További Hardver cikkek
Pár hónappal ezelőtt egy német taxisofőr meglepődött, hogy a HP Berlinben és nem valamelyik népszerűbb európai városban rendezte meg konferenciáját. Az Acer viszont rátett amerikai konkurensére még egy lapáttal, amikor Budapestre hozta el a világ minden kontinenséről az újságírókat. A nemzetközi press-csapatnak valószínűleg elege van már Párizsból, Monacóból, San Franciscóból, a menő helyekből, azért szervezhetik korábban hanyagolt városokba a konferenciákat, mert valójában persze tökmindegy, hogy hol vagyunk: a zárt épületen belül az előtérben ugyanazok a croissant-ok, ugyanazok az üdítők sorakoznak, mint bárhol a világon, odabent meg a külföldről hozott díszletek, előadók, akcentusok váltják egymást.
Túsz
A Kongresszusi Központban megrendezett Acer Global Press Conference persze nemcsak a helyszín miatt volt különleges, hanem mert a vállalat logója mellett a felvásárlások miatt most már ott volt a Gateway-é és a Packard Bellé is.
Elsőként J.T. Wang, az Acer csapat vezetője köszöntötte videóüzenetében a résztvevőket, a szakember nagyjából olyan felszabadultan beszélt a kamerába, mintha egy terroristacsapat ejtette volna túszul, és arról kellett volna beszámolnia, hogy jó egészségi állapotnak örvend, mindenki kedves vele és már nem is nagyon hiányzik már a levágott füle.
Aztán előadók meg grafikonok váltották egymást a színpadon, így hamar kiderült, hogy az Acer a világ harmadik legnagyobb pc-gyártója, amit Stan Shih alapított nejével a hetvenes években, és amit akkor még Multitechnek hívtak. A vállalatot 1987-ben keresztelték át, neve magyarul juhart jelent, ezzel azt kívánták sugallni, hogy az Acer nagy és erős (a kínaiak talán a tajvani cég bosszantására alkották meg a juharbonszájt)
Első második gép
A rendezvényen kiderült, hogy a nagy cégek miért koncentrálnak elsősorban a hordozható gépekre: 2008 első félévében 138 millió pc-t adtak el világszerte, ebből 72 millió volt asztali gép és 66 millió laptop, a két kategória tehát egyenrangú lett. Mindez kétszeresen igaz a tajvani cégre, aminek az eladott gépeinek kétharmada hordozható. Ennél is beszédesebb a növekedés: a desktopok forgalma 1,7 százalékkal, a hordozhatóké 36 százalékkal hízott egy év alatt, szóval az egyik stagnál a másik szárnyal.
Az Acer jól lovagolta meg ezt a növekedési hullámot, hiszen 2001-ben még csak minden 25. eladott laptopot gyártotta a tajvani cég, 2008-ban meg már minden tizediket. Kiemelten jól szerepel a brand Európában és a Közel-Keleten, ahol 25 százalékos részesedéssel bírnak a laptoppiacon, ami ellensúlyozni tudja, hogy az Egyesült Államokban csak 8 százalékuk van, de a társaság megígérte, hogy ez növekedni fog.
Főleg, ha ki tudják használni, hogy az elmúlt években egy kisebb forradalom is lezajlott: a laptopok a kilencvenes években kezdtek teljes értékű második számítógéppé válni, majd a kétezres évek közepére egyre többen kezdték el használni őket első számú munkaeszköznek. A következő pár évben azonban megint kialakul a második pécék piaca, de ez már nem az asztali konfigurációké, hanem a netbookoké, a már most is kapható apró, olcsó gépeké lesz, amiket akár a farzsebünkbe is be tudunk gyömöszölni, amennyiben legalább tízcolos fenekünk van.
Ezekből a laptopokból tízmilliót szállítanak idén és várhatóan 25 milliót jövőre, köszönhetően az egyre alacsonyabb árnak: 2007-ben még az ultrahordozható gépek 80 százaléka került többe ezer dollárnál, de az első netbooknak hála az átlagos ár rohamosan csökken. Az Acer persze nem hozta szóba, hogy a kategóriát a konkurens Asus hozta létre az Eee megalkotásával, de tény, hogy most már alig találni olyan gyártót, amelyik ne kínálnak kicsi, olcsó gépet. Az Acer kissé lemaradva, idén júliusban lépett erre a piacra az Aspire One-nal, ami egyébként remek kritikákat kapott, a Cnet például 8,8 ponttal értékelte a 70-80 ezer forint körüli áron kapható gépet és azt állította, hogy az egyik legjobb a kategóriájában.
Hogy minél nagyobbat szakítson ki a növekedésből, több brand alatt gyártja termékeit az Acer: az emachines a gazdaságos kategóriát fedi le, amit Németországban például azzal népszerűsítenek, hogy nem reklámozzák, mert az árérzékeny vásárlók rossz néven veszik, ha a marketingköltségét is ki kell fizetniük: olyan készülékeket keresnek, amiket sehol sem hirdetnek. A középkategóriában megmarad az Acer, akik meg valami izgalmasabbra vágynak, azoknak már házon belül van a Packard Bell meg a Gateway.
Halottak
A későbbiekben kiderült, hogy az asztali gépeknél egyre fontosabb a teljesítmény, míg a laptopoknál a súly és az akku üzemideje a döntő, sőt, az Acer egyik vezetője azt állította, sokan szeretik az egyszerűen használható kütyüket (szemben azokkal, akik az életüket odaadnák egy túlbonyolított vacakért).
Mivel versenyben kell maradni, az Acer minden kategóriában változást ígért: az asztali gépek piacán például a monitorok méretnövekedését jósolta a gyártó, a laptopokhoz érve meg elmondta, hogy nagyon hiányzik a piacról egy MacBook Airhez hasonló, vékony, könnyű, de annál olcsóbb gép. Nagyobb változást jelenthetnek majd a leegyszerűsített interfészek, amiknek már most nagy divatjuk van. Az első Eee-k is speciálisan a laptopra optimalizált felhasználói felületet kaptak, a HP Touchsmarthoz divatos ruhát szabtak a vistás motorra, sőt, az amerikai vállalat már saját operációs rendszer kifejlesztésén gondolkozik, hogy versenyképes maradjon az Apple-lel. Az Acer is bemutatta Budapesten a saját vízióját, ami leginkább a tartalmak, programok átláthatóbb elrendezését teszi lehetővé például egy kéziszámítógépen, vagy a már említett Aspire One-on.
A formásabb házak, a tartósabb akkuk és az újságíróknak adott finom ebédek mögött persze gyilkos harc folyik. A konferencián előkerült egy érdekes táblázat, amin jól látszott, hogy a hetvenes évek végének öt legnagyobb gyártójából három, az első Tendy, a második Commodore és az ötödik IBM már nem is gyárt pc-t, csak a HP és az Apple maradt. De nagy a változás 1994-hez képest is, amikor még Compaq, NEC, IBM, Apple és AST volt a sorrend, mert a ma már a HP van az élen, második a Dell, harmadik az Acer és negyedik a Lenovo. Ha az elmúlt húsz év folyamatait vesszük figyelembe, akkor a top 5-ből 2022-re három csődbe megy. Érthető, hogy az Acer nem akar köztük lenni.