolják. Hollandiában 2007-ben kitiltották a közutakról, Svédországban a járdákról is, Nagy-Britanniában csak magánterületen lehet használni, és hasonló a helyzet a többi európai országban is. Litvániában viszont rendőrök szolgálati járműveként bukkant fel ("20 centivel a fejmagasság felett tökéletesen lehet követni az eseményeket" - reklámozza az i2 Police modellt a magyar forgalmazó).
A Segway szülőhazájában, az Egyesült Államokban sem egyszerű a helyzet, a forgalmazó számos államban jogi eszközökkel harcol az engedélyeztetésért, miközben a legtöbb járdáról elzavarják a segwayeseket.
Pedig a jármű népszerűsítéséért a legtöbbet talán éppen az USA elnöke, George W. Bush tette, amikor 2003-ban a Maine állambeli Kennebunkportban fekvő magánbirtokán édesapjával, a szintén elnök idősebb Bush-sal könnyed segwayezésre indult, majd sikerült kamerák előtt látványosan leesnie róla. Biztos a szoftverhiba.