Már egy ideje lehetett hallani arról, hogy Japán egy maglev-vonal kiépítését tervezi, most azonban úgy tűnik, hogy a döntés hivatalos lett: az ázsiai ország 2025-ben megindítja az első járatot. A vonat Tokióból indul majd, és Japán közepe felé tart, a vonal teljes hossza 288 kilométer lesz. Jóval hosszabb tehát, mint az eddigi egyetlen, polgári célokra használt maglev-vonal, ami a sanghaji repteret köti össze Sanghajjal. Az csak 30 kilométer hosszú, így a vonat alig tud felgyorsulni 430 kilométer per órás utazósebességére (igaz, két perccel az indulás után már 350-nel rohan).
A pályahossz miatt a japánok sokkal jobban ki tudják majd használni a technológiában rejlő lehetőségeket. Úgy tervezik, hogy a szerelvény utazósebessége eléri majd az ötszáz kilométeres óránkénti sebességet, így a közel 290 kilométeres távolságot 35 perc alatt teszi majd meg. Ez nagyjából annyit jelent, mintha Budapestről Bécsbe kevesebb, mint fél óra alatt jutnánk el (persze a gyorsulás és a lassulás miatt a tényleges menetidő valamivel hosszabb lesz).
Hogy működik a mágnesvasút?
öbbféle megoldás is van mágnesvasútra, de az elv ugyanaz: a vonat egy állandó pólusú mágnes, a pálya pedig végig egy hosszú elektromágneses tekercs, szinkronizáltan változó polaritással. A változó pólusok egyszerre húzzák és tolják a pálya fölött lebegő szerelvényt, változásuk sebessége adja meg a vonat sebességét is. A lebegtetést szintén mágnesek végzik, de egy, a hajtástól független rendszerben.
Így a normális vonatokkal ellentétben a mágnesvasútnál maga a pálya is a motor aktív része. Az európai gyorsvasutak, mint a TGV vagy az ICE, rendes sínen is tudnak menni, igaz lassan. A mágnesvasút nem. Ezért is nincs még több helyen: a meglévő vasúti infrastruktúrából semmit nem tud használni.
Forrás: Totalcar
A fejlesztésnek mindenesetre iszonyatos költségei lesznek, a japán hivatalok úgy számolnak, hogy a teljes vonal és a szükséges infrastruktúra kiépítése 44,7 milliárd dollárba, 7,6 billió forintba kerül majd, ami Magyarország öthavi GDP-jének felel meg. Várhatóan 2025-ben indul el az első vonat Tokióból.