További Hardver cikkek
Amikor először lehetett hallani arról, hogy a Vista valamivel jobban fest majd, mint az öregecskedő XP, többen elkezdtek aggódni, hogy milyen gép kell majd hozzá. Azt sejteni lehetett, hogy az Aero interfész megdolgoztatja majd a processzort és a grafikus magot, és ha a Microsoft operációs rendszere a tervezett időpontban megjelenik, talán tényleg nagy lett volna a baj. Szerencsére a Vista történelmi mértékkel mérve is jelentős csúszást hozott össze, és 2006 végén már nehéz olyan gépet vásárolni, ami ne futtatná tökéletesen az operációs rendszert. Pontosabban annak kezelőfelületét.
Mindenhez jó
A Microsoft rendszerkövetelményei meglehetősen szerények: az összes funkció használatához 1 gigahertzes processzor, 1 gigabájt memória, meg 128 megabájt memóriával felszerelt DirectX 9-es videokártya kell a redmondi cég szerint. Egy gigahertzes processzort viszont már nem is lehet kapni, egy gigabájt memóriánál kevesebbel szinte már nem is adnak el gépeket, a DirectX 9-et meg az olyan, alaplapra integrált kis szerencsétlenek is támogatják, mint az Intel GMA950.
Azért beszereztünk egy átlagos gépet, és kipróbáltuk a Vistát. A hardvert a HRP-től kértük, és minden alkatrész 20-25 ezer forintba kerül: egymagos, AMD Athlon 64 3800+ processzor, Asus alaplap, egy gigabájt memória, Ati Radeon X1600 Pro. Indítás után megnéztük, hogy mennyit ad az operációsrendszer a konfigurációnak: 4,2 pontot, ami a leggyengébb hardver pontszáma is egyben. A Vista szerint a processzor bírja a legkevésbé a strapát, a memória 4,5 pontot, a grafikus kártya 4,6 pontot kapott. A leírás szerint a hárompontos gépek már többnyire megfelelnek, 4 pont fölött meg már mindenre jó a konfiguráció. Boldogok vagyunk.
Kemény teszt
Azért kipróbáltuk a rendszert élesben is, de soha nem volt fennakadás, a munka talán még gördülékenyebb volt, mint XP-vel. Egy mai alsóközép-kategóriás gép bőven elég a Vista tökéletes futtatásához, akinek meg nincs ilyen, az meg majd meglesz Aero, meg 3D-ben úszkáló ablakok nélkül. Eddig is megvolt.
Azért kíváncsiak voltunk arra is, hogy az operációs rendszeren futtatott szoftverek gyorsabbak, vagy lassabbak lesznek a váltás után, így lefuttattuk ugyanazokat a teszteket ugyanazon a számítógépen először XP, majd Vista alól. Az igazsághoz hozzátartozik, hogy az Atinak a Vista megjelenése előtti napig nem sikerült elkészülnie a tökéletes driverrel, úgyhogy OpenGL-támogatás például nincs a Radeonokhoz.
Ennek megfelelően a Vista alatt csak gyászos eredményre lehet számítani a Cinebench vagy a Doom 3 tesztjeiben. A renderelőprogram 90 százalékkal teljesített rosszabbul Vista futtatása közben, de óriási az XP előnye a gyilokszoftver alatt is: 640x480-ban közel négyszer, 1024x768-ban már csak 1,3-szor, de gyorsabb a régi operációs rendszer. Nemcsak gyorsabb, de szebb is, Vista alól erősen bugos a program, amúgy is minden sarkon felbukkan egy szörny, nem kell, hogy a képernyő kétharmada közben feketén villogjon.
Béna driver
Fontos leszögezni, hogy ennek a világon semmi köze nincs az operációs rendszerhez, ez csak driverprobléma, viszont együtt jár az operációs rendszerrel, szóval a váltóknak eleinte számítaniuk kell erre a hibára. Persze az OpenGL-támogatás valószínűleg pillanatokon belül megoldódik, a DirectX viszont már a mostani meghajtóprogramokkal is működik.
Először a 3DMark06 tesztjét futtattuk le, itt négy százalékkal volt lassabb a Vista, mint az XP. A különbség Fear alatt is megmaradt, legkisebb felbontásban harminc százalékkal volt lassabb a gép az új operációs rendszeren, közepes részletesség mellett 15 százalék volt a lemaradás, a legjobb minőség esetén viszont már csak négy százalék a különbség. Végül kipróbáltuk a Need for Speed Most Wantedet, itt ugyanazt a teljesítményt hozta mindkét operációs rendszer.
Kipróbáltuk ugyanezeket a teszteket az Nvidia Geforce 7600 GS-sel is. Mivel ehhez a grafikuskártyához már megírták az OpenGL-támogatást, elvileg nem is kellett olyan lemaradással számolnunk, mint amilyennel az Atinál találkoztunk. Van viszont másmilyen. A Cinebench ugyan a korábbi 90 százalékos visszaesés helyett itt már csak 41 százalékot lassult, a Doom viszont el sem indult, egyenesen kifagyott. Azért ezen még dolgozhatnának.
A Fear tesztje már rendesen lefutott, itt hét százalékos lassulást kellett feldolgoznunk, a 3DMark06 három százalékkal volt lassabb. A Need for Speed Most Wanted viszont egész jól teljesített, sőt, míg az XP maximális részletesség mellett átlagosan csak 30 képkockát tudott másodpercenként kipréselni a Geforce-ból, addig a Vistának 34 jött össze. Ez 13 százalékos gyorsulás, bétaállapotú driverrel.
A hardvereket a HRP Hungary Kft.-től, a grafikonok készítéséhez a Keynote szoftvert és Macintosht az XMS-től kaptuk.